Budapest
Keletiben a Prágából jövő AVALA EC-re a freskódíszes oldalcsarnokban vártam.
Budapest Keleti pályaudvar |
Budapest Keleti pályaudvar |
Késve érkezett, de 13:05 órakor már pontosan indult. A cseh első osztályú
kocsiban utaztam, ahol Braille – írással is meg voltak címkézve a felíratok. Az
Alföld síkja engem nem ihletett meg versírásra, mint Petőfit, mert én
egyhangúnak találtam e tájat. A felénk nem honos vadgyapot érett fehér
szálaival nagy területeket uralt a vágány mellett. Az utastájékoztatón a
sebességkijelző 79 km/h-nál magasabbat nem mutatott Kelebiáig. Ez a nem szédítő
tempó mégis kétszer gyorsabbnak bizonyult a szerbiaihoz képest. A vámvizsgálat
hossza tovább növelte a menetidőt. Szabadkánál (Subotica) a mozdonytemető és a
mocsárból magasodó szemétlerakó lehangoló.
Szabadka (Subotica) mozdonytemető |
Kosztolányi Dezső szülővárosából a 75
km-re lévő Verbászig (Vrbas) közel másfél órán át kerékpár iramban döcögött a
vonat. Belgrádba 20:50 -kor értem. Egy óra múlva a szomszédos vágányról indult
Szófia felé a NUSIC nemzetközi gyors. A
fülkémbe hangszereikkel szerb zenészcigányok telepedtek be Nisig. A határon Dimitrovgrádnál
az útlevélellenőrzés és vámvizsgálat alatti időben kezdett kivilágosodni. Az
állomást tavaly óta szépen felújították. Az órámat előrehajtottam, mert
Bulgáriában más időzóna van. A Vitosa
hegyei között kanyarogva a táj szépsége tárult elém.
A falvak szegényesnek tűntek. A kertek zugában néhol üzemen
kívüli ZIL-ek és GAZ-ok rohadtak emlékeztetve az egykori szovjet járműipar
kedvelt márkáira. A cigánytelep övezte Szófiába, mint tavaly 8:30-kor érkeztem
szintén a 7. vágányra. Megdöbbentően a balesetveszélyes gödrös peront egy év
alatt sem szüntették meg. Szökkenésekkel tudtam csak az épebb részekre jutni. A
mozgólépcső rozsdásan üzemen kívül állt már jó ideje. A szocialista kori
állomásépület nagy része nem volt bizalomgerjesztő. Felét felújítás végett
lezárták.
Betonlépcsőre
hajtott fejjel egy hajléktalan alkoholista kinézetű fickó a flakonját párnának
használva aludt zavartalanul.
Az aluljárón át a villamosmegállóba mentem, ahonnan a kopott járattal a belvárosba 1 leváért jutottam.
A közelben áll
Szent Zsófia aranyozott szobra.
Az óvárosban
ókori városfal maradványok és másutt is a múlt feltárt emlékei lépten - nyomon.
A terület első lakosai az i. e. VIII. század folyamán már megtelepedtek, így
Európa egyik legöregebb fővárosaként tarthatjuk számon Szófiát. Az első
elnevezését Serdica a trák Serdi törzs után kapta. Ezt megtartotta a római hódítás
után is. E korabeli romok ma is megtalálhatóak a központban, a metrólejáróban
is. Falán térképen
szemléltetik az egykori kiterjedését a mai utcák vonalán. Az egyik metróállomás neve is az ókori elnevezést viseli.
A népvándorlás
korában a hunok feldúlták és elpusztították, ami után I. Justinianus keletrómai
császár építette újjá Triaditsa néven. A hunok után érkező szlávok már Szredec
néven említik, amit a 809-ben érkező bolgárok átvettek és egészen a 16.
századig használtak.
A neobizánc
fehérmárvány Alekszandr Nyevszkij – székesegyház terén ázsiai turistákkal
jártam körbe a monumentális egyházi épületet.
A Szent Szófia
templomnál a járdaszint alatti sírkamrákat üvegpadlón keresztül tették
láthatóvá.
A Szent Miklós
templom zöld és aranyozott 100 éves hagymakupolái is orosz ízlést tükröznek.
A városi
parkban a nemzeti színházat 1907-ben bécsi építészek által klasszicista
stílusban építették.
Az elnöki
hivatal díszőrsége mellett az udvarra tartva a Szent György rotunda felújított
romjai szabadon látogathatóak. A IV. században épült templom valószínűleg egy
vagy esetleg több neves személynek emelt sírhely lehetett. A VI. században
alakították át pravoszláv templommá. Ettől az időszaktól kezdődően már nyomon követhető
az épület történelme. Három vakolat-, illetve freskóréteg különböztethető meg a
falain. A török időkben Gül dzsámi volt, majd raktár. Később Battenberg Sándor
fejedelem mauzóleuma lett, végül ismét pravoszláv templom.
A régészeti
múzeum az egykori Bujuk dzsámiban lelt otthonra, amely a XV. század második
felében épült. Bejárata előtt ókori faragott kövek sorakoznak.
A Svetka Petka
Szamardzsijszka minden vihart kibírt kicsiny temploma máig őrzi eredeti
formáját. Félig földbe vájva rejtőzik a belváros igen élénk, zajos forgalmától.
Kívülről elég egyszerűnek hat. Valószínűleg a város első keresztény temploma
volt.
A másik oldalt
találtam a XVI. századból való Banja Basi dzsámit. Ez Szófia egyetlen épen
maradt, ma is működő mohamedán temploma. A vörös téglából épült, nagy
tömeghatású dzsámi az utcai homlokzat három szamárhátas boltívvel élénkített
szép árkádjával, ólomborítású kupolájával, a hatszögletű főkupolával és a
szigorú mértéket tartó minarettel együtt harmonikus egységet alkot.
Vele szemben a
hatalmas, Európa második legnagyobb zsinagógája áll.
A dzsámi
mögött az egykori törökfürdő tartósított romjainál ivókutakból folyt a langyos
víz, amit a lakosság kannákban vitt haza.
A szomszédban
található a tatarozás alatt álló központi fürdő - neobizánci építménye.
A járdák állapota az óváros kivételével
mindenütt katasztrofális. El nem tudom képzelni, miként tolják az anyukák a
babakocsit és a havat hogyan tisztítják le róluk, mert tele vannak gödrökkel,
púposodásokkal lyukas tetejű aknafedelekkel, elmozdult és törött kőlapokkal.
Régi házai is
több gondozást igényelnének.
Kétórányi időt
szakíthattam a belváros megismerésére a Veliko Tarnovo felé tartó csatlakozásom
indulása előtt. Az útleírást majd azzal folytatom egy másik részben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése