Villánytól északra található a 117 lelkes csendes
baranyai - egykoron német - zsákfalucska Kisjakabfalva. Miután a palkonyai és
villánykövesdi pincéket megcsodáltam egy másik alkalommal 2016. decemberében érdemesnek találtam ide a szomszédba is ellátogatni,
mert a régi szép házai figyelemre méltóak, a tájháza pedig rendkívüli.
Kisjakabfalvához közeledvén az út szélén az 1935-ben Zsolnay Vilmos
által készíttetett Szűz Mária – kép keltette fel a figyelmemet.
A valamikori hetven
pincéjéből mára csupán néhány áll, azok sem olyan szépségűek, mint a szomszédos
villánykövesdiek és palkonyaiak. A használaton kívülieket szeméttel feltöltöttnek láttam.
A kétnyelvű helységnévtáblánál homokkőből faragott korpusz
áll vésett gótbetűs német felirattal.
A völgyben rejtőző egyutcás falut hosszában egy vízfolyás osztja ketté. Valamikor libák, kacsák ritkították a növényzetet benne, de mára közmunkásokkal
kell ezt elvégeztetni, nehogy kiáradjon.
A Fő utca mindkét oldalán találni szépen felújított paraszt-polgári
házakat, de olyanokat is, amelyek jó érzékkel rendelkező, renoválását vállaló
vevőkre várnak. Kisjakabfalva a jobb módú községek közé tartozott a német
lakosság idején. A tehetősebbek tették ki kb. a lakosság kétharmadát. A másik
egyharmad is a földjén gazdálkodott, de eljárt azért napszámba is. A házak
utcafrontra néző eleje téglából készült, szép díszesen kialakítva, két kicsi
ablakkal. A ház falának többi része döngölt fal, vagy vályog. A falakat
mintásra, virágosra festették. Három házban a mennyezet is díszes volt, a
Szentháromságot festették oda.
két ablakkal lenne szebb a homlokzat |
A legszebb porta a Johannes Conrad (Konrád János) családjának
egykori többgenerációs otthona, amelyben az idelátogatók állandó kiállítást
találnak a baranyai németek eltűnőben lévő építészeti és tárgyi emlékeiből. Öt
nagyméretű lakószobában, valamint konyhában és présházban, pincében,
cselédlakásban továbbá az állattartást szolgáló gazdasági épületekben
szemlélteti az elmúlt 100-120 év történetét magyar – német nyelvű tájékoztató
szöveg kíséretében. Látható itt még az egykori falusi élet számos közösségi
emléke.
A nagyméretű, tornácos lakóház 1907-ben épült. Az épület
utcai homlokzata gazdagon díszített. Két ablak és a néhány lépcsőfokon elérhető
tornácajtó található.
A szobák a ház eredeti bútoraival és használati tárgyaival
berendezettek. Hű képet adnak a jómódú baranyai németek polgárosult
ízlésvilágáról.
a Conrad - ház mennyezete Kisjakabfalván |
Több életnagyságú bábun és babán a különböző alkalmakkor használt német népviselet látható.
A szép múlt mellett a fájdalmas emlékek is megtalálhatóak a helytörténeti részben, így az első világháború hőseinek fényképe épp úgy, mint
a málenkij robotra elvitteké.
málenkij robotra elvitt jakabfalvaiak |
Egy sarokban helyet kaptak a „Kismukinak” hívott keskeny
nyomtávú kisvasút emlékei is. A Villányi Állami Gazdaság által létrehozott és
működtetett kis gőzös 1951 – 1969 között közlekedett Villány és Kiskassa (kb.
12 km) között. Kezdetben főként mezőgazdasági áruszállításra alkalmazták,
később a kisjakabfalvai, az ivánbattyáni és a kiskassai lakosság – köztük
kiemelten az iskoláskorú gyermekek – meghatározó személyszállító eszközévé
vált. A közúti árufuvarozás elterjedésével elvesztette gazdasági jelentőségét
és a Kismuki működése 1969. december 31-én megszűnt.
A gazdasági részben van a présház a pincével, az istállópajta
és a kocsiszín.
A ház és a vele szerves egységet képező gazdasági
épületszárny építési anyaga kőlábazatra emelt vályogtégla.
A hatalmas udvart a harmadik oldalon egy nagyméretű emeletes
kukoricagóré zárja az alája épített disznó- és tyúkóllal.
Közvetlenül a góréhoz építve egy kéthelyiséges kis
cselédlakás van.
Az udvar közepén szép, de lakatlan galambdúc áll.
Az egész porta példásan, sváb igényességgel felújított és rendben tartott.
A gyönyörű Conrad-házzal szemben a patak szélén, de a falu
közepén áll a Szent Péter és Pál apostol tiszteletére szentelt katolikus
templom. Sajnos falai megrepedtek és ezért tilos harangozni, mert az tovább
rontana az épület állagán. A felújítása már elkezdődött. Egy régebbi ortodox
templom helyére épült 1835-ben, ugyanis a török idők alatt elnéptelenedett falu
helyére először rácok jöttek, majd hozzájuk telepítették a nagyobb
hatékonysággal dolgozó és ebből adódóan jobban adóztatható németeket.
Szent Péter és Pál apostol templom Kisjakabfalva |
kisjakabfalvi hősök emlékműve |
A templomtól északra már földútban végződően válik szét az út
- két egykoron szebb napokat megélt - német falucska Kisbudmér és Ivánbattyán
felé. Néhány portán kedvtelésből lovakat tartanak.
A falut jól belátni a domboldalban elterülő temetőből, ahol
akad még a régi német gót feliratos sírkövekből.
A háború után elszegényített
és mára elöregedett faluban pihenni vágyó, nagyvárosi és külföldi vásárolt
ingatlant. Még van jó pár, amely felújítását vállaló vevőre vár.
olcsón eladó a felújításra váró kisjakabfalvai ház |
Az elköltözések
felgyorsulása az 1810 óta működő iskola 1974-es bezárása után következett be.
Főleg az idősebbek maradtak helyben. A falu elsorvadásában szerepet játszott az
is, hogy nincs vasútállomása. Csupán hárman foglalkoznak nagyobb földterületen
mezőgazdasággal.
A háromszáz évvel ezelőtti migrációs hullám hazánknak
dicsőségére vált, mert olyan szorgos emberek érkeztek, akik az ország
gazdasági, kulturális, szellemi fejlődését eredményezték. A jelenlegi, Európát
sújtó migrációt viszont az agresszivitás, követelőzés, eltartatottság és
bűnözés jellemzi.
A falu és lakóinak története:
Kisjakabfalva már az őskorban lakott terület volt. Az emberek
földbevájt lakóházaikat sárral tapasztották. Vadászattal, halászattal,
gyűjtögetéssel foglalkoztak, mint mindenütt akkor.
A falu keletkezéséről nincs tudomásunk. Nevét valószínűleg
Jakabfalvi Borjádi Miklós földesúrról kaphatta. Borjád község is így nyerhette
el a nevét. A falut 1400-ban említették először az írott források Zent
Jacabfalva formában. Lakói akkor magyarok voltak.
A később idetelepült délszlávok és németek saját nyelvük
szerint Jakoválra, Jalavalára, Jakofalvára, Jackfalra változtatták.
A honfoglaló magyarok 896 táján Ete vezér irányítása alatt
szállták meg Baranyát. Villányt és környékét hosszú időn át az Ete törzsből
sarjadt hatalmas Kán nemzetség birtokolta, amely úgyszólván egész Dél-Baranya
fölött úr volt. Kisjakabfalva és környéke a XII. században a Kán nemzetség
kihalása után jó darabig királyi birtok.
Jakabfalva a török időkben a siklósi, majd annak megszűnte
után a pécsi szandzsákhoz került.
Az életet bizonytalanná tette az elviselhetetlenül sok adó. A
jobbágynak se a török előtt, sem utána nem volt gyöngyélete. De a török alatt
jobbágysorból rabszolga sorba süllyedt. A török hódoltságban a Korán vezérelvei
szerint a föld 1/5-e a szultáné, mint Allah helyetteséé, 4/5 rész a győztes
harcosoké. A föld tehát, amelyet az itt rekedt szegény magyarok műveltek, nem
volt az övék. Ők éltek rajta, dolgoztak rajta, de úgyszólván mindazt, ami a föld
hozamából a legprimitívebb életfeltételeken felül maradt, különböző adók címén
be kellett szolgáltatniuk a töröknek. Ehhez járult még a zsarolások különféle
neme is.
A magyar nép nagyon sokat szenvedett a török elnyomás alatt,
de segítséget nyugatról nem kapott. Amikor a török Bécset megostromolta, akkor
az egyesült keresztény hadak összefogtak a török ellen, és így megmentették
Bécset, 1686-ban felszabadították Budát, s ez év őszén Pécs városát. Ennek a
vidéknek a felszabadítására csak a következő évben került sor az ún. második
mohácsi csatában, amelynek során egész Baranya felszabadult. Az ütközet
középpontjában Nagyharsány és Villány állt, ezért hívják némely történetírók
nagyharsányi csatának is.
A török hódoltság alatt elnéptelenedett a falu. A felszabadító
háborúk idején valószínüleg puszta volt, majd rácok kerültek e tájra
Szlavóniából a XVII. sz. végén és ők hozták újra létre a községet. Az új szerb
lakosok főleg állatot tenyésztettek, szőlőt műveltek, azt is gondatlanul.
A környék török elől elmenekült régi nemesi családjai hiába
jelentkeztek régi birtokaikért. Mint, ahogy a legtöbb esetben történt, nem
tudták igényeiket írásos okmánnyal igazolni, mert azok a török háború folyamán
elvesztek. Ha pedig igényeiknek voltak írásos alátámasztói, akkor olyan nagy
„birtokba való bevezetési adó" -val (Schlüssergeld) sújtották őket, hogy
elment a kedvük a régi családi birtok elfoglalásától. E földeket hadi érdemek
jutalmazásául adományozta el az uralkodó. Ekkor keletkeztek óriás uradalmak
Baranyában. Ebben az időben alakult meg a Batthyány-birtok, (1703) Németboly,
Németpalkonya, Villánykövesd, Jakabfalva, Ráczpetre, Ivánbattyán, Olasz, Jánosi
községekkel.
A töröktől felszabadult földön szükség volt telepítésre.
Hiszen a visszafoglalt résznek több mint 1/3-a lakatlan pusztaságként került
vissza a régi állam tulajdonába. Mátyás alatt az ország lakossága 4 millió
volt, valamivel több, mint az akkori Angliáé. A török kiűzése után
Magyarországon mindössze 2.5 millió ember maradt.
Telepítés tehát kellett! Bécs belső, természetes telepítés
helyett idegenek, elsősorban németek behozásával próbálta az előállt
„vacuumot" kitölteni. Magas kultúrájú iparos népesség helyett csak
földművelőket és szegény falusi iparosokat tudott behozni. Ilyenekkel
elsősorban a Rajna-vidék, Baden, és Württenberg szolgált.
A magyarországi német telepítés 1720 táján indult meg, és
csaknem 100 éven át tartott.
A németeket hazájuk elhagyására késztette a periodikusan ismétlődő rendkívül hideg időjárás, az azt kísérő éhinség és járványok, a gyakori és súlyos háborúk, a franciák, XIV Lajos rablóhadjáratai, a barokk életszemléletből adódó főúri fényűzés és mértéktelen kizsákmányolás; a túlnépesedés, a német öröklési jog sajátossága, amely főleg a badeni és würtenbergi területen volt honos. Hessen-Kasselben pedig megfelelő vagyonhoz kötötték a házassági engedély megadását. Földesuraik nem minden esetben engedték el őket ingyen.
A németeket hazájuk elhagyására késztette a periodikusan ismétlődő rendkívül hideg időjárás, az azt kísérő éhinség és járványok, a gyakori és súlyos háborúk, a franciák, XIV Lajos rablóhadjáratai, a barokk életszemléletből adódó főúri fényűzés és mértéktelen kizsákmányolás; a túlnépesedés, a német öröklési jog sajátossága, amely főleg a badeni és würtenbergi területen volt honos. Hessen-Kasselben pedig megfelelő vagyonhoz kötötték a házassági engedély megadását. Földesuraik nem minden esetben engedték el őket ingyen.
Az 1700-as években a siklósi uradalom ura Caprara Aeneas gróf hozatott németeket első hullámban (Német)palkonyára, Kövesdre, Ivánba, Jakabfaluba, Kis- és Nagybudmérba. Jakabfalván (Kisjakabfalva) 1742-47 között még szerbek laktak. A XVIII. század közepén van a második betelepítési hullám a Rajna-vidékről, Baden-Würtenbergből, Fulda városából és környékéről is jöttek. A század vége felé pedig Bajorország északi részéről, és Hessenből költöztek ide. A gyülekezési hely Ulm városa volt. Gyalog mentek odáig. Tutajokon, dereglyéken „bödön"-hajókon úsztak le a Dunán. Hetenként indult 1712-től egy ilyen szállítóeszköz. Jöttek szekereken is. Voltak, akik eladták ingóságukat, és úgy indultak útnak a még jobb élet reményében.
A Magyarországra települt németség önsanyargató munkájával lassan, de biztosan kezdett gyarapodni és felvirágozta e vidéket. A német telepesek főleg mezőgazdaságból élő, szabad költözködési joggal bíró német jobbágyok voltak.
A község új népessége a legkülönbözőbb német vidékek és nyelvjárások lakóiból tevődött
össze. Legtöbbször papjaik vezetésével jöttek Magyarországra. Egy részük csalódottan, tele panaszokkal az itteni állapotokra, visszatért hazájába, ugyanis a török korszak ideje
alatt elvadult magyar föld klímája a jövevények számára sok
veszedelmet rejtett. Előbb hozzá kellett szokniuk a mocsaras
láztermelő éghajlathoz. Amíg ez az alkalmazkodás megtörtént, az első beköltözködő
nemzedéknek elég tetemes hányada betegedett meg és pusztult el.
Voltak, akik visszafordultak, hiába ígértek nekik földet,
házat, több évre adómentességet. Akik viszont maradtak, azoknak a szakismerete
nagyobb volt az itt lakókénál, több kiváltsággal is rendelkeztek eleinte, mint
a magyarok. A későbbiek során e jogaikkal segítettek magyar társaik sorsán is.
A betelepedett német lakosok 15 évi adómenetességet kaptak, a
legtöbb esetben pedig ingyen földet, lakóházat és jószágot. Jellemző, hogy ahová
magyar telepedett - nem Baranyába, hanem más földre - egy évre sem kapott
adómentességet.
A német lakosság megjelenésével megindult a délszlávok
visszavándorlása, földjeiket eladták az új jövevényeknek.
A német telkesgazdák nem osztották fel maguk között a földet.
Az idősebb fiúgyermek örökölt mindent. A másod és harmadszülötteket kifizették,
akik elmentek a rác falvakba és megvették az ő telkeiket és házaikat. A rácok
1760 körül elköltöztek a faluból.
Egy darabig a két nép egymás mellett élt. A rácok a Szerbtemplom
dűlőben, a németek a mai helyén az ivánbattyáni rétekből eredő patak két
oldalán építették fel falujukat. A délszlávok görög keletiek, a németek római
katolikusok voltak.
A XVIII. Században folyt a németek mozgása, keresték számukra
a megfelelő helyet. Kihasználták az adókedvezményből adódó lehetőségeket,
valószínűleg ezért is vándoroltak több településre. Az 1800-as évek elejére már
megállapodtak. Szorgalmukkal megindult a gazdaság fejlődése.
A Rajna vidékéről jött németek szüntették meg a 2-3 nyomásos
földművelést. Elkezdtek takarmánynövényeket termeszteni. Az állatokat már nem
legeltették, a föld megkapta a talajjavító trágyát az istállókból, így a föld teljes
termőértékét ki tudták használni.
Lecsapolták a Karasicát, ezáltal értékes földterületekhez
jutottak. Kialakultak a telkek, de létrejöttek a résztelkek is, mivel a
jobbágyok már tovább nem tudták növelni a telkeket. Kialakultak a házas és ház
nélküli zsellérek is.
Nemcsak szántóföldi művelést végeztek és állattenyésztést,
hanem a másra nem alkalmas dombos területeken (Dombszőlők) szőlőműveléssel
foglalkoztak.
1767-ben adta ki Mária Terézia az „Úrbéri rendelet"-et,
amely többek között szabályozta, hogy a jobbágyok tehetséges gyermekei
tanulhattak.
Az iskolai oktatást is létrehozták. Felépítették a mai helyén
az iskolát az 1800-as évek elején.
1753-1776-ig Kisjakabfalvában feles volt a német és szerb
lakosság mérlege.
A szláv lakosság elvándorlása fokozódik 1767-től.
1768. január 23-án megszületett a német telepesek első gyermeke.
1776-tól nem tartozik a község egyházilag Németbólyhoz.
1848-tól pedig már gazdaságilag sem tartozik oda.
1787 Ötvennégy család, 297 lakóval élt a faluban. Szabályozták
a jakabfalvai vízfolyást, így értékes földekhez jutottak. Mind több területet
vontak művelés alá. Kialakították a telkeket.
1797 Az ortodox templomot püspöki engedéllyel átépítették és katolikus templom
lett belőle. Ekkor már csak kisszámú szerb lakosság élt a
faluban. Ők lassan elvándoroltak, kihaltak, és elemi erővel nyomult itt most
előtérbe a német lakosság.
1810 Már állt az iskola a mai helyén.
1830-ban 346 a lakosság száma.
1835 Tönkrement az egykori ortodox átépített templom, amit katolikusként
használt a német lakosság, ezért új építésébe kezdtek a helyén.
Az 1848-as szabadságharc idején a magyarországi németek
a magyarsággal karöltve szegültek ellen a bécsi reakciónak. A jobbágyság felszabadítása
meghozta a német paraszt csatlakozását a magyar állameszméhez.
1851-ben 318 r.katholikus, 21 zsidó lakója van a falunak,
1854 év vége táján kezdték el építeni a Mohács-Pécs
vasútvonalat Kisjakabfalvától 3 km-re.
1877-ben olyan nagy jégverés volt a faluban, hogy a
templomtorony keresztjét is leverte.
1890 Villányt és környékét, valamint az ország egész
területét nagy kár érte. A szőlőket elpusztította a filoxéra a levéltetvek csoportjába tartozó rovar, a szőlő
legveszedelmesebb kártevője. Eredeti
hazája Észak-Amerika. A múlt század 60-as éveiben hurcolták be Franciaországba,
onnan került a 70-es években (1875) Magyarországra. Másfél évtized alatt
szőlőültetvényeink kétharmadát kipusztította. Kártétele abban áll, hogy a rovar
csípése nyomán a gyökérzet rothadásnak indul, s végül az egész növény
elpusztul. Ellenálló amerikai alanyokra oltott fajtákat telepítettek utána,
Teleki Zsigmond villányi szőlőbirtokos kutatásai nyomán. (Sajnos 1941-től a
zsidótörvény alkalmazása sok szenvedést, és oktalan kárt okozott a családnak.
Teleki Sándort származása miatt sorozatosan zaklatták, jóllehet
kikeresztelkedett, felesége Erzsébet, és két leánya katolikusok voltak. A
család megmentése érdekében 1943 nyarán önkezével vetett véget életének.)
1894-től kezdve napjainkig magyarul íródnak az anyakönyvek.
1895-ben a falu lakóinak létszáma ekkor 434 fő.
1912-ben a bíró elrendelte, hogy a lakók házaik elé téglából építsenek járdát.
1914-1918 Huszonkettő férfi halt hősi halált az első
világháborúban.
1918-21 tartott a szerb megszállás. (Sok szerb asszony járt fel a
faluba koldulni. „Hleba, hleba" mondogatták, kenyeret kéregetve. A szerb
férfiak viszont néha ok nélkül ütlegelték a helyieket.)
Volt a faluban Takarékpénztár, amit a tanító vezetett. Sokan
tették be a pénzüket, sőt államkölcsönbe is. A pénz 1919-től elértéktelenedett,
voltak, akik tönkrementek. Volt, aki ebbe belezavarodván Pécsett az
idegklinikán halt meg. Annyi pénze sem volt a családnak, hogy hazaszállítsák,
ezért Pécsett temették el.
1920-ban egy sajtüzem létesült Kisjakabfalván. Az üzem
helyisége teljesen modern gépekkel és 6 HP villanymotorral volt felszerelve. A
vállalatnak 4 fiókja volt a járásban, Budapestre is szállított sajtot, vajat,
túrót valamint 16 embert foglalkoztatott állandóan.
1921-ben alapították meg a Levente Egyesületet. A levente
köteles volt 13-21 éves korig e szervezet tagja lenni. A trianoni
békeszerződésben eltörölték az általános katonai szolgálatot, ezt kívánták
ezzel pótolni. Az oktatásról való elmaradást büntetéssel sújtották.
Hazaszeretetre és sportra nevelték a fiúkat. Fapuskákkal gyakoroltak.
Esetenként több falu összevonásával sportversenyeket tartottak.
1924 A 20-as években hozták létre a „Volksbundverein"-t,
a Német Népművelődési Egyesületet, amelyben a 24 év feletti személyek vehettek részt. Célja a német kultúra fejlesztése volt. Vezetőnek dr. Bleyer Jakabot
választották. Teleki Pál gróf kormányában a nemzetiségek minisztere volt. A
magyar nép iránti hűséget hirdette. Ennek a vidéknek országgyűlési képviselője
is volt. Egy újságot is szerkesztett a magyarországi németeknek „Vasárnapi
Újság","Sonntagsblatt" címmel. 1933-ban Dr. Bleyer meghalt,
ezután a Volksbundverein a Volksbund kiszolgálója lett. Dr. Basch Ferencet
választották főtitkárrá. Ő a németségnek autonómiát akart kiharcolni, amit
1940-ben el is nyertek a bécsi döntés után.
1928 Iskola típusa: „C" kissebségi tanítási nyelvű, a
mindennapi tankötelesek száma 47.
1929 Nagy gazdasági világválság kezdődött, 30 pengőről 8
pengőre zuhant a búza ára és a többi termény ára is. Mélyre süllyedt az emberek
életszínvonala.
1932 Kisjakabfalvának ekkor 473 lakója volt. A Magyarországi
Német Népművelődési Egyesület helyi csoportja szervezi a kulturális közéletet.
1935 Kiépült a falu villanyvezetéke. Eddig petróleummal
világítottak. Nem mindenki vezette be a házába.
1939. szeptember 1-én kitört a II. világháború. Németország
lerohanta Lengyelországot. A tanítóknak igazolniuk kellett, hogy sem ők, sem
felmenőik nem voltak zsidók. Nemcsak a tanítóknak, hanem az állami
alkalmazottaknak, katonáknak, rendőröknek is igazolniuk kellett ezt a
németországi zsidótörvény hatására. Megindult a sváb falvakban, így
Kisjakabfalván is a lakosság „Volksbundba" való tömörülése. A Volksbund
teljes neve: Volksbund der Deutschen in Ungarn, vagyis Magyarországi Németek Népszövetsége. Híveik száma egyre gyarapodott. A baranyai-tolnai részt elnevezték
„Schwebische Türkei-nek.
1940 Bécsi döntés jogot ad a német kisebbségnek, szinte
államot alkotva az államban. A „Volksbund" teljes akcióba lép. A sajtó
orgánumának, a Deutsche Zeitungnak megindulása. A német nép sok helyütt
valósággal az eszét vesztette, agitátorok jártak faluról falura, akik
megnyerték őket az „eszmének". A Magyarországon élő németek jogait
kényszeredett államközi szerződés alapján Németország a Volksbundon keresztül
igyekezett befolyásolni. A hitleri Németországhoz tartozóknak, „népi"
németeknek ismerték el őket. A magyar kormányok a Trianon által elvesztett
területeinek megszerzése fejében hozzájárultak szervezkedéseikhez. Könnyen el
tudták őket téríteni. Alacsony műveltségűek voltak, és senkitől nem kaptak
felvilágosítást. Először megszerezték az embereket a „világhódító
eszmének", majd ágyútöltelékekké változtatták a férfiakat. A falvak népe
csatlakozott különösen lelkesen. Aki nem tette ezt, azt megvetették.
Kisjakabfalva község lakossága eddig békében élt egymás mellett. Sajnos a
„Volksbund" térnyerésével ez megszűnt. Testvér a testvérrel, szomszéd a
szomszéddal, barát a baráttal került összetűzésbe. A körzet falvai közül itt
voltak a „Volksbundisták" a legelszántabbak.
1941-ben 439 lakos volt, ebből 420 német, 19 magyar
származású.
Kisjakabfalván is jellegzetes események történtek, házaikra
horogkeresztes jelvényt és a Viktória-jelzéseket festették. Ezt egy éjjel az
iskolára is rárajzolták. A magyar kormány német nyomásra megengedte, hogy a
német fiatalok katonai szolgálatukat a WAFFEN-SS alakulatokban teljesítsék. Így
20000 „népi német" katonát nyertek Magyarországról. Nagyon kemény kiképzés
volt. Amikor elájultak, ilyenkor egy vödör vízzel leöntötték őket, és folyt a
képzés tovább.
1943-ban újabb 20 ezer katona toborzását követelték ki a
németek. A volksbundista férfiak egy része már a fronton volt, de előfordult,
hogy magyar katonának jelentkeztek, és nem németnek. Természetesen magyar
katonai behívók is érkeztek azoknak, akik nem voltak a „Volksbund" tagjai.
1944 őszén 100 ezer embert evakuált az SS Németországba, ők a
Volksbund tagjai voltak (E számhoz tartoznak még a háború alatt az SS-hez
bevonultatottak is). Féltek a retorziótól, ezért önként menekültek el,
Kisjakabfalváról 160 ember távozott. Ők új hazát találtak maguknak
Eislingenben, Feisingben, Darmsadtban és ezek környékén. A WAFFEN-SS megkezdi
harmadik sorozási akcióját, a „kényszersorozás"-t. A leventéket is
összeszedték. Voltak, akik a villányi erdőben és présházakban húzták meg
magukat, majd önként jelentkeztek Pécsett magyar katonának. Ez év nyarán egyik
nap kidobolták a faluban, hogy másnap a kocsmában kell jelentkezni azoknak a
férfiaknak, akik még otthon tartózkodnak. Ezek nem voltak mind a Volksbund
tagjai, mégis német katonáknak hurcolták el őket. Volt, aki elmenekült a faluból.
Elment a Zsolnay Gyárba Pécsre dolgozni. Voltak ott más sváb férfiak is.
Naponta razziáztak a gyárban a német katonák. El is fogták őket, kivéve az
egyik kisjakabfalvait. Ő úgy menekült meg, hogy, amint hallották a német
katonák lépteit, két női dolgozó az ott levő vesszőkosarakat rádobták a földön
fekvő férfira és gyorsan ráültek azokra reggelizni. A következő percben
beléptek a német katonák, de nem fedezték fel az elbújt embert. A többiek
sajnos már az udvaron sorakoztak, s amint később kiderült egyik sem jött haza
közülük. Egy másik kényszersorozottat úgy büntettek, hogy a villányi
rendőrőrsön áramot engedtek bele. Annyit nem, hogy meghaljon, de szenvedéséhez
elég volt. Egy további kényszersorozott a német alakulatból hazaküldött egy
levelet a káplánnak, annak segítségét kérve, hogy átkerülhessen a magyar
alakulathoz. A levelet cenzúrázták, őt elfogták s ezért vasra verve, vitték a
dachaui német koncentrációs táborba, minden eljárás nélkül. Amikor a vonat befutott
a halálrámpára, akkor vette döbbenten észre, hogy zsidó táborba került, mert
csonttá soványodott, csíkos rabruhás zsidókat látott. Látta őket összeesni és
meghalni az éhségtől. Ő a munkaszázadba került. Egy tányér levest és egy szelet
kemény kenyeret kaptak naponta. Ezért a darab ennivalóért minden este
összeverekedtek a társai, ugyanis a barakk parancsnok feladata volt a kenyér
felvágása, s ez nem mindig sikerült egyformára, s a szeletek közül a
legnagyobbat mindig a saját részére emelte ki. Egyik este a kisjakabfalvai férfi
felajánlotta a segítségét, megemlítette, hogy otthon kereskedő volt, talán neki
jobban sikerül kimérnie a kenyeret. E művelet közben lélegzetvisszafojtva
figyelték társai. Amint elkészült vele, az egészet odatolta a foglyok elé. Neki
maradt a sarka, a legkisebb darab. Másnap reggel volt az „Appel", a
sorakozó. Felálltak a barakk előtt, jöttek a németek ostorral, kutyákkal. A
barakkparancsnok kilépett, s kérte őket, hogy válasszák meg a „kisjakabfalvait”
parancsnoknak, mert ő jobban tudja a kenyeret elosztani. A németek engedélyt
adtak hozzá. Néhány nap múlva kereste két német katona, az iránt érdeklődtek,
tud-e magyar „guláscht" főzni. Persze, hogy tudott. Elvitték az egyik
tiszti konyhára szakácsnak. Ott tudott ő egy kicsit jót tenni a társaival. Nagy
óvatossággal ételmaradékot csúsztatott a fogoly ételhordók zsebébe, mert volt
egy kis szabad kijárása. A tábor felszabadulása után gyalog jött haza.
Kisjakabfalvát 1944. október 27-én érték el az oroszok. Karácsony
másnapján 8 nőt és egy férfit szedtek össze málenkij robotra, azt mondván
nekik, hogy Bácskába mennek a kukoricát letörni, kérték őket, hogy nyári ruhát
is hozzanak magukkal. Gyalog mentek Újpetréig, majd onnan Pécsre, a
gyűjtőhelyre a Lakics laktanyába, ahol kb. 3 hetet töltöttek. Voltak
hozzátartozók, akik naponta utaztak be hozzájuk, élelmiszert, ruhát víve nekik.
Következett a bevagonírozás. Az a tél különösen hideg volt. Tutajjal vitték
őket át a Dunán és a Tiszán. Foksánynál (Focșani, Románia) kerültek ismét
vagonokba, hetven-nyolcvan nő bezsúfolásával. Élelmük, vizük már alig volt.
Szükségleteiket a vagon egyik sarkában végezték el. Megérkezésükkor halottaik
is voltak. Ezeket nekik kellett leemelni. Először bányában dolgoztak, Sztalinó
mellett, Dombazban. Kiegyenesedni sem tudtak, sokszor térden csúszva véres kézzel
fejtették a szenet. Semmi biztonsági felszerelésük nem volt. A munka 12-14 órát
is eltartott. Úgy csúsztak le a bányába és egymást tolva, húzva másztak onnan
ki. Káposztalevest és egy kis csirizes rizst kaptak minden nap. Erőszakkal
ették meg. Akik erre képtelenek voltak, azok meghaltak. Egy gödörbe kerültek,
ruhátlanul, és tavasszal a föld felengedése után temették be őket. Kicsit jobb
lett a helyzetük, amikor a földeken dolgoztak. Kegyetlenül büntették őket. Földbe
ásott mély gödörbe ruhátlanul zárták be az ellenkező vagy vétkes rabot. Majd 3 nap után engedték ki összefagyva. Társai mellé a priccsre feküdve
melegedhetett fel. Az egyetlen férfi kivételével szerencsére 3-4 év után
hazaérkezett a többi kisjakabfalvai, akik nők voltak. Hazaérkezésük után ketten
maradtak Magyarországon. Más településekről viszont az elhurcoltak közül
drasztikus volt az elpusztultak aránya.
1945 év elején az oroszok a kisjakabfalvai nőket elhajtották
Virágosra, Nagyharsányba lövészárok ásásra.
A Németországba települt emberek házaiba az ország különböző
részeiből, főleg Szabolcs és Hajdú megyéből jöttek magyar telepesek.
1946-ban 45 embert telepítettek ki Németországba. (Itthon
maradt 188.) Ők Göppingenbe és környékére kerültek. Fejenként csak 100 kg
holmit vihettek magukkal 80 kg ruhát és 20 kg élelmiszert. A rendőrök még ezt
a kevés holmit is megdézsmálták a vasútállomáson.
1947-ben Redling János káplánt internálják. Megérkezett a szlovákiai magyarok első csoportja
Kisjakabfalvára, akik Beneš csehszlovák elnök dekrétuma alapján kerültek
Magyarországra. Ő meg akart szabadulni a szlovákiai magyaroktól, mert
ellenszenvet érzett irántuk a felvidék visszacsatolása miatt, amit az előző
világháború után veszítettünk el. A felvidéki magyarok ugyanolyan áldozatai
voltak a nagy politikának, mint a magyarországi svábság. Ekkor veszítették el
házaikat azok a német lakosok, akik a „Volksbund" alatt hitet tettek a
magyarságuk mellett, és szenvedtek tőlük. A kitelepített németek házai már nem
voltak üresek, oda ugyanis az ország különböző részeiből jött telepesek
költöztek. A szlovákiai magyaroknak is helyet kellett biztosítani, így elvették
a nem volksbundista emberek házait is. A magyarországi németség
kitelepítésével, javaik elkobzásával akarták megoldani a szlovákiai magyarok
elhelyezését. A szlovákiai magyarok minden ingóságukat - voltak családok, akik
40-50 vagon holmit is - áthoztak Magyarországra. Még egy szlovákiai magyar
csoport telepítése történt 1948-ban. Az ő idekerülésükkor Villányból német
családokat helyeztek Kisjakabfalvára. Az ő házaikba is szlovákiai magyarok
kerültek.
Államosították az iskolákat. Az egyház hatásköréből kikerült
a kisjakabfalvai iskola is. Eddig az iskola igazgatója a plébános volt.
Megalakult a kisjakabfalvai pártszervezet párttitkárral az
élen.
1949 Megindult a beszolgáltatási rendszer, gabonát, bort,
zsírt kellett leadni. Csak ennek teljesítése után adhattak el terményt.
Disznóvágási engedélyt is csak így kaptak. Az engedély nélküli vágást nevezték
„fekete vágás"-nak, amit börtönnel büntettek.
1950 A boltot, a kocsmát és a tejüzemet államosították.
Népbolt Szövetkezetet hoztak létre.
1951 Megépítették a gazdasági vasutat Villány és Kiskassa
között. Személy- és teherszállítást végzett. Az ivánbattyáni, kisjakabfalvai és
kiskassai felsőtagozatos gyerekek ezzel jártak Villányba iskolába. Amikor ez
még nem volt, bizony gyalog jártak a kisjakabfalvaiak.
Szovjet mintára közös gazdaságokat hoztak létre. A
lakosságnak be kellett vinni földjeit, állatait, felszereléseit.
Határsávot hoztak létre, Kisjakabfalva is ebbe a zónába
került. Ekkor országunk ellenséges viszonyban volt a szomszédos Jugoszláviával,
ők ugyanis nem tűrték az oroszok irányítását.
1952 Ezeket az 50-es éveket nevezi a történelem
Rákosi-korszaknak. Ami különösen a falusi lakosság számára jelentett nagy nehézséget.
Kisjakabfalva tulajdonképpen egy jómódú község volt a II. világháború előtt és
alatt. A lakosság 60%-a volt tehetős. Az itt maradt, ki nem telepített
svábságot ez a korszak tönkretette. Elvette házaikat, terményeiket, állataikat.
„padlássöprés"-t végeztek náluk, a gabonát letakarították onnan és
elvitték. A kisjakabfalvai németek szenvedtek, mint parasztok, de mint
nemzetiségiek is. Vagyonelkobzás, vallásüldözés folyt szovjet mintára. A
börtönöket megtöltötték a másképp gondolkodókkal, internálótáborokat hoztak
létre. Koncepciós pereket tartottak, ahol különféle kínzások után olyan bűnöket
vallottak be az áldozatok, amiket soha el sem követtek, és kerültek bitófára.
Az itt maradt németséget a kulákká nyilvánítás sem kerülte el, ezzel is
megbélyegezték őket, holott ekkor már földönfutó nincstelenek voltak. Erre a
sorsra jutottak még más lakosok is a faluban.
1953-ben a kenyeret jegyre adták. Ekkor már nem sütöttek
otthon, nem volt búzájuk, lisztjük, mert a földet bevitték a közös gazdaságba.
1956 Kisjakabfalván a termelőszövetkezeti csoportot
feloszlatták a forradalmi időkben. Az emberek hazavitték állataikat, s
földjeiken újra egyénileg kezdtek gazdálkodni.
1958-as népszámláláskor Kisjakabfalván 272 fő élt.
1960 Felsőbb nyomásra újra megalakultak a közös gazdaságok. A
kisjakabfalvai szövetkezet a régi nevét viseli, vagyis Úttörő
Termelőszövetkezet.
1968 Kövesút készült Villányig. Igen sok sarat tapostak eddig
az emberek, ha le akartak jutni 3 km-re a vasútállomásra Villányba. Autóval
csak jó időben lehetett közlekedni.
1971 Az szilárdburkolatú országút lehetővé tette, hogy
autóbuszjárat induljon ebben az évben. Eddig a lakosság a gazdasági kisvasúton
utazott, amit tréfásan „Muki"-nak neveztek. Ezt ekkor megszüntették.
1973 A kis falvak kocsmáiban vándormozi működött. Nem kellett
a lakosságnak Villányba járni szórakozni. A televízió térhódításával ezek
megszűntek.
1974 Az alsó tagozatos általános iskolában a tanév
befejezésével a tanítás véglegesen megszűnt. A tanulólétszám a következő
tanévben olyan alacsony lett volna, hogy az iskola megszűnése mellett döntöttek
az illetékes szervek. Ezt az intézkedést a tanköteles gyermekek szülei idézték
elő, amikor gyermekeiket a villányi iskolába járatták már az elmúlt tanévben
is.
1979 A lakosok száma ekkor 288 fő, 45 % magyar, 50 % német,
5 % cigány.
1987. július 25-én 18 óra 15 perckor emberemlékezet óta nem
volt ilyen jégverés, mint most rövid 15 perc alatt, tyúktojás nagyságú
jégdarabok estek. Különösen nagy baj, hogy a házak cserepei eltörtek, súlyos
beázások keletkeztek. A jégeső után két óra múlva újabb hullámban eső jött.
Lehet, hogy ez is jéggel terhes felhő volt, de most a jégelhárító rakétások
erősen tüzeltek. Nem így az elején, akkor bizony egyetlen rakétát sem lehetett
hallani az emberek szerint.
1990 A szocializmus alatt főleg a termelőszövetkezetben
dolgoztak vagy Pécs egyes üzemeibe ingáztak. Az 1990-es rendszerváltás után,
amikor megszűnt az egypárt uralom, az állam már nem finanszírozta tovább a
veszteséges üzemeket, és így nem volt gazdaságos a vidéki munkások szállítása,
sok ember Kisjakabfalván is munkanélkülivé vált, vagy elő- és rokkantnyugdíjba
menekült. A faluban sok a szegény ember. Az önkormányzat költségvetésének nagy
részét ezen családok megsegítésére költi.
1997 Kisjakabfalváról elmondhatjuk, hogy a térség egyik
legelöregedettebb községe lett, mivel a fiatalok nagy része elköltözött, főleg
nyugdíjasok lakják a falut.
1998 A képviselőtestület vissza nem térítendő támogatást
adhat azok részére, akik a helyi védelem alatt álló épületek külső felújítását
a hagyományos értékek megtartásával végzik el. Az egész község területén
különös gondot kell fordítani a már meglévő tornácos beépítés, a jellegzetes
homlokzati díszítések, valamint utcai tornácbejárók, kút-házak, kétszintes
górék, kovácsoltvas kerítések, kapuk, a tömör, vörösre festett, falazott
kerítések megtartására. A régi temető értékes sírköveit, mint a település
történetének tanúit, feltétlenül meg kell őrizni, lehetőleg helyben kegyeleti
parkként vagy a ravatalozó környezetében kialakítandó sírkőkert formájában.
1999-ben is öt család kapott pályázati és községi pénzből segítséget a műemlék jellegű házaikhoz.
1999-ben is öt család kapott pályázati és községi pénzből segítséget a műemlék jellegű házaikhoz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése