Horvátországba a vasúttal való eljutás roppant korlátozott,
így érdemes a határon autóval átgurulni és ott szomszédunk vonatjait igénybe
venni. Hajnalban teli tankkal rajtoltam, mert éjjel Balatonszentgyörgy felől az
összes utamba eső benzinkút zárva van. A berzencei határátkelőn átjutva azonnal
észrevehető az útburkolat minőségi javulása. A sok éles kanyart a sík terepen
viszont feleslegesnek tartottam. Autómat Kapronca (Koprivnica) állomás előtt az
ingyenes parkolóban hagytam. Az 5:41-kor induló kényelmes, de döcögő zágrábi
személyre ültem fel, amiről átszállva, Károlyvárost érintve tartottam Ogulinba.
|
Zágráb / Zagreb vasútállomás |
A Pannon-síkságról a vonat a Dinári-hegységben haladt tovább.
A mészkőfennsíkokra jellemző kisebb-nagyobb tál alakú mélyedések a dolinák
alját kiskertként művelték a gazdák. Néhol a Mreznica folyó festői kanyarulatai
láthatóak.
|
Mreznica folyó |
|
a Mreznica folyó |
Nagy derültséget váltott ki belőlem, ahogy az egyik kis
állomáson KUKACÁN menesztette a forgalmista a vonatunkat. Ehhez semmilyen
akrobata mutatvány nem kellett a férfias szervével, mert csupán az állomáska
nevének magyar hangzása mosolyogtató.
|
Kukacán nevű vasútállomás |
Ogulinba 10:07 órakor értem. Ez a nyolcezres kisváros a Dobra
patak barlangrendszere fölé épített középkori várával büszkélkedhet. A
Frangepánok erőssége alatt mély szakadékban meredek sziklafalakkal övezett
völgyből tűnik el rejtélyesen 16 km-en át a víz. Védőkorláttal elkerített
részről lehet fentről követni a zúgókat.
|
Ogulin vasútállomás |
|
Ogulin a Frangepán várkastély |
A belvárosát egytornyú templom uralja és néhány nem
különösebben díszes ház a főtér szélén.
Kétórás itt tartózkodásomból egy órát Modrus várromja felé
sétáltam a Dobra patak mellett, s közben a vízi erőmű mögött elterülő
mesterséges tavon úszkáló madarakat nézegettem.
Innen délben II. Károly osztrák főherceg által építtetett
Károlyvárosba (Karlovác) indultam vissza és itt a 4,5 óra alatt volt bőven időm
bejárni e törökmegállító egykori erődváros utcáit. Sajnos már várfalait majdnem
teljesen elbontották, de a vizesárok nyomvonalai kivehetőek. A szerb-horvát
háború golyónyomai még húsz év távlatában is helyenként meglátszanak. Sok házát
már felújították vagy legalább elkezdték, de a restaurátoroknak még maradt
munkája bőven.
|
óvárosba illően épülnek az új házak |
|
Károlyváros / Karlovác |
|
óvárosba illően épülnek az új házak |
|
óvárosba illően épülnek az új házak |
|
az óvárosba illően épülnek az új házak |
|
Károlyváros / Karlovác |
|
Károlyváros / Karlovác |
A pravoszláv és a katolikus temetők mellett elsétálva a
Károlyvárossal egybeépült, de annál régebbi Dobóc (Dubovec) várát jártam körbe.
|
Károlyváros Dubóc / Dubovec kastély |
Innen a város panorámáját egy padról néztem miközben falatozgattam.
A liget ösvényén a közeli Havas Boldogasszony
plébániatemplomot értem el a kálvárián keresztül.
A Mirna Kut sarki kocsmából kiszűrődő horvát népdal csalogató
hatására egy Karlovácko nevű helyi sört elfogyasztottam. Az egyre fokozódó
hangulatban a vendégek papírpénzt nyomtak a harmonikás nedves homlokára és
hangszerére.
A pályaudvarra visszatérve a felhőszakadástól megmenekülve
vártam a vonatomat. Kaproncára zágrábi átszállással 21:55 órakor értem vissza
és onnan autómba ülve már éjfélkor otthon voltam. (2013 ősz)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése