2022. július 4., hétfő

Bosznia-Hercegovina (3. nap)

Mostari szállásunkon jót aludtunk az előző napi zsúfolt programunk után. Még a helyi foci csapat megalakulásának 100. évfordulójára rendezett éjszakai tűzijáték sem zavart különösebben minket. Virradatkor 4:35 órakor indultunk haza, de egy nagy kerülővel a bosnyák többségű Szarajevó felé. Először a Neretva folyó csodás szurdokában, majd a Dinári-hegység emelkedőin gurultunk a gyér vasárnapi forgalomban.

Pazarićban egy arra haladó tehervonatot sikerült még időben lencsevégre kapni. Személyforgalom is alig van rajta. Egy motorvonat viszi az utasokat, így a magasperont is csak ilyen hosszban építették meg.

Pazarić

A 275 ezer lakosú főváros neve a törökből ered, mert a „saray” palotát jelent. Szarajevóba hosszan a Miljacka folyó mentén négysávos út viszi a forgalmat az óvárosba. Mi a történeti múzeumnál parkoltunk le egy terebélyes hársfa alatt.

Szarajevo Történeti Múzeum

Először modern kockaépületek sora, amely között a neoromán katolikus Szent József templom bújik meg.

Szarajevó Szent József templom

A következő rész a monarchia időszakának építészetét tükrözi. A Habsburg Császárság építészei és mérnökei számára presztízsfeladat volt az újonnan 1878-ban szerzett tartomány fővárosának modernizálása. A belvárost sújtó tűzvész után a negyed eredeti épületeinek oszmán stílusa az újonnan emelt épületek közép-európai építészeti jegyeivel, köztük a szecesszióval keveredett.

Szarajevói Szépművészeti akadémia

Szarajevói Egyetem

Szarajevói Nemzeti Színház

A Latin-híd szép íve nem csak építészeti emlék, hanem egy sorsfodító gyilkosság helyszíne is volt. A város nagyívű fejlődésének az vetett véget, hogy itt 1914-ben merénylet áldozata lett Ferenc Ferdinánd osztrák trónörökös. Ez szolgált ürügyül az első világháború kirobbantásához. A sarokház kirakatában régi fényképek másolataival emlékeztetnek a szomorú eseményre.

Szarajevó Latin-híd

Úgy két kilométert gyalogoltunk innen, amíg a muzulmán építészet jegyeit magánviseló óvárosba értünk. Az egykori városházáig, ami most könyvtár tartottuk érdemesnek elsétálni, mert onnan a szűkebb utcák és bazár felé fordulva néztük meg.

Szarajevó könyvtár

A „Galamb tér” ezernyi madara etetése gyülekezett a reggeli órákban. A bazárban alig volt nyitva pár árus, de tőlük keleti lámpást és keleti édességet vásároltunk.

Szarajevó "Galamb tér"

Szarajevó fürdő

Egy bosnyák ruhában harmonikázó férfinak adtunk 1 márkát, aki cserébe engedte magát lefotózni.

Sarajevo

A kéttornyú katolikus Szent Szív Katedrális nem messze áll az ortodox Boldogságos Szűz Anya templom is. Nyárias rövidnadrágban voltunk, így az utóbbiba nem engedtek be minket.

Szarajevó vásárcsarnok

Már csak elvétve láttunk a Jugoszlávia felbomlásakor golyó lyuggatta és romos házakat, amit a szerb csapatok (1992-1995) között a háromévi ostrom alatt okoztak. Ennek a polgárháború kb. 12 ezer áldozatot követelt Szarajevótól.

Sarajevo

Haza tartó utunk során a 16 ezer lakosú Travnik város megtekintése belefért ahhoz, hogy még napnyugta előtt átérjünk Magyarországra.

A települést az aranymosással foglalkozó rómaiak alapították. Vára a XIII. és a XV. század között épült, de komoly szerepet csak a török időkben játszott, amikor 1699-től vezírszékhellyé vált. Ezzel Bosznia legfontosabb városa lett. Ebből az időből származik Travnik Vezírváros elnevezése. A vezírek központja 1850-ben Szarajevó lett, ezzel Travnik virágkora lezárult.

Az óváros felett a vár alatt egy maszek parkolóban álltunk le. A meredek utcán a szép Varoška džamija (1906) formájában egy kissé eltért a többi dzsámitól. A sok szerteágazó vezeték rontotta a szépségét.

Travnik Varoška džamija

Kőpárkányos úton értünk a várkapuhoz. A belépődíj ellenében a régészetileg feltárt és rendbe hozott várat jól körbe lehet járni, viszont alig van épület benne. A védőfalakról csodálatos látványt nyújtott a keleties hangulatot árasztó óváros. A kerek lőportoronyban a kétszintes kis helytörténeti múzeumot megnéztük, miközben menedék is volt számunkra a külső hőség elől.

Az óvárosban folytattuk sétánkat, ahol a szemképrásztató dzsámi a Šarena, azaz Tarka Dzsámit találtuk, amelynek földszintjén egykor vásárcsarnok működött.  A minaret hangszóróiból a müezzin imára szólító hangja harsant fel 13 órakor. A lakosok reagálását nem láttam olyannak, mint az elvárható lett volna. Nyugodtan ültek továbbra is a kávézókban. A csíkos iskoláig (medresz) tartott a belváros, ahol a fejfás temető is van.

Travnik medresz

Travnikból az Orbász (Vrbas) folyó irányában ismét elértük Jajcét és onnantól már ugyanazon az úton gurultunk hazáig, amelyen jöttünk. A természet szépségében ismét gyönyörködhettünk. A bosnyák-horvát határnál a szokásos lassú tempóban jutottunk át a Száva hídján. Az autósor araszolása közben Gradiska ortodox templomát fotózni volt időm. A folyó alacsony vízállású volt és az így keletkező homokpadot strandolok vették igénybe.

Vrbas (Orbász) folyó szurdoka

Vrbas (Orbász) folyó

A bosnyák-horvát határnál a szokásos lassú tempóban jutottunk át a Száva hídján. Az autósor araszolása közben Gradiska ortodox templomát fotózni volt időm. A folyó alacsony vízállású volt és az így keletkező homokpadot strandolók vették igénybe. Bosznia-Hercegovinában a leggyakoribb autótípus a VW Golf II volt és a legritkábbak egyike az enyém a Suzuki Wagon, hisz három nap alatt egyet sem láttunk.

Bosanska Gradiska ortodox templom

Száva Bosanska Gradiska

Szállásunk, ahol két éjszakát töltöttünk:

Egy másik remek szállás Armela apartmanja: