Április végén már több, mint 14 órán
át van világos. Ez az Érchegység közeli térség cseh oldalán 5 város
megtekintéséhez kínált lehetőséget. Nincs olyan vidék náluk, ahol 15-20
kilométerenként ne lenne érdemes a vonatról leszállni. Reggel negyed nyolcra 3
átszállással (Usti nad Labem, Bilina, Most) értem a húszezer lakosú Žatecba. A
komlótermesztés és annak értékesítésének mindenkori fontos központja, amely a
cseh és a külföldi sörfőzés alapanyagául szolgál. Ezt bizonyítja a Žatec západ
vasúti megálló mellett a monarchia idején 1898-ban épült kastélyszépségű Dreher
sörgyár.
Dreher sörgyár Žatecban (Saazban) |
Egy másik régebbi viszont a vár falai között található. A várőrség ellátására és az ellenséges hadseregtől védve több helyen a vastag falak mögé építették.
Az Ohře (Eger) folyó vashídján érni át a belvárosba.
Az Ohře (Eger) folyó vashídján érni át a belvárosba.
Žatec (Saaz) is egykoron német többségű város volt, így még
gazdagabb örökséggel rendelkezik a csehek által lakottaknál. A kétórányi
nézelődés során megismerhettem a történelmi kerület legszebb részeit. A főtér
Svobody náměstí, német nevén a Ringplatz jelenti a város szívét. A városháza uralja
47 méteres tornyával az északi felét. Eredetileg 1559-ben reneszánsz stílusban
épült, de a mostani végleges formáját 1858-ban kapta meg.
A teret árkádos házak szegélyezik.
Közepén pedig a Szentháromság-szobor áll, amelyet pestis oszlopnak is
nevezhetnénk, mivel azt egy 1582-ben pusztító járvány áldozataira emlékezve állíttatta
végrendeletében egy gyógyszerész 17013-ban.
A főtér mögött a Mária mennybemenetele templom áll egy kisebb téren.
A XIX. század elején kezdik a
városfalak, kapuk részleges lebontását. Sajnos mintegy felét
felszámolták. A nyugati oldal védművei 300 méteren és a két városkapu maradt
meg.
Az egész óvárost 1961-ben nyilvánították
műemlékké, így a szocializmus értékromboló korszaka nem tehetett további kárt
benne.
Óriási
söröshordók hívják fel több kereszteződésben is a figyelmet arra, hogy a komló
és a sör városában járni. (2015 tavasz)
Žatec (Saaz) történetéből találtam
magyar szöveget, amelyet egy németből fordított másikkal vegyítettem. Az Ohře
(Eger) folyó kanyarulatai mellett a magas partok számos helyen ideális feltételeket
nyújtottak az emberi letelepedésre. A termékeny síkság a legkorábbi időktől már
lakott vidék volt. Az itt élő szláv lucsánokhoz köthető ásatási eredmény
tanúsítja, hogy mind a fennsíkon, mind a körülötte lévő síkabb területeken
sokan laktak, sokféle tevékenységet folytattak. Feltűnő a fémolvasztó kemencék,
fémmegmunkáló műhelyek nagy száma. A Přemysl-fejedelmek alatt – a IX. századtól
– rohamosan szűnt meg a törzsek önállósága. A lucsánok alávetése 929-ben
történt meg, miután I. Henrik a lucsánok földjén át betört Csehországba, s I.
(Szent) Vencel ezután ellenőrzése alá vonta a területüket. A történeti forrásokban
1004-ben van elsőként említve a merseburgi Thitmar krónikájában Žatecről
(latinul: Satzi), amikor a német császár felszabadítja a szláv várat a lengyel
megszállásból. Cseh királyi városi rangra 1265-ben emelték és a középkorban
egyik fontos igazgatási központja lett a Cseh Királyságnak. A cseh I. Přemysl
Ottokar király uralkodása idején 1200-tól német telepeseket hívnak a vidékre. A
faépítésű várost az 1380-as években tűzvész pusztítja el, azután egyemeletes
kőházakkal építik újjá, a tereket lábasházak övezték. A gótikus kőépítésű város
főként a komló termesztéséből és posztógyártásból szépen gazdagodott. Lakossága
1410-ben már 6000 fő volt, de ekkor még többségében csehek, ezért a céhek és a
városi tanács cseh nyelven tárgyalt és adminisztrált. A betelepedett német
polgároknak kötelező volt a cseh nyelvet megtanulni. A cseh huszita mozgalom következtében sok német elhagyja a várost. A husziták 1419-ben elfoglalják,
a minorita kolostort lerombolják. A Zsigmond-féle keresztes hadjáratok minden
városostromát elhárították. Georg Podebrad (Podgyebrád György) uralkodása alatt
a város ultraquismus vallási irányzatú volt, de később a fehérhegyi csatáig
(1620) lényegében evangélikus-luteránus hitű. Az 1545-46-os Habsburg-ellenes
rendi megmozdulásban a cseh érzelmű városok is részt vettek, amiért a büntetés a
várost is elérte. Királyi bírót ültettek a tanács nyakára. Mindazonáltal a
harmincéves háborúig a város gazdasága virágzott. A posztógyártás csökkent, de
a komlótermesztés és a kereskedelem jelentősége megnövekedett. Már 1539-től
pecsét igazolja a komló itteni eredetét, ez időben már exportálják, 400 hektáron
termelik, kedvelt a helyi sör is. A csehországi protestáns rendek felkelésében
résztvevő Saaz (=Žatec) polgármesterét 1621-ben Prágában halálra ítélték és
kivégezték. A rekatolizáció által Csehországban az ellenreformáció keretében és
a harmincéves háború pusztítása után a betelepítésektől német többségűvé
vált Saaz (Žatec) az 1945-ös csehszlovák náci jellegű Beneš-dekrétumokon
alapuló kitelepítésekig. Az 1923-as adatok alapján a 16268 lakos 90 százaléka
német és 10 százaléka cseh volt. A Beneš-dekrétumok alapján lett a második
világháború után a német lakosság 1945-46 között elűzve. Vagyonuk és birtokuk a
Beneš-dekrétum 108. pontja alapján lettek elkobozva és a csehszlovák állam
javára írva. Jóvátétel az elkobzásokért még nem volt eddig a Cseh Köztársaság
részéről. Az 1. csehszlovák hadosztály katonái Spaniel generális vezetésével
1945. június 3-án rátörnek a városra és 5000 német férfit összegyűjtenek a város
piacterén, akiknek ezután a 15 km-re lévő Postelbergbe (Postoloprty) kellett menetelni.
Ott sokakat lelőttek közülük. Az 1947 nyarán felállított parlament
vizsgálóbizottsága megállapította, hogy Postelbergben (Postoloprty) 2000 férfi legyilkolása
történt. A Beneš-dekrétum 115/46 pontja kimondja efféle cselekmény 1945.
október 28-ig a háború velejárója (annak ellenére, hogy az hivatalosan 1945.
május 9-én véget ért), ami egy igazságos megtorlás a megszállók vagy azok
cinkosaival szemben, így nem jogtalan és ennélfogva nem büntetendők a
tömeggyilkosság elkövetői és annak segítői. 1945 után új telepesek költöztek be
közép Csehországból és többen a mai Ukrajna területéről a Wolhynia térségéből,
akik leszármazottai voltak abból a tizenhatezres cseh telepes kolóniából, akiket még
a monarchia idején 1868-1880 között fogadott be az orosz cár.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése