2015. február 2., hétfő

Kojetin (Kogetein)

Kojetin (Kogetein), Prostejov (Proßnitz), Sumperk (Mährisch Schönberg), Unicov (Mährisch-Neustadt), Sternberk (Mährisch Sternberg) 2014 június

Kojetin (5/1. rész)

Egy újabb ötrészes útleírással szeretném felhívni a figyelmet Morvaország szépségeire. A számomra legpraktikusabb közlekedési formát megint a vonatot választottam. Nyáron a nappalok hosszabbak, így hajnaltól estig több várost is megismerhetek, mint más évszakokban. Június első harmadában öt helyen is megfordultam egy nap alatt. Bp. Keleti pályaudvarról a Metropol EN vonat lengyel kocsijában utaztam ahonnan hajnal 1 órakor léptem le Prerovban (=Prerau). A felújított épület esti fényében is csodálatos.

Prerov (Prerau) vasútállomás
A peronján meghagyták a karos iránytáblákat, amelyekkel jelezték egykoron az induló személy- és gyorsvonatok célállomását.

Prerov (Prerau) vasútállomás
Hajnal négy körül az első személyvonattal negyed óra alatt a 6,5 ezer lakosú Kojetinbe (=Kogetein) értem. A szürke állomásépületből a virágzó hársfák alatt sétáltam a kisváros szolid főterére. 




Első írásos említése 1233-ból való még, mint falu, de 1290-ben már városi jogot kap és fallal veszik körül. Ez időtájt bajor telepesekkel bővül a lakosság. Arányuk nem lett nagyobb a morváknál, ami az óváros házainak stílusjegyeiben is tükröződik.





Később a XVI. században zsidók is megtelepszenek. A városfalból mára már nem maradt semmi. A kéttornyú barokk templom belsejét, orgonáját a kora reggeli időpont miatt nem láthattam. 


Másfél óra ittlét után 6 óra körül Prostejov felé utaztam Nezamyslicén átszállva. Itt a csatlakozásra a 16 perces várakozási idő alatt az állomás körüli pipacstól vöröslő repcetáblát fotóztam.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése