2015. május 15., péntek

Kismarton / Eisenstadt

Kismarton neve megtévesztő, mert e tartományi székhely tizennégyezer lakósával kétszer nagyobb, mint Nagymarton.

Húsvét hétfőn a fraknói vár megnézését követően délután Kismartonba a másik 1622 óta Esterházy kötődésű helyre gurultunk. A török háborúk elmúltával a gazdag család a kismartoni vízivárba költözött és azt fokozatosan pompázatos kastéllyá alakította át. A parkja mellett álltunk le. Édesanyám az autóban tartózkodás mellett döntött, mert idős kora miatt a lábai már nem bírták volna a fraknói várnézést követően a kismartoni sétát. A veteránkorú Mercinket fényképezgetőket informálta, ha a jármű adataira voltak kíváncsiak. A kétórás távollétünk fel sem tűnt neki. Az oldalkapun bejutva az angolkert sétányait járva megpillantottuk a sziklakert tetején Esterházy Miklós elhunyt Leopoldina lánya emlékére emelt oszlopsoros körkápolnáját.

Leopoldina

Alatta a tavacska lármás kacsái zavarták meg a sétálók nyugalmát. Jobbra a narancsház üvegein át a teraszkertről egzotikus növények láthatóak.

Esterházy kastély a park felől

narancsház

Lépcsősorán egy kis patakhoz, hidacskáján a városfal boltíve alatt az óvárosba jutottunk ki a ferences templomnál. Kolostori részében található az Esterházyak kriptája.

Ferences templom

A szemközti keskeny sétálóutcán keresztül a városháza meseszép épületéhez értünk ki, ami a Fő utcán található más hangulatos középkori házakkal, szobrokkal.

városháza

Szent Márton templom

Zárás közeli időben értünk a négyszöget képező kastélymúzeumhoz, így sajnálatosan csak kívülről láthattuk e pompázatos hercegi lakot. Főhomlokzata a magyar vezérek márványba vésett mellképével van díszítve. Fraknóhoz hasonlóan itt is van fix időpontokban magyar nyelvű idegenvezetés, amit majd egy másik alkalommal lesz módunk meghallgatni.

Sétánkat a Bécsi úton folytattuk a Bergkirche (Hegytemplom) irányába. Mauzóleumában nyugszik Joseph Haydn. A zeneszerző kötődése az Esterházyakhoz és Kismartonhoz közismert. Lakóhelyét múzeummá alakították.

Bergkirche

Hegytemplom

Haza este hat órakor indultunk és kényelmes tempóban 3 óra alatt megérkeztünk.
A magyar határhoz közel fekvő ausztriai települések előnye, hogy nem muszáj ausztriai szállást foglalni és autóval menni. Sopronból vasúton is kiválóan elérhetőek.