Kojetin (Kogetein), Prostejov (Proßnitz),
Sumperk (Mährisch Schönberg), Uničov (Mährisch-Neustadt), Sternberk (Mährisch
Sternberg) 2014 június
Uničov (5/4. rész)
Morvaországi egynapos utam negyedik városaként folytattam
a lengyel határhoz közeli vonatozást és így értem háromnegyedórás utazás után
Sumperkből a 11 ezer lakosú Uničovba (Mährisch-Neustadt). A kis állomás egyszerű
építménye kultúrált környezetben fogadja az utasokat.
Jellegtelen épületek mellett haladtam el a belváros
nyugati városkapujáig.
Alatta átjutva a gótikus templom tűnik fel először.
Mögötte a főtér terül el, amely körül minden ház
felújítva.
A németes történelmi hangulatot árasztó környezetben
a városháza kecses óratornyával uralja a teret. Hétvégeken bizonyos
időszakokban a látogatókat kísérővel felengedik nézegetni a korlátos
kerengőjére. Ebben nem volt részem.
Délkeleti irányba tartva egy másik gótikus
templomot is látni, ami kívülről nem tűnt jó állapotúnak.
Pár méterre tőle fegyver múzeummá alakított
kapubástyát vettem észre.
A városfal viszont szakaszosan maradt csak meg.
Uničov (=Mährisch-Neustadt) a korai XIII. évszázadban
keletkezett. Ez a legöregebb városi jogokkal kitüntetett közösség
Morvaországban. Tíz évnyi tervszerű felépítése után 1223-ban adományozták a „Magdeburgi
Jog”-ot. Királyi városként közvetlenül a cseh király alá tartozott.
Az 1241-es tatárjárás után az olmützi püspök, Bruno von
Schauenburg a cseh király, I. Vencel bizalmasaként Észak-Morvaország messzi
tájait az ő észak-német hazájának, parasztjaival és iparosaival népesítette be,
így Mährisch-Neustadt-ot is és annak környékét. Ebben az időben itt német
falvakat alapítottak. Miután a cseh reformátort, Húsz Jánost az 1415-ös évben
eretnekként megégették és a felháborodott - többnyire cseh - követői II. Vencel
király és a katolikus egyház ellen fellázadtak, kitört egy véres polgárháború.
Egy huszita sereg is állt itt az 1424-es évben,
„Mária Mennybemenetele” ünnepe előtt egy nappal Mährisch-Neustadt
királyi város előtt és felgyújtotta a külvárost. A polgárok isteni segítségért
könyörögtek. Egy fiatal asszony, akinek neve Cordula, szentül megígérte, hogy ő
hálából évente egy viasztekercset húzna a városfal hosszúságában, amennyiben a
várost megmentenék. Amikor a várost ténylegesen megkímélték, a neustädteriek
ezt csak azzal tudták magyarázni, hogy kívánságaik meghallgatásra találtak.
Mély hálában terjesztették Cordula fogadalmát nemzedékekről nemzedékekre. Tekintélyes
polgárasszonyok vették át a viasztekercs húzásának feladatát.
Ezen eseményt 1941-től már nem ünnepelték meg. A többségi német lakosság kiűzése 1946-ban történt meg, akik kiváltképpen Közép-Hessenben telepedtek le. A 2000-es évektől ünnepeli újra a „viasztekercs ünnepet” az Uničov-ban található katolikus közösség.
Ezen eseményt 1941-től már nem ünnepelték meg. A többségi német lakosság kiűzése 1946-ban történt meg, akik kiváltképpen Közép-Hessenben telepedtek le. A 2000-es évektől ünnepeli újra a „viasztekercs ünnepet” az Uničov-ban található katolikus közösség.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése