Görögország felé kétszer
utaztam Bulgárián át éjjel, így semmit nem láttam belőle. Mostani szabadságom
alatt jobban meg akartam ismerni ezt az országot. December 2-án Budapestről az
Avala nemzetközi vonattal akartam Belgrádba utazni. Prága felől a mindennapos
40 perces késését az utastájékoztató kijelzője 120 percre módosította. Ez nekem
lehetetlenné tette Belgrádban a Szófiába tartó Nusic nemzetközi vonat elérését.
Kénytelen voltam hazautazni és másnap újra próbálkozni.
A Keletiből 50 perc késéssel
13:55-kor indultam, ami nagyon kockázatosnak tűnt, hisz így az 58 perc
átszállási idő alaposan lecsökkent. Szerencsére odaérve 37 percre apadt a
késés. A határig 80 km/h-s tempóval robogtunk, majd Kelebiánál és Szabadkánál a
vámvizsgálat hossza tovább növelte a menetidőt. Nagyon várom már, hogy Budapest
- Belgrád közti vasútvonal a fejlesztése során 160 kilométer/óra sebességre
épüljön át és mellé új második vágányt fektessenek, így a menetidőt jelentősen
lecsökkentsék. Kosztolányi Dezső szülővárosából a 75 km-re lévő Verbászig
(Vrbas) 30-40 km/h tempóval 2 órán át ringatózott a vonat a hullámzó vágányon.
Belgrádban az ütközőbakok végén az információs táblák egyike sem működött. A
szomszédos Nusic nevű vonatot mégsem volt nehéz megtalálni, ami 21:50-kor
indult Szófia felé. A hazánkban is közlekedő használt német vasúti kocsi
típusból is akadt a szerelvényben. A félig telt utastérben velem szemben
nagyobb csomagokkal utazó török nyelven beszélő rendezett külsejű bulgáriai
cigány férfiak terpeszkedtek el. Az éjjeli utazást bóbiskolással töltöttem. Amikor
a bolgár kommunistáról elnevezett Dimitrovgradban megálltunk azt hittem, hogy
már Bulgáriában vagyunk, pedig ez még Szerbia utolsó városa volt. A határőrök
még magyar személyi igazolványt nem láthattak, mert sokáig forgatták és
véleményezték. Lassan kivilágosodott és a hegyek közt kanyarogva a táj szépsége
tárult elém. A falvak szegényesnek tűntek. A kertek zugában néhol üzemen kívüli
ZIL-ek és GAZ-ok rohadtak emlékeztetve az egykori szovjet járműipar kedvelt
márkáira. A cigánytelep mocskával övezett Szófiába fél óra késéssel 8:35-kor
érkeztem a 7. vágányra. Megdöbbentően balesetveszélyes volt a peron a
gödröktől. Szökkenésekkel tudtam csak az épebb részekre jutni. A mozgólépcső
rozsdásan üzemen kívül állt már jó ideje. Az alagsorban a bérlő nélküli üzletek
tátongó ajtóin keresztül csöves tanya lomjai voltak láthatóak. A szocialista
kori állomásépület nagy része nem volt bizalomgerjesztő. Szebbik felében
kis vonat volt kiállítva.
Kétórányi időt szakíthattam
sétával bejárni a belváros egy kis részét a plovdivi csatlakozásom indulása
előtt. A Hristo Botev sugárút melletti a járdák állapota végig katasztrofális
így el nem tudom képzelni, miként tolják az anyukák a babakocsit és a havat
hogyan tisztítják le róla, mert tele volt gödrökkel, púposodásokkal lyukas
tetejű aknafedelekkel, elmozdult és törött kőlapokkal.
Régi házai is több gondozást
igényeltek volna ebben a kerületben. Időm rövidsége okán az ősi Szófia
(Serdica) maradványaiból keveset tudtam megnézni.
Eljutottam a Svetka Petka
Szamardzsijszka minden vihart kibírt kicsiny templomáig, ami máig őrzi eredeti
formáját. Félig földbe vájva rejtőzik a belváros igen élénk, zajos forgalmától.
Kívülről elég egyszerűnek hat. Valószínűleg a város első keresztény temploma
volt a XIV. században.
A körülötte álló Sveta Nedelja
ortodox templomot több régi elpusztult templom helyére építették, majd
átalakították orosz stílusúra miután Bulgáriát az orosz cár csapatai az oszmán
birodalomból kiszakították.
A másik oldalt találtam a XVI. századból
való Banja Basi dzsámit. Ez Szófia egyetlen épen maradt, ma is működő mohamedán
temploma a valamikori hetvenből. A vörös téglából épült, nagy tömeghatású
dzsámi az utcai homlokzat három szamárhátas boltívvel élénkített szép
árkádjával, ólomborítású kupolájával, a hatszögletű főkupolával és a szigorú
mértéket tartó minarettel együtt harmonikus egységet alkot. A felújítás
állványai részben takarták, így minden oldaláról nem volt érdemes fotózni.
Vele szemben hatalmas, Európa
második legnagyobb zsinagógája állt. A dzsámi mögött az egykori törökfürdő
tartósított romjainál ivókutakból folyt a langyos víz, amit a lakosság
kannákban vitt haza. A szomszédban található a tatarozás alatt álló központi
fürdő - neobizánci építménye.
A fővárosi élmények után
10:47-kor indultam - a Rila és Rhodope hegység havas kétezer méter feletti
csúcsainak látványaival kísérve -
Bulgária második legnagyobb, ősi városába a trákiai Plovdivba (törökül:
Filibe). A trákok Emolpias néven emeltek itt erősséget, amit i. e. 342-ben
Makedóniai Fülöp, Nagy Sándor apja foglalt el, s nevezett el Philippopolisznak.
A rómaiak Trimontiumnak, azaz a Három hegy városának nevezték. Patinás
pályaudvaráról 13 órától csodálhattam a kultúrájának szépségét. Ókori romjai
mindenütt felbukkannak a belvárosban. Legjelentősebbek a színház és a stadion.
A platánfás polgári negyede
Kaposvárra emlékeztetett.
Az óváros a török hatású bolgár
reneszánsz elnevezésű stílus faspalettás remek épületeivel van tele. Ezek a
fából és kőből vegyesen épült házak a bolgár öntudatot vannak hivatva
szimbolizálni.
A sikátorok némelyikéből és a
várromról a Marica folyóra csodálatos kilátás nyílik.
Az új fedett gyalogoshíd
üzletsorok között vezet a túlpartra. Ennek középkori változatát Firenzében is
megtaláljuk. Két török dzsámija is kihagyhatatlan volt számomra. Az egyik
csavart a másik kockás mintájú minaretjével érdekesség.
A sétáló utcája közelében egy
önkiszolgáló étteremben olcsón a helyi finomságokból megebédeltem, majd a park
közelében egy városi rendezvényen népviseletes bolgár leányokat fényképeztem.
A sötétedés közeledtével 17
órakor Szófia, majd Belgrád felé vonatoztam vissza. A szerb határ elhagyása
után a hatóság embereinek távozását követően utas szomszédjaim a három rétegben
magukra vett szabadidő ruhákat dobták le magukról. Nem a fűtés lett jobb, hanem
a csempészés egyik fajtáját művelték. A szerb főváros dermesztő hajnali ködös
hidegében másfél órát járhattam a belváros régi utcáit a Nemanija sugárúttól a
parlamentig.
A NATO által bombázott
épületeket katonák őrizték, hogy azokat ne fényképezze senki. Egyik
utcasaroknál váratlanul két kutyafalka rohant el mellettem, ami megrémisztett.
Időm leteltével az Avala nemzetközi gyorsra léptem fel, aminek szerb kocsijában
sokáig vacogtató hőmérséklet volt, így a magyarba kellett átjönnöm. Budapesti
átszállásomkor két Soproni sört leöntve tettem vidámabbá a 27 órás utazásom
utolsó óráit hazáig.
(2013 tele)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése