A legközelebbi olasz
város a szépséges Trieszt. Vonattal körülményes megközelíteni. Hiába van a
családunknak vasúti szabadjegye mégsem tartjuk erre érdemesnek azt kihasználni.
A magyar és szlovén autópálya a gyors eljutást lehetővé teszi. A benzinköltség
és az autópályadíj egynapos kirándulásra túl drága lenne saját autóval. A
legjobb egy szervezett kirándulás keretében elmenni, amin még idegenvezetőt is
kapunk és mentesülünk a járművezetés fáradalmaitól.
A hajnal 4 órai
keszthelyi indulásra szokatlanul korán kellett kelnünk, de ezt nem bántuk. A
buszra várva a többi érkező utastársunkkal azon reménykedtünk, hogy a
meteorológusok esős, záporos napra vonatkozó jóslata nem válik be. Hévízen,
Zalacsányban, Zalaegerszegen és végül Nagykanizsán vettünk fel utasokat. Pirkadatkor
még egy felhő sem látszott az égen. Szlovéniában a személyautókról matricával
igazolják a befizetett sztráda díját, de a 3,5 tonnánál nehezebb járművekről a
fizetőkapuknál róják le a tarifát. Több ilyen is állta utunkat. Mindegyikben
szebbnél szebb szlovén lányok, mintha ide tudatosan válogatták volna ki őket. A
Muráig, az elcsatolt területen a templomok magyaros jegyeket viseltek, azon túl
pedig inkább osztrákosat. Kétnyelvű helységnévtáblákból látszott, hogy erre is
élnek magyarok. Az erdősipkás dombok a Zalai-dombság részét képezik, de már egy
másik országban.
Pihenőnket Trojanenál a kis ország közepén tartottuk meg.
Híres finom fánkjáról, amit ezrével vesznek naponta a turisták. Mi addigra már
megreggeliztünk, így kóstolásképpen csak egyet vettünk. A férfi WC-ben a
takarítónők a kis dolgukat végző férfiak mögött zavartalanul tisztították a
fülkéket. Mi egy kicsit kényelmetlenül éreztük magunkat emiatt. Nem igen
mertünk ám a „büszkeségünkkel” forogni. Akkora a forgalom a kiránduló buszok
miatt, hogy nem lehet bezárni még egy kis időre sem.
A pékség körül az Alpok
nyúlványaira remek panoráma nyílt.
Idegenvezetőnk szemlét tartott, amikor újra
elfoglalta mindenki a helyét a buszon. Nemcsak a létszám volt fontos, hanem az,
hogy ne legyen köztünk kakukktojás. Megesett, hogy az azonos színű busz miatt
megtévedt szlovén utas beült a magyarba. Majd amikor ezt észrevette, akkor
távozott, de a kabátját az irataival együtt fennhagyta. A busz már az
autópályán robogott mire ez kiderült. Vissza lett juttatva neki postai úton,
így a magyarok becsületességéről ez egy újabb bizonyítékul szolgált.
Idegenvezetőnk Szlovéniáról és azon városokról, amelyek mellett elhaladtunk
ismertetőt tartott. Az egyre hegyesebb és szebb vidéken haladva előbbre ültem a
sofőr közelébe, hogy a szélvédőn át jól tudjak fényképezni.
További alagutakon
és fizetőkapukon keresztül értünk az olasz határra, ahol ellenőrzés nélkül
gurulhattunk tovább. Opicinaban (Opčine) és a térségben jelentős szlovén
kisebbség él, amit a kétnyelvű helységnévtáblákból is megtudtunk. Az út mentén
jobbra villamosnak tűnő kék siklók álltak a remizben, amelyek már régóta nem
szállíthattak utasokat, mert a sínek rozsdásak voltak alattuk. A felújításuk
2012 szeptembere óta folyik, azóta nincs közlekedés. Ez az 5,175 km hosszú
villamosvonal Villa Opicinat köti össze a városközponttól északra található
Piazza Oberdan-t.
Trieszt központjába az egyre meredekebb úton fél tizenegyre érkeztünk.
A történelmi
városközpont stílusában inkább egy osztrák városra emlékeztetett. Ez nem véletlen,
hisz több mint félévezredig (1382-1918) a Habsburg Birodalom része volt. Annak
legfontosabb hajózási és hadikikötőjeként, egyben székhelye az Osztrák
Tengermellék tartománynak.
Az egykoron a római birodalom idején kikötőként
szolgált, de mára a város legjelentősebb tere a Piazza Unità d'Italia
(Olaszország egyesülésének tere). Három oldalról gyönyörű paloták veszik körül.
Az óratornyos eklektikus városháza a tengerrel szemben áll, balról a kormányzói
palota, jobbról a Lloyd Triestino hajózási társaság székháza. A Négy Kontinens
díszkút Triesztet mutatja be a világnak, mint Fortuna istennő kegyelt városa. A
XVIII. században még csak négy kontinenst ismertek, az ezeket ábrázoló szobrok
veszik körül a fiatal lányként megmintázott Triesztet.
Idegenvezetőnk rövid
ismertető után a színház mellett a Piazza della Borsa felé a tőzsdepalota
teréhez kísért minket. Az 1806-ban átadott görög templomra emlékeztető oszlopos
épület ék alakú, amely legkisebb oldala egyben az épület fő homlokzata.
trieszti színház |
tőzsdepalota |
tőzsdepalota homlokzata |
A francia
napok keretében kirakodó vásár töltötte be a teret.
Négy ingyenes ölelést
(abracci gratis) reklámozó bohóccal találkoztunk itt, de a kínálkozó lehetőséget csak
fiatalabb nőkkel használtam volna ki.
Néhány méterre a római színház romjait
találni, amelyet nem is túl régen 1938-ban találták meg. Falai addig lakóházak
részét képezték így csak azok elbontása után kerültek elő. A 6000 férőhelyes színház
Traianus uralkodása alatt az I. vagy a II. században épült. A terepviszonyokat kihasználva a domb
lejtőjén volt a nézőtér. A színház a római korban még a tengerparton állt. A
birodalom bukása után a színház elhagyatottá vált és a természet
visszahódította, a domb maga alá temette.
A romokat megkerülve sikátorokon
sétáltunk fel a várdombra. Más jellegű újabb leletek is felbukkantak néhol a
házak között.
Az ókori maradványokat is magában foglaló, de különböző későbbi történelmi
korszakok nyomát is magán viselő San Giusto katedrálisba tértünk be. A templom
érdekessége, hogy az V. századi ókeresztény bazilika mellé, két oldalról a IX.
és a XII. században is hozzáépítettek egy-egy templomot. Ezeket a XIV.
században egységesítették, így alakult ki a jelenlegi öt főhajós formája. Szombat
lévén éppen esküvőt tartottak benne. A tornya valamikor magasabb volt, de egy
villámcsapás után részben ledőlt, amit nem építettek teljes egészében vissza.
Az
eső szemerkélni kezdett. Néger mozgóárusoktól akár esernyőt is vehettünk volna,
ha elfelejtettünk volna hozni. Idegenvezetőnktől és a csoporttól elválva
innentől magunk választotta utakon jártunk fél háromig. A hősök emlékművétől a
város panorámája tárult elénk.
A közeli rommező az 1369-ben elbontott kolostor
és templom maradványait tárja elénk, de a római Tergeste (Trieszt) nyilvános
épületeiből is került itt elő emlék.
Az erőd építése tette szükségessé a
rombolást. Kapuján bejutva a záportól megmenekülve néztük végig a kiállító
termeit.
a középkori Trieszt makettja |
a középkori Trieszt festményen |
Kazamatáiban az ókor faragott köveit és a színházi ásatások során
előkerült szobor töredékeket láthattunk.
Az eső szünetében a bástyákon végig
menve az alattunk elterülő város házaiban és a kikötőkben gyönyörködtünk.
Esernyővel a kezünkben indultunk le az 1619-ben épült jezsuita barokk
templomba.
Szomszédságában a XI. században épült jóval kisebb román kori St.
Silvestro templom található, amely mára az evangélikusoké.
Innen pár méterre
juthatunk a diadalívnek látszó ókori város főutcájának (cardo) egyik kapujához.
A neve is ebből származik Arco del Cardo.
A kikötők felé vettük az utunkat. A
városi múzeum mellett értünk le a tragikus sorsú Habsburg Miksa mexikói császár
bronzszobrához, amely a fákkal szegélyezett kicsi Piazza Venezia / Velence téren
áll.
Szembe vele a négysávos főúton túl találtuk az egykoron halpiacként működő
óratornyos csarnokot.
Körülötte a mólókhoz kikötve ringanak a különféle méretű
és fajtájú vitorlások, yachtok. Némelyik mérete tulajdonosának luxusáról
árulkodik.
A sirályok lábunk előtt szaladgáltak némi falatot remélve.
A tenger
mellett sétáltunk tovább. A kéttornyú Saint Nicolò "dei Greci" templom
tűnt fel a túloldalon, amit a városban élő görögök építtettek 1787-ben. Csodálatos
belsejét nem volt módunkban megtekinteni.
Egy sarokkal arrébb a kupolás
Carciotti palota hívja fel magára a figyelmet.
Itt elfordulva a velencei
hangulatot idéző Canal Grande (Nagy Csatorna) húzódik. A végét az 1849-re
felépült klasszicista stílusú csodatévő Szent Antal templom zárja. Régebben
szinte teljesen a bejáratáig ért a víz, de mára a megrövidítéssel nyert
területet beparkosították. Amíg hidakat nem emeltek addig a nagyobb kereskedelmi
hajók is bejutottak, hogy áruikat minél közelebb kirakhassák a raktárakba.
Pár
méterre áll a Szent Spyridon szerb ortodox templom. A belépési
lehetőséget nem találtuk.
Időnk fogytával a Piazza Del Ponte Rosso (Vörös – híd
tér) irányába indultunk vissza a kiindulási pontunkig.
Ha egy órával többet
járkálhattunk volna, akkor a belváros minden fontosabb részét megismerhettük
volna. A vasútállomás és a mögötte elterülő rész kimaradt. Piazza Unità
d'Italia sarkán a helyijáratok megállójában vett fel minket a buszunk és a
negyedórányira lévő Miramare kastélyba vitt minket. Idegenvezetőnk az utastérben mondta el a fontosabbakat róla. A parkolótól a néhány száz
méterre lévő kastély kapuig kőkerítés vezet, amelyről lenézve látható a morajló
tenger, a sziklák és a tengeri madarak. Távolban Trieszt sziluettje és
teherhajók sora volt kivehető.
Két helyen megrongálódott vasbeton bunker
maradványait vettük észre a sziklafalban. A Miramare kastélyt Habsburg
Ferdinánd Miksa főherceg és Sarolta főhercegnő építtette. Miksa 1854-ben,
miután az osztrák flotta ellentengernagya lesz, költözik Triesztbe. Egy évre rá
már tervbe veszi, hogy kastélyt építtet a Grignanói-öböl szikláira és mellette
egy nagy parkot hoz létre. Isztriai márványból 1860-ra készül el. Miksa 1863. októberében
itt fogadja a mexikói küldöttséget. A felkínált császári trónt elfoglalja
Mexikóban, ezért innen 1864. áprilisban elhajózik. A köztársaságpártiak
győzelme után 1867. június 17-én, Queretaróban kivégzik. A kastély pazar
szépségű termeit szótlanul idegenvezetés nélkül jártuk végig.
Parkjában a kanyargós
ösvényeit fél órán át taposhattuk.
a víztorony is kastélyszerű |
Két fagyit véve távoztunk a buszunkhoz,
amely 17 órakor indult haza. A határnál fél órányit egy diszkont áruházban bevásárolni
álltunk meg. A fánkos Trojane sem maradhatott ki. Most a sor a cukrászdánál
sokszorta hosszabb volt, mint reggel. Keszthelyre éjfél után értünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése