2015. május 9., szombat

Fraknó / Forchtenstein

Húsvét hétfőn a Sopron (Ödenburg) közeli Ausztriához csatolt Fraknó várát indultunk megnézni az ezeréves határhoz. Fél nyolckor startoltunk. A gyér forgalmú 84 sz. főútvonalon és annak osztrák folytatásán egészen Vulkapordányig (Wulkaprodersdorf) gurultunk az öreg Mercinkkel, majd balra az 50 sz. útra Nagymarton (Mattersburg) felé kanyarodtunk. Ebben a kisvárosban a 20 téglafalazott ívvel készült 250 m hosszú 168 éves vasúti völgyhíd alatti parkolóban pihentünk meg először.

Központja nem rejt sok régi szép épületet a modernek között, de így is kedves hely.

A lőréseket rejtő, dombra épült Szent Márton gótikus erődtemplomának bejárata zárva volt, így belső szépségéről nem nyerhettünk bepillantást.

Újra autóba ültünk. Aranyos húsvéti figurák tették vidámabbá az egyik körforgalom által elzárt területet.

A lassan emelkedő fraknói út mellett az egymáshoz szorosan épült házak fölött a felbukkanó erőd az elhúzott tetőablakon át jobban volt látható a Merciből.

A várhegy alatt már tűkanyaros szerpentinné vált az út. Az első kiöblösödő pihenőnél megállva az Esterházy vár sziluettjével együtt fotóztam a veterán járgányomat.

A várárok előtti parkolóban már alig volt hely. Osztrák, magyar és német rendszámokból következtettem a látogatók arányára. A kaputól kezdve mindenütt háromnyelvű (német, magyar, angol) tájékoztatótáblák olvashatóak. A belépődíj 9-13 euro/felnőtt nem mondható elviselhetetlennek. Az idegenvezetés több időpontban is magyar nyelven folyik, hisz a látogatók kb. fele hazánk fia. Témája teljesen a mi történelmi szemszögünknek megfelelő, amelyben osztrák elfogultságot nem tapasztaltam. (Bezzeg a Felvidéken is így lenne!) A vastag falak barlang módjára őrizték a hűvöset és a kinti meleg ellenére a kabátra mégis szükség volt.  A Rozália-hegység egyik nyúlványán emelkedik a hatalmas erődítmény. Harccal soha nem foglalták el.

Az Esterházy hercegek drága ékszereinek és értékes tárgyainak biztonságos „trezorja”. A család évszázadok során összegyűjtött kincsei megtekinthetők. A tízéves szovjet megszállás idején elfalazással mentették meg ezeket. Történelmi kiállításaiban szerepelnek fegyverek, ruhák, háztartási eszközök.

A bástyákról a környező hegyek panorámája zöldellt előttünk.

Kétórás látogatásunkat folytathattuk volna a parkoló mellett épült roppant különös külsejű kétéltűek és hüllők házában, de inkább a közeli Kismartonba (Eisenstadt) gurultunk át.

Fraknóba kiválóan el lehet jutni vonattal a Sopronból Bécsújhelyre (Wiener Neustadt) tartó járattal Nagymartonig, ahonnan buszjárat indul a várba.