Családunk türelmetlenül várta az idei (2008)
nyaralás kezdetének időpontját jobban, mint máskor, mert ez most őseim származási
helyéhez kötődött. Szüleim, nagyszüleim neveinek felvidéki eredetére és származására
mindig kíváncsi voltam. Dédmamám és felmenői által y-ra végződő név is került a
családfába. Legalább egy kastély, illetve vár is kellett tartozzon hozzá. A Szulyovszky családtörténet messzire visszanyúlt, egészen a XIV. századig. A törökök elleni
hősies harcok kevésnek bizonyultak a Szerémségben, így ottani birtokukról
jókora távolságra Trencsény vármegyében telepedtek le több száz évig, miután
már nem volt tartható a Délvidék. Bécs 1529-es védelmében is hősiesen küzdöttek
a török ellen, így egy álomszép völgyet kaptak a császártól, amelynek
szegélyező sziklaszirtjén épült váracskájából ügyeltek a vidék rendjére.
Az év elején elkezdtem keresgélni az
Interneten, hogy vajon mennyi információ található Szulyóváraljáról/Súl’ov.
Mind szlovák és magyar nyelven is van bőven mit olvasni róla. Ahogy a képeket is
megcsodáltam, ellenállhatatlan vágyat éreztem a táj személyes megcsodálására
is. A szálláskeresésben egy nagyon hangulatos parasztfaházat választottam a
Világhálón Szulyóváraljában/Súl’ov.
a Durajka házikó a szállásunk |
A levelezést először két nyelven -
németül és magyarul - kezdtem. Erre végtelenül barátságos, de rossz
nyelvtansággal fogalmazott német válasz érkezett. Mindent alaposan
kitudakoltam, hogy a meglepetések nehogy a helyszínen derüljenek ki. Nem
akartam a családommal éjszakai kutyaugatástól és közeli fűrészüzem zajától
szenvedni. A vasúti és buszos eljutás mellett döntöttünk, mert Pozsonyban még
március 16-án a kollégámék szabályosan parkoló FIAT - jának 2 gumiját kibökték,
vélhetően a magyar rendszám végett és nem az olasz gyártmány gyűlölete iránt.
Arra gondoltak kárt szenvedett kollégáim, hogy Tapolcáról Pozsonyig autóval és
onnan vonattal Prágáig utaznak, így rövidebb idő alatt megfordulhatnak a
csodálatos cseh fővárosból. A szlovák forgalmista és a rajkai állomásfőnök
példaértékű segítségnyújtása kiemelkedő volt a kínos helyzet megoldásában, A kedves
tót kolléga a magyar határállomásra való átjutásban bizonyította emberségét, a
rajkai vasutas tiszt pedig szállást kínált a vasutas családnak. Amíg aludtak 2 autógumit
is kerített számukra. Reggel kollégámék Pozsonyba visszatérve tették
üzemképessé a FIAT-ot.
Úgy terveztük www.oebb.at
segítségével, hogy egy hőségtől mentesnek ígérkező napon utazva
gyönyörködhessünk a Vág völgyében. Június 22-én vasárnap reggel 8:10 órakor
indultunk. Balatonszentgyörgyről Tapolca – Celldömölk – Győr - Pozsony /
Bratislava hl.st. és Vágbeszterce/ Považská Bystrica átszállásokkal értünk 18:52-kor
Nagybiccséig/Bytča. Innen a busz 19:35-kor vitt a 8 km-re lévő szállásunkra
Szulyóváraljába/Súl’ov. A község 3. megállójában kellett leszállnunk 30 méterre
a szállásunktól. Ez szinte ingyen 17 SK- ba kerül a felnőtteknek, a gyerekeknek
pedig 9 SK. Az ottani buszosok szeretnek zsebre dolgozni. Több alkalommal is
próbálkoztak, de bosszúságukra velünk nem volt szerencséjük, mert már előre
tudtam mennyi a tarifa és addig nem mentem beljebb, amíg ki nem adták a
megfelelő mennyiségű és árú jegyeket.
A házacskához érve és azt megszemlélve
nagy megelégedéssel pakoltuk be cuccainkat. A házi úr velünk, mint rég nem
látott rokonaival bánt, főleg miután odaadtam neki a Vilmos körtepálinkát. Az ő
szemlélete a mienkéhez hasonló volt. Nekünk magyaroknak és szlovákoknak
kedvelnünk kell egymást, mert sokáig egy országban éltünk. A konyhában
hangulatos kemence, a falon különböző régi népi használati eszközök és egy
vaddisznóbőr teszik rendkívül hangulatossá. A szobában 2 széles kétszemélyes és
1 egyszemélyes ágy található. A zuhanyzó a vécével hátul, kívülről
megközelíthetően van. A házikó végében a csörgedező patak mellett remek grillező
padokkal. Az udvar első házában barátságos cseh család üdült, akivel németül
beszélgettünk többször is.
A környéket bejárva akartuk megismerni
a még Budán a Margit híd lábánál a Térképkirály üzletében vásárolt 50000 és
25000 kicsinyítésű térkép segítségével.
Első napra az ősök hagyatékának
felkutatása lett a cél. A lehangoló látványú kastélynál nem sokat időztünk, de
mint kiderült egy másik jobb állapotú is volt a család Sirmiensis ágának, ami
viszont ékessége a falunak. Ezt kb. 1850-ig birtokolták, mert azután Micsura
tulajdon lett.
régebben a Sirmiensis ági Szulyovszky kastély, majd Micsura tulajdon |
A közeli gazdag árukészletű COOP
élelmiszerüzletben VISA kártyával fizetve bevásároltunk. Széles választék,
kiváló minőség és a hazainál olcsóbb árak jellemezték.
Innen a zöldjelzésű ösvényen 1:15 óra
alatt a nem túl könnyű terepen gyökérlépcsőkön és más erdei akadályokon jutottunk
fel a Szulyóvárba.
Csupán néhány kő maradt az egykor sem
túl nagy sasfészekből. Mesterien építették össze a fantasztikus formájú
sziklákat a régi kőművesek. Némi kúszás és létrázás is kellett a vár egyes
részeibe a feljutáshoz.
Vissza a piros, a másik zöld és a kék
ösvényen értünk közel 8 km gyaloglás után a Roháč-Čiakov, a Roháčske
sedlo/Rohácsi nyereg érintésével.
Szulyóváralja temető |
Szulyovszky rokonok sírja |
Zsitrovszky kastély romosan |
Szulyóváralja második katolikus temploma |
Második nap a sárga ösvényen sedlo
Patúch, Pod Kamennym dielom erdei pontok érintésével Zebény/Zbyňov faluba
gyalogoltunk, ahol Jeszenyén/Jasenové keresztül Rajecig jutottunk. Ez kb. 6000
lakosú kisváros hatalmas főtérrel.
Rajec városháza |
A vizit után 12:38 órakor vonatra
pattantunk, majd Litvaillón/Lietavská Lúčka a Zsolna közeli településen
szálltunk ki. Innen ismét a hegyek felé a kékjelzésű ösvényen a hatalmas
zsolnalitvai/Lietava várromhoz cammogtunk fel, miközben egy domboldal rétjén
egy fenyő árnyékában elterülve gyönyörködtünk az alattunk fekvő völgy házaiban
és erdőiben. Kissé elszunyókáltunk, amit egy terepkerékpáros gurulása szakított
meg. Erőre kapva feltörtettünk az óriási romokhoz, ahol képzeletünkben
kiegészítettük a már leomlott falakat. Innen Zsolnaerdődön/Podhorie keresztül a
Rohácsi nyergen/ Roháčke sedlo tértünk vissza a faházacskánkba a 30 km-es
gyaloglásunkról. A sarkunk, talpunk már kissé megrojtosodott, de mégis
hasznosnak ítéltük a zsírégető napunkat. A 9,5 éves fiam egy cseppet sem fáradt
el, mert a fürdés után a nővérét szekálta annak elalvását nehezítve. Gondoltuk,
különlegesen tartós elemmel működik.
Harmadik nap Trencsény óvárosát és
fellegvárát fényképeztük a szűk utcáinak kövezetét taposva. Abba a
"hibába" estem, hogy az alsó toronyban ülő belépőjegyet adó nőtől
megkérdeztem: Beszél-e németül vagy magyarul? Arra gondoltam, hogy annyiféle
népet látott már, ezért Árpád nemzetének szavait is értheti egy kissé. Úgy
nézett rám, mint ahogy én is tettem volna, ha engem egy szlovák turista
hazánkban a szlovák nyelvtudásom iránt firtatott volna.
Aznap még egy kisebb városkát, a
szállást adó falunk járási székhelyét Nagybiccsét/Bytča is megszemléltük. Az
óváros főtere és a várkastélya hamar körüljárható. A most folyó felújítási
munkák után vélhetően eredeti pompájában fog ragyogni az utoljára Esterházy
tulajdonú építmény.
Negyedik nap az erdélyi Békás-szorosra
emlékeztető tájon a Manini/Maninska patak völgyében és szorosában ámultuk az
eróziós tevékenység következtében itt létrejött egész sor sziklatornyot,
tűfokot, bástyát, sziklagombát, fogat, gerincet, pillért és kúpot. Az örvénylő
patak zúgója völgykatlant mart a hegybe, amit néhol teljesen gerendákkal
lefedve tehettek csak az autók és a gyalogosok számára is járhatóvá. A sziklák
magassága változó 20 és 200 m közötti. Busz és vonat segítségével
Vághévéig/Považská Tepláig kell eljutni, ahonnan a piros jelzést követve a
gyér forgalmú műúton érjük el a természet rendkívül szép alkotását, majd néhány
házas falucskákon átmenve Vrchteplánál az emelkedő ösvényen át a Fekete
patak/Čierny potok völgyén keresztül ismét Szulyóváraljára/Súl’ov jutunk.
Fordított irányban is megjárható a szakasz, de úgy meredekebben emelkedik.
Az ötödik nap előtt jobb lett volna,
ha megírjuk a végrendeletünket, mert annyira meredek és szinte veszélyes
szakaszon jártunk a Szulyói sziklák/Súlovske skaly között, hogy arra nem is készültünk
fel. A katolikus templom fölött húzódó sárga ősvényen indultunk a Roháč –
Čiakov felé. A Rohácsi rét/ Lúka Roháčom elágazónál a Sárkány lyuk / Šarkanja
diera irányába egy kis kitérőt szántunk, de amikor néhány száz méter megtétele
után azt kizárólag zergéknek járhatónak ítéltük, akkor visszafordultunk a
fővonalra. Ezek után egy olyan keskeny vízmentes szurdokhoz értünk, amit
kizárólag vékony alkatú és mászni tudók haladhattak meg. Amikor felértünk még
ijesztőbb terep látványa fogadott minket. Annyira meredek és szemcsés talajú
kapaszkodót kellett megmásznunk a kidőlt fák között, hogy azt csak bottal a
talpunknak mélyedést vájva lehetett. A dagonyázó disznók is visítva menekültek
volna előlünk, ha összetalálkoztak volna velünk, mert annyira földesek lettünk.
Miközben leporoltuk magunkat, szemből bakancsos és túrabotos cseh turisták
közeledtek. Ők már jobb felszerelésükkel tudták, hogy milyen terepviszonyok
lesznek, de mi még csak akkor döbbentünk rá. Ricsó/Hričov várromjáig a piros
jelzésen ereszkedtünk le. Miután a néhány megmaradt falat lefényképeztük
Ricsóváraljánál/Hričovské Podhradie a faluszéli patakban a még makacsul hozzánk
ragaszkodó koszt lemostuk magunkról. A térkép alapján kerestük a kastélyt a
falucska házai között, de a helyiek se tudtak a létezéséről.
Az állomásról Zsolnára utaztunk, ahol
a kissé kopottas központot körbejártuk.
A korzón meglepetésünkre Magyarországon gyártott Suzuki autó
bemutatót tartottak. Nem vettünk egyet sem és vonattal jöttünk haza.
Este nagy pezsgőt ajándékozva érkezett
meg búcsúztatni pozsonyi lakásából a faház tulajdonosa. Ezt szánta a Vilmos
körtepálinkáért cserébe. Pár órás mérsékelt itókázás után a két nép legjobb
barátaiként váltunk el. Bárcsak ilyen lenne általánosságban is a felvidékiekkel
a kapcsolat! Haza ismét vonattal Pozsonyon keresztül, de már Galánta,
Érsekújvár, Szob, Budapest érintésével értünk.
Rossz tapasztalattal is rendelkezünk,
mert amit a pozsonyi főpályaudvaron a csatlakozásunkat várva láttunk az
elszomorított. Az utcáról jövet az aluljáró bal oldalánál lévő pénzváltó egy
hollandnak, flamandnak tűnő egyetemista korú hátizsákos leánnyal művelt az
bűncselekmény volt. Nálunk a Keletiben arabok szólítják le az ügyfeleket
átverni, de ott maga a hivatalos váltó és segítőtársnője károsítja meg a
pénzügyi folyamat során a betévedtet. A nálam lévő megmaradt csekély 70 korona
beváltására nem kényszerültem, így csupán ledöbbent tanúja lettem az
eseménynek. Az említett leány sorban állt és mögé egy pénzét türelmetlenül
szorongató nő, aki idegességet színlelt, mint aki a vonatának lekésése miatt
aggódna. A kis ablaknál bent többszöri számolás és számológépcsere, mintha a kis
készülék elromlott volna, játék az időhúzással, amire a bűntársnő a sorban a
markában már csapkodta türelmetlenséget színlelve a pénzét. A hátizsákos csaj
belekeveredve követte a számolásokat és így nem vette észre, hogy koronáját a
meghirdetettnél alacsonyabb árfolyamon váltották át forintra. Eredetileg az
összeset otthagyta volna, de a trükknek része volt, hogy néhány koronát
visszaadtak neki, mintha nem lenne elég magyar fizetőeszköz a kasszában, így
fokozva az utánaszámolás nehézségét. Mivel nyugtát sem kapott szegénykének így
még bizonyítéka sem volt az átverésének. Néhány perc múlva már kezdett
ráeszmélni, de akkor már indult a vonata velünk Budapestre.
Roppant különösnek hatott Pozsonyban,
hogy a Magyarországra induló és onnan érkező vonatokat angolul is bemondták, de
magyarul nem, viszont az Ausztriába induló és onnan érkező utasokat németül is
informálták.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése