November utolsó
szombatján kikapcsolódásként a Baranya megyei Véméndre indultunk autókázni. A
külföldi vonatozás helyett magyarországi települést választottunk egynapos
célként. Még sötét volt, amikor az utcánkból kigurultunk. Marcalitól szinte
végig Somogy megyében a köd lassította a haladásunkat. Véméndre az érkezésünk előtt
a tájház megtekintése érdekében telefonon jeleztük jöttünket. Kicsit előbb
érkeztünk a megbeszélt időnél, így addig a Kossuth utcában sétálva fotóztam a
házakat. Egy kedves nyugdíjas német tanárnő fogadott minket, aki disznóvágásból
szaladt át, hogy minket körbekalauzoljon a portán. A házról és a svábokról,
szokásaikról, múltjukról lelkesen elmondott mindent.
A véméndi önkormányzat 2007-ben
vásárolta meg az 1912-ben Elter Ferenc és Hock Anna által építtetett házat. Az
épület hosszanti irányban épült, ezért "Langhaus-nak" nevezik az
ilyen épületeket.
A tájházban a véméndi svábok, székelyek
és felvidékiek történelmével ismerkedhetünk meg. Szőttesek, népviselet, használati tárgyak,
mezőgazdasági eszközök, szentképek, fényképek láthatóak a korhűen berendezett
szobákban.
Három-négy generáció is elfért benne. A
ház hátsó fala vertfal. A homlokzat téglából épült, a többi fal vályogból
készült.
Az első szoba a sváb "tiszta"
szoba falait eredeti mintával és színekkel festették ki. A magasra vetett ágyak
hímzett ágyneművel gyönyörűek. A sublót és szekrények tele vannak eredeti
csodaszép sváb népviselettel, közülük a legegyedibb a ritkaságszámba menő
bébiingek, ruhák, tartozékok.
A német konyha a régi korok hangulatát idézi.
A felvidéki szoba gyönyörű berendezése
már a polgárosodás jeleit mutatja. A sublót még egy 1947 előtt elkészült
"body-t" is rejteget. Sok használati eszköz is helyet kapott itt.
A székely szoba ékköve a keresztszemes
hímzésű párnákkal megvetett ágy a sokszínű szőttessel. Csodaszép népviseletük
is szemet gyönyörködtető.
A hátsó szoba, konyhában régen a
nagyszülők laktak.
A pince és a padlás meredek lépcsői
félelmet keltőek.
A présház gyönyörűen berendezett.
Az istállóban egy ritkaságszámba menő
istállófüggőágy is látható, amelyen régen a legények, illetve a férficselédek
aludtak. Télen sem számított különösebben hidegnek, mert biofűtésként az állatok
kipárolgó hője bemelegítette őket.
Az óriási pajtában régi mezőgazdasági
gépek és eszközök tekinthetők meg.
A házat 2008-ban renoválták, így az most
az eredeti formájában és színeiben pompázik. A helyreállítási munkálatokat a
német kisebbségi önkormányzat szervezésében a helyi kultúrcsoportok, a GJU
tagjai, illetve még sokan a falu lakosai közül társadalmi munkában végezték.
Gratulálok nekik.
Megfogyatkozva, de még
jó pár sváb ház áll Véménden. Valamelyiket lakói szépen ízlésesen felújítottak
így az a falu ékessége. Némelyiket jellegtelenné tették, amikor évtizedekkel
ezelőtt az eredeti homlokzatról leverték a díszeit és ablakait kicserélték,
illetve hozzáépültek. Sajnos a legfájóbb az, amikor lakatlanná válva pusztulnak
el.
A tájházhoz hasonló oroszlándíszes ház, amiből 2 van Véménden |
a hátulja már ennek is erősen pusztul |
felújították, de a hosszú keskeny ajtó a tornác előtt be van falazva |
Nekem a palkonyai példa
jut eszembe, ahol még kellő időben védettséget kaptak a sváb házak, amelyeket
csak eredeti formájukban lehet felújítani és egy foghíjas telekre kizárólag
utcaképbe illő házat szabad építeni. Véménden már túl sok kárt tett a
modernizáció, amire az értékmentés gyakorlata beindult. Az eladásra váró 47 ház
állapotának megtartására, javítására nem szoktak költeni a jelenlegi tulajdonosaik.
Veszélynek vannak kitéve a téglaoromzatú, de egyébként vályogfalú sváb házak,
ha azok sokáig lakatlanok maradnak.
Véménd eljellegtelenedését jelenti, ha nem vigyáznak a faluképet meghatározó házaikra. |
a sváb ház halála Véménden |
Véménd svábos
arculatának megváltozása először a homlokzatok díszeinek leverésével kezdődött
az újravakolások során, majd a település környezetébe nem illő jellegtelen
házak épülésével. A körforgalomnál az élelmiszerüzlet, a söröző és a tűzoltóság
a feladatát betölti, de ennél fontosabb – arculat meghatározó - szerepe is van,
illetve lenne a település központjában. Amennyiben a továbbiakban is így jellegtelenedik
Véménd, akkor végül már csak a tájház és a templom marad meg figyelemre
méltónak. A szomszédos Fekeden állítólag a visszaalakítás költségének csupán
harmadát kellett állniuk a sváb házak lakóinak. A szebb környezet a lakók
közérzetét javítja, illetve a település és házai is felértékelődnek. A
nyugalmat keresők jobban jönnek ilyen helyekre ingatlant venni. Az önkormányzatok
jó hozzáállásán, a lehetőségeinek keresésétől vagy esetleges kényelmességén,
ízlés hiányán is sok minden múlik a falvak jövőjét illetően.
Az idősek napközi
otthonával szemben áll az 1796-ban I. Ferenc királyi rendeletére épült barokk
templom. Lépcsősoron jutni fel hozzá Páduai Szent Antal és Szent Bálint alakjai
között. Sajnos délelőtt csak az előtérig jutottunk be, de a délutáni esküvő
alatt már belső szépségében is gyönyörködhettünk. Az egyhajós építményt
1830-ban meghosszabbították új szentéllyel, amely mellé építették a sekrestyét.
Oldalt két mellékhajót építettek és ezekben a kórust három pillérrel előre
vitték. Így a templom sokkal nagyobb lett a gyarapodó lakosság örömére.
A templom falán az 1000
kitelepítettről kétnyelvű tábla emlékezik meg. Voltak akik hazaszöktek Németországból, de a magyar határon elkapták őket és illegális határátlépés címén börtönbe kerültek. Voltak akiket hazaérve újra ki akartak telepíteni, de kérték, hogy inkább lőjék agyon őket, minthogy ez ismét megtörténjék velük. A vagyonukat már korábban elkobozván újra kellett kezdeniük az életet. Voltak, akik Németországban lettek öngyilkosok a honvágyuk miatt. A tábla a málenkij robotra elvitteket külön nem említi, pedig a szovjet munkatáborokban szenvedettek is említést érdemelnének.
A templom másik oldalánál a háborús hősöknek áll szobor.
Sétánk közben feltűnt
az útszéli keresztek (korpuszok) élénk színe, amik így még figyelemre
méltóbbak.
A temetőben lévő
kápolna 1776-ban épült Véménd első német katolikus templomaként. Tornyocskája
felújítás alatt áll. A kerítéskaputól kálvária stációk vezetnek hozzá. Sok
színes - főleg kék -, de zöld és sárga festett síremlék is látható. A kápolna
mögött sorba állították azokat a sírköveket, amelyekhez már nincsenek hozzátartozók.
Az enyészettől megmenteni igyekezve a felújításukat elkezdték.
A sportcsarnok betonfalát jól takarja a parkoló elé állított székelykapu. A falu kényszerrel betelepített lakóinak származására is utal.
Véméndet Feked felé elhagyva balra az utolsó utcán régi pincék romjai után áll még 1911 óta a vasútállomás. Egykoron a Pécs – Bátaszék vasútvonalon feküdt, de a személyszállítást 1997-ben megszüntették, majd pár évre a teherszállítást is. A sínek köze mára befásodott. Autónk érkeztének hangjára az egykoron utasok által használt peronon kacsák, és kecskék tipegtek felénk, mintha az etetésükre jöttünk volna.
A vágány közelében áll az egykori csendőrlaktanya, amely üresen várja sorsát.
Véméndet Feked felé elhagyva balra az utolsó utcán régi pincék romjai után áll még 1911 óta a vasútállomás. Egykoron a Pécs – Bátaszék vasútvonalon feküdt, de a személyszállítást 1997-ben megszüntették, majd pár évre a teherszállítást is. A sínek köze mára befásodott. Autónk érkeztének hangjára az egykoron utasok által használt peronon kacsák, és kecskék tipegtek felénk, mintha az etetésükre jöttünk volna.
A vágány közelében áll az egykori csendőrlaktanya, amely üresen várja sorsát.
egykor véméndi csendőrlaktanya |
Szinte minden sváb
faluban a szőlőművelés magas fokon folyt így borospincék sorát vájták. Ennek
bizonyságául még néhányat találni Véménden is, de ezek messze nem olyan
látványosak, mint Palkonyán vagy Villánykövesden. A svábok kitelepítése után a
helyükre beköltöztetettek között kevesebben ismerték a borkultúrát, így az
hanyatlásnak indult.
Véménd sokáig megőrizte
a kommunista diktatúra emlékét a Tanácsköztársaság utca neve által. Átkeresztelésekor
Erdő utca lett belőle, pedig Hernai (Hesz) Béla nevét érdemelte volna meg, aki a
faluban hosszú éveken át itt tanított. Német családnevét magyarosíttatnia
kellett, mert - a kor törvényeinek megfelelően - tanítói állás csak úgy volt
kapható. Székesfehérvárott
1884-ben született, 1905-től élt és tanított Véménden. Az iskola igazgatója
1925-ben lett, és itt halt meg 1964-ben. Helyi tanítóként gyűjtötte Véménd és
környéke régészeti, honismereti és néprajzi anyagát. Nem hivatásos, de
láthatóan képzett fényképészként 1916 és 1920 között a falu lakóit közel 700, 9x12 cm-es üvegnegatívon örökítette meg, amelyek a
tanító házának padlásáról kerültek elő.
A Véméndi Német Nemzetiségi Tánccsoport fontos célkitűzései közé tartozik
a véméndi svábság kultúrájának megtartása, ápolása és annak átadása,
továbbadása a következő generáció számára. A gyermekek és felnőttek, akik
tagjai a csoportoknak mind egyfajta identitástudattal rendelkeznek a német
nemzetiség és annak hagyományai, kultúrája iránt.
A pilisvörösvári szereplésük az alább videókon:
https://www.youtube.com/watch?v=2naSquwN4xk
https://www.youtube.com/watch?v=lo0hqLiv96Q
https://www.youtube.com/watch?v=lo0hqLiv96Q
Kiemeléssel és a keresőbe helyezéssel indulnak el.
Véménd története:
Véménd, kelet-Baranya szelíd dombjai között húzódik meg. Már a bronzkorban
lakott volt, hiszen előbb a mészbetétes kultúra, később a kelták
szórványleletei erről tanúskodnak. Első említése 1332-1335 közötti időszakban
történt Emon néven, csupán az 1700-as évek első harmadában jelenik meg a Vemen
forma.
Émen vagy Émel középkori magyar falu, a török hódoltság alatt
elnéptelenedett. Véménden az 1690-es évektől
1920-ig éltek szerbek. Az 1844-ben épült templomuk a mai Petőfi utcában állt,
és az 1970-es években bontották le. A szerb temetőben még fellelhető sírokból
összeállított sírkert 2014-ben készült el. A szerb temető a Rákóczi Ferenc utca
felől közelíthető meg. A rácokhoz köthető az egykori Szent-kút (vodica) és a
fölé 1852-ben épített ikonosztázas kápolna, amely Véménd észak-nyugati részén
az északra irányuló mellékvölgy kezdetében található. Romját 2013 telén
konzerválták. Mivel a szerbek az 1920-as években kénytelenek voltak
Jugoszláviába elhagyni a falut, így a szent hely kultusza feledésbe merült,
végül az 1980-as években a kápolna összedőlt.
Az első német telepes csoport 1748 körül érkezett. Véménden 1752-ben 43
német család és 59 szerb ház volt.
A németség a Rajna vidékéről, Szászföldről, Frankfurt és Fulda
környékéről, valamint Ausztriából jött. A kolerajárványok elől is sokan ide
menekültek a környező falvakból.
A betelepedést követően a két etnikai csoport nyelvileg és vallásilag is
elkülönült. Németeknek, rácoknak saját templomuk, temetőjük és az együttélés
kezdeteit leszámítva saját iskolájuk volt.
A szerb lakosságra dűlőnevek, illetve falunevek emlékeztetnek, pl.:
Apatija, Batova, Berak, Demerkapija, Hristova dolina Korpač, Kapavac, Krstoš,
Petrovac, Prkos, Sapud, Uros, Vemen.
A németség gyors ütemben növekedett, viszont a rácok száma lassan fogyott.
Az első világháborúban 105 véméndi vesztette életét. Ugyanebben az évben került
sor a véméndi katolikus és ortodox templom harangjainak ágyúba öntésére is. Ez
idő tájt érkezett 40 orosz hadifogoly Véméndre. Közülük egyesek a közeli
trefortpusztai majorságban dolgoztak, míg mások a helybéli parasztoknak
segítettek.
Ezt követően a szerb megszállás alakította Dél-Magyarország nagy részének,
így Véméndnek a sorsát is. A szerbek, horvátok és szlovének újonnan létrehozott
királysága 1919 májusában újabb területi igénnyel jelentkezett a győztes
hatalmaknál. Habár a békekonferencia a királyság delegációjával közölte a
végleges határokat, Baranya megyéért és Pécs városáért 1921 augusztusáig
folytak a határvillongások. A szerb megszállók a véméndiekkel is igyekeztek
elhitetni, hogy a település most már Szerbiához tartozik. A megszállók
távozásakor sok falubeli szerb hagyta el a települést a kivonuló hadsereggel.
Azoknak, akik az 1920-as népszámlálás során szerbnek vallották magukat, 1930-ig
el kellett hagyniuk szülőföldjüket.
Anyanyelv szerint 1930-ban 243 magyar, 2130 német, 5 szerb és 2 egyéb
lakosa volt Véméndnek. Nemzetiség szerint 1970-ben 1127 magyar és 1195 német
élt itt. Külterületi lakos ekkor 186 fő volt, ebből a cigánytelepen 100 fő élt.
A községnek 1754 óta van folyamatosan működő iskolája. Az új hattantermes
iskolát két tanítói lakással 1927-ben adták át. Az alagsorban kultúrtermet
alakítottak ki hol színielőadásokat és az ünnepségeket tartották. Az első
világháborúig az oktatási nyelv a német volt. A két világháború között magyarul
és németül is folyt az oktatás. A faluban élénk kulturális élet folyt. Működött
a Leseverein (olvasókör), a falu együtt énekelt a Dalárdában (Gesangverein),
amit Jahn Jakab tanító hozott létre 1925-ben. Később egy vegyes kórus is
alakult 65 fős tagsággal, amely 1934-ben, valamint 1935-ben első díjat nyert
Harkányban a kórustalálkozón.
A kulturális élet színtere a 180 főt befogadó kultúrház volt. Az énekkar a
háború után is tovább működött, 1952-ben Pillenger Adalbert szervezte újjá. A
vegyes kórus a templomi kórus feladatát is ellátta. Az első néptánccsoport a
hatvanas években jött létre, később külön felnőtt és külön gyermekcsoport
alakult.
Véménden a XIX. század első felétől éltek zsidók (1840, 5
fő, a lakosság 0,3 százaléka), legtöbben 1910-ben (50 fő, 2,1 százalék).
1941-ben 25 izraelita (1,0 százalék) és egy zsidónak minősített személy élt a
faluban. A körjegyző 1944. április 1-én, a hatósága területén élő zsidókról
készült kimutatásában 24 véméndi lakos adatait rögzítette, akik négy családhoz
tartoztak. A község zsidónak tekintett lakóit 1944. május 15-én Mohácsra, a
baranyai vidéki zsidók számára kialakított zárt területre kísérték a csendőrök,
ahonnan néhány hét után, június 29-én a pécsi Lakits-laktanyába vitték őket. A
Pécsváradi járási főjegyző 1945. szeptember 17-én, az izraelita deportáltak és
munkaszolgálatosok számának megállapítása során készített összesítésében a
véméndi körjegyzőségben 23 deportáltról és 4 munkaszolgálatosról írt, akik
közül egyetlen deportált és 2 munkaszolgálatos tért haza Buchenwaldból.
A cigányok egy része 1920-ban az orosz pusztákra vándorolt ki, az ittmaradottak többségét a 2. világháború alatt hurcolták el. Cigányok most is élnek a faluban, akik Kádár hű szolgájának az egykori tanácselnöknek köszönhetik a külterületekről való beköltöztetésüket. Tettével Véménd többi lakójából nem dicséretet, hanem szitkokat váltott ki. Magyarországon a svábok és a cigányok között van a legnagyobb életviteli különbség, ami akkor még inkább igaz volt.
A véméndi németek száma is jelentősen csökkent. A 2. világháború végén
sokakat munkaszolgálatra (málenkij robot) vittek, a többiek jó részét a háború
után ki- vagy áttelepítették. Helyüket 100 bukovinai székely család
(Hadikfalváról), 70 felvidéki család (a Csalóközből, Hontfüzesgyarmatról,
Albárból, Szimőről stb.) s számos ún. magyar telepes foglalta el. Voltak közöttük
olyanok, akik primitívségük okán nem tudták becsülni azt a sváb házat ahová
beköltöztették őket és nagy kárt tettek benne, amire a kilakoltatott svábok azt
vissza tudták vásárolni.
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
VálaszTörlésEzt a megjegyzést eltávolította a szerző.
TörlésEzt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
VálaszTörlésEzt a megjegyzést eltávolította a szerző.
Törlés