Pirkadat előtti indulás
mellett döntöttem, mert sötétben inkább hajnalban vezessek, mint éjjel fáradtan. Osztrák autópálya matricával, teli tankkal és
tartalék benzinnel fél négykor fordultam ki a keszthelyi benzinkútról.
Rábafüzesen át jutottam el az A2-es autópálya 242 km-nél lévő twinbergi pihenő
parkolójába. Az itteni kilátóból a táj szépsége és a viadukt tárult elém.
twinbergi kilátó az autópályával |
Klagenfurtnál kanyarodtam le az S 37-es főútra. A fix sebességmérők sűrűjében
tíz perc múlva beértem a 12,5 ezer lakosú Glan patak parti Sankt Veit városkába.
A kisebbik vasútállomás (Westbahnhof) mögötti áruház parkolójában álltam le. Néhány korty és
falat után indultam a közeli központba.
Sankt Veit an der Glan nyugati pályaudvar |
A legenda szerint 901-ben a kalandozó magyarokkal
a helyi bajorok és karantánok (szláv nép) csatáztak a mai város helyszínén, amikor Rathold
karantán hercegnek megjelent Szent Vitus (Veit), amiből az bátorságot merített.
A győztes csata után a herceg templomot építtetett a szent tiszteletére. Ez
most is áll többször átépített román, gót és barokk jegyeket magán viselve.
Támpillérjében római, oldalfalaiban római és középkori köveket is beépítettek. A fák
árnyékában üres csontház található.
Szent Vitus templom Sankt Veit an der Glanban |
csontház vagy csontkápolna Sankt Veit an der Glanban |
A főtér keskeny téglalap alaprajzú. Az aranyozott
díszítésű városháza kirívó szépségű a többi épület közül. A XIII. század elején
felhúzott városfala jórészt megmaradt a belváros körül. A rózsakertnél egy
körbástyát, arrébb még három tornyot fedeztem fel.
városháza Sankt Veit an der Glanban |
Sankt Veit an der Glan városfalán kívül áll a különös formájú szálloda |
A város nevét
először 1131-ben említi írásos forrás, ekkor hozták létre a gurki egyházmegyét.
Egy 1147-es oklevél szerint a bambergi püspökség visszavásárolta Hof zu St.
Veit birtokot Engilbert őrgróftól, vagyis korábban már az övék volt. Röviddel
később azonban már Karintia Spanheim-házhoz tartozó hercegeihez került. V.
Henrik herceg 1149-ben itt fogadta a második keresztes háborúból hazatérő III.
Konrád királyt. Hamarosan Sankt Veit vált a hercegi uradalmak központjává: a
hercegek a közeli Freiberg várában laktak. A település 1199-ben piacjogot
kapott. Iskoláról 1204-ben történik említés. Itt működött 1205-től a Bernhard
von Spanheim herceg jóvoltából a pénzverde (egészen 1725-ig). A város 1224-ben
jogosultságot kapott saját bíró és 12 tanácstag megválasztására. A
Spanheim-család kihalása után 1286-ban Meinhard görzi (goriziai) és tiroli gróf
szerezte meg a hercegi címet és a hozzá tartozó birtokokat. Hét évvel később,
egy lázadás során a város komoly károkat szenvedett. A hercegséget 1335-ben a
Habsburgok szerezték meg, Sankt Veit pedig elvesztette hercegi székhelyként
élvezett jelentőségét. A város 1399-ben jogosultságot kapott a hüttenbergi
érclelőhely kiaknázására, ami felvirágoztatta a gazdaságot. A XV. században a
tizenkét tagú városi tanácsot az ún. Nyolcak tanácsa váltotta fel. A tanácsnak
1447-től pallosjoga is volt. A portyázó törökök 1473 és 1492 között ötször
fosztották ki a várost, 1480-ban pedig Mátyás magyar király ostromolta meg.
Tűzvész pusztított 1497-ben. Papírmalom épült 1550-ben, 1578-ban pedig a közeli
Urtlban a kor technikai színvonalának megfelelő vasolvasztót helyeztek üzembe.
A reformáció során a lakosság többsége protestáns vallásra tért, de az 1600
körül kezdődő ellenreformáció alatt nagyobb incidens nélkül visszatérítették
őket katolikusnak. Pestis pusztított 1713-ben és 1715-ben a vidéken, 1747-ben
pedig leégett a város. A XVIII. században felfutott a vasipar, de 1783-ban II.
József eltörölte a kereskedelmi privilégiumokat, ami negatívan hatott a város gazdaságára. Sankt Veitnek 1830-ban csak 1500 lakója volt, szenben a középkori
kb. 3 ezerrel. Miután a vasút (Rudolfsbahn) elért ide, a fafeldolgozás vált az
újabb gazdasági húzóerővé. Az 1934-es nemzetiszocialista puccskísérletben 900
fegyveres próbálta elfoglalni a várost, de nem jártak sikerrel. A harcoknak 13
halálos áldozata volt.
Az egyórás
nézelődésemet negyed tízkor fejeztem be. A térség leglátogatottabb műemléke a
tízpercnyire lévő hochosterwitzi vár. Messziről feléje tartva a párás háttérből
bukkant ki a vár kúpja.
Hochosterwitz a háttérben |
Az elektromos autók feltöltésére is alkalmas parkolójában
álltam le. Spirál alakban 13 kapun át jutni fel a négytornyos bevehetetlen fellegvárba.
Különös,
páncélsisak formájú lámpák szegélyezték utamat.
Az udvaron a kerekeskút mellett
fogadó és padok.
kápolna bejárata Hochosterwitz várudvarán |
A múzeum anyaga nagyrészt fegyverkiállítás.
Az étterem régi
bútorzata történelmi hangulatot teremt mind a látogatóknak, mind a
rendezvényekre bérbe adottaknak.
A bástyákról jól belátható a térség, de most a
völgyből nem török, hanem a világ minden részéből turista had igyekszik a várat elérni.
temploma is van a hochosterwitzi várnak, de egy kissé lejjebb |
Szolgaruhába
öltözött férfi a személyzetből néhány magyar köszöntő szó ismeretében büszkélkedett
a tudásával miközben néhány termet és tárgyat megmutatott nekem. A többi
információt az ingyenes - magyarul is nyomtatott - prospektusból tudhattam meg.
Hochosterwitzet először
860-ban említik az okiratok. A Spanheimerek 1209-ben a pohárnokság örökletes hivatalát
adományozzák az Osterwitzeknek. Az utolsó Osterwitz pohárnok 1475-ben egy török
támadás során fogságba esik, és a börtönben utód nélkül hal meg. Hochosterwitz
visszaszáll az uralkodóra, III Frigyes császárra. I. Ferdinánd király a
tartományvezető Christof Khevenhüller báró, aki szintén tartományvezető
megvásárolja a várat, és a fenyegető török támadástól tartva kiépítteti.
Fegyvertermet létesíttet benne és 1570-től 1586-ig megépítteti a 14 kaput. Egy
ilyen sokoldalúan biztosított várút nem csupán nagy ritkaságnak számít, hanem
egyenesen egyedülálló a várépítés területén. Egy régi okirat rögzíti az egyes
kapuk nevét. E korszak óta nem történt jelentős építészeti változtatás a
várban, amely mind a mai napig folyamatosan a Khevenhüllerek birtokában van. A
várudvaron található márványtáblán olvasható az egykori tulajdonos, Georg
Khevenhüller 1576-ban rögzített végrendelkezése, miszerint a vár maradjon az
utódok birtokában, akiknek gondoskodniuk kell annak megőrzéséről. Ezen
végrendelkezés iránt a Khevenmüller család mindig elkötelezve érezte magát.
Másfélórás várlátogatás után
11 órakor Klagenfurt, Villach érintésével az autópályán, majd a 111-es főúton
Tröpolachon keresztül a 120 km-re az olasz-osztrák határon lévő Nassfeldbe
indultam. Kanyargós szerpentinen kettes sebességfokozatban lehetett a hágó
legmagasabb pontjáig feljutni. A határátkelő is itt van. Rövid időre ideparkoltam.
Az olasz oldalon legelésző lovak hagytak nyomott maguk mögött az aszfalton. Egy
kis tavacskát övező területen bolyongtak. Néha beleittak a hűvös vízbe.
nassfeldi "hegyi busz" |
Egy
magányos szálloda állt itt, míg az osztrák oldalon szálloda láncok sorakoztak.
Visszalépve Ausztriába kis dombon emlékkápolna áll, amelyet ismereteim alapján az
első világháború itteni áldozataiért emeltek.
Az aszfaltozott mellékút vége a Watschiger
Einkehralmnál van, amely mögött kis tó terül el, felette pedig a kötélpálya
húzódik.
A 2195 méter magas Gartenkofel közelébe nem gyalog, hanem a
„mozgópaddal” jutottam fel. A felső állomástól a lila virág lepte apró kavicsos
folyamon a cipőm nem volt igazán alkalmas a továbbmenésre. A gyönyörű panorámát
negyedórán át élveztem, majd a „padlifttel” visszatértem az autómig.
nem UFO, hanem a nassfeldi sífelvonó gépháza |
Alig múlott tizenöt óra, amikor haza
indultam a járgányommal, de negyed tízre a sötétedésre már a garázsomban álltam meg. Útközben egy öreg Merci fotózásáért álltam
meg Michelhofenben és néhány litert tankolni a méregdrága 1,69 eurós
üzemanyagból az autópályánál.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése