2016. július 1., péntek

Ogulin és Károlyváros



Horvátországba a vasúttal való eljutás roppant korlátozott, így érdemes a határon autóval átgurulni és ott szomszédunk vonatjait igénybe venni. Hajnalban teli tankkal rajtoltam, mert éjjel Balatonszentgyörgy felől az összes utamba eső benzinkút zárva van. A berzencei határátkelőn átjutva azonnal észrevehető az útburkolat minőségi javulása. A sok éles kanyart a sík terepen viszont feleslegesnek tartottam. Autómat Kapronca (Koprivnica) állomás előtt az ingyenes parkolóban hagytam. Az 5:41-kor induló kényelmes, de döcögő zágrábi személyre ültem fel, amiről átszállva, Károlyvárost érintve tartottam Ogulinba.

Zágráb / Zagreb vasútállomás

A Pannon-síkságról a vonat a Dinári-hegységben haladt tovább. A mészkőfennsíkokra jellemző kisebb-nagyobb tál alakú mélyedések a dolinák alját kiskertként művelték a gazdák. Néhol a Mreznica folyó festői kanyarulatai láthatóak.

Mreznica folyó


a Mreznica folyó

Nagy derültséget váltott ki belőlem, ahogy az egyik kis állomáson KUKACÁN menesztette a forgalmista a vonatunkat. Ehhez semmilyen akrobata mutatvány nem kellett a férfias szervével, mert csupán az állomáska nevének magyar hangzása mosolyogtató.

Kukacán nevű vasútállomás

Ogulinba 10:07 órakor értem. Ez a nyolcezres kisváros a Dobra patak barlangrendszere fölé épített középkori várával büszkélkedhet. A Frangepánok erőssége alatt mély szakadékban meredek sziklafalakkal övezett völgyből tűnik el rejtélyesen 16 km-en át a víz. Védőkorláttal elkerített részről lehet fentről követni a zúgókat.

Ogulin vasútállomás



Ogulin a Frangepán várkastély








A belvárosát egytornyú templom uralja és néhány nem különösebben díszes ház a főtér szélén.







Kétórás itt tartózkodásomból egy órát Modrus várromja felé sétáltam a Dobra patak mellett, s közben a vízi erőmű mögött elterülő mesterséges tavon úszkáló madarakat nézegettem.




Innen délben II. Károly osztrák főherceg által építtetett Károlyvárosba (Karlovác) indultam vissza és itt a 4,5 óra alatt volt bőven időm bejárni e törökmegállító egykori erődváros utcáit. Sajnos már várfalait majdnem teljesen elbontották, de a vizesárok nyomvonalai kivehetőek. A szerb-horvát háború golyónyomai még húsz év távlatában is helyenként meglátszanak. Sok házát már felújították vagy legalább elkezdték, de a restaurátoroknak még maradt munkája bőven.




óvárosba illően épülnek az új házak


Károlyváros / Karlovác

óvárosba illően épülnek az új házak

óvárosba illően épülnek az új házak

az óvárosba illően épülnek az új házak



Károlyváros / Karlovác




Károlyváros / Karlovác







A pravoszláv és a katolikus temetők mellett elsétálva a Károlyvárossal egybeépült, de annál régebbi Dobóc (Dubovec) várát jártam körbe.








Károlyváros Dubóc / Dubovec kastély



Innen a város panorámáját egy padról néztem miközben falatozgattam.


A liget ösvényén a közeli Havas Boldogasszony plébániatemplomot értem el a kálvárián keresztül.



A Mirna Kut sarki kocsmából kiszűrődő horvát népdal csalogató hatására egy Karlovácko nevű helyi sört elfogyasztottam. Az egyre fokozódó hangulatban a vendégek papírpénzt nyomtak a harmonikás nedves homlokára és hangszerére.



A pályaudvarra visszatérve a felhőszakadástól megmenekülve vártam a vonatomat. Kaproncára zágrábi átszállással 21:55 órakor értem vissza és onnan autómba ülve már éjfélkor otthon voltam. (2013 ősz)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése