A
magdeburgi városnézést követően a magánvasút motorvonatával 13:08-tól egy és negyed órát robogtam a Harz-hegység felé, Quedlinburgba. A nagyvárost a szélerőműgyár mentén hagytuk el. Ritkán álltunk
meg a 60 km-es szakaszon. A vágányok mellett számos feladatát vesztett, kitört
ablakú, grafittis vasúti épület romosodott.
Az alig húszezer lakosú Quedlingburg állomása neogót stílusával
Angliára emlékeztetett, viszont a kiszolgáló épületek igazi fabetétes német jelleget
mutatnak.
A Bode patak bal partjára a hídon átmenve kezdődik a nagy múltú egykori Hanza város központja.
Külső gyűrűként régi villák veszik körbe.
Hol védelmi célból, hol
munkára fogva ágazik szét a patak csatornákra. A Harzweg hídja alatt a
közlekedő autók alatt - nem zavartatva magát - gém vadászott apró halakra.

Elsőként a vármúzeumot szándékoztam
megnézni, nehogy később zárva találjam. Egyre feljebb baktatva a favázas házak
szegélyezte utcácskákban felértem a homokkő sziklára épült Szent Szerváciusz
templomhoz. Ez az első német király, Madarász Henrik és felesége, Mathilde
temetkezési helyén épült fel 1070 és 1129 között más korábbi épület helyén.
 |
a ponyvás álhomlokzat Quedlingburgban |
Körötte védőbástyák ölelte reneszánsz kolostor. Egykori termei és szobái ma Vármúzeumként szolgálnak. Helytörténeti kiállításának egyik érdekessége egy fából készült börtöncella, ami II. Albrecht grófot tartotta „vendégül”.
 |
II. Albrecht gróf facellája Quedlinburgban |
A bástyára hajolva a lengedező hűs szellőben percekig gyönyörködtem a város
panorámájában.


Egy másik irányban sétáltam le a Várhegyről,
hogy az apró óváros szinte minden girbegurba utcáját az elragadó épületeivel
bejárhassam. A második világháború
pusztításai elkerülték, majd az elvtársak sem ártottak bájának, miáltal a
legtöbb fennmaradt favázas épülettel bíró német város rangjában állhat.
Városfalából
alig maradt meg pár méter és tornyaiból is csak négyet fedeztem fel az ötből.
Ezekből három a Markgrafen Schlosshotel nevű szálloda szomszédságában áll. A valamikor
csillagvizsgálónak is használt 42 méteres Lindenbeinturm a legmagasabb és
árkádos párkányával a legszebb. A hotel megkerülésével még két torony tűnik fel
a park fái között.
 |
Lindenbeinturm |
 |
Markgrafen Schlosshotel |
 |
Markgrafen Schlosshotel Quedlinburg |
Másik irányba haladva a Streckensturm csúcsa keltette fel a
figyelmemet. Az eltűnt városfal nyomvonalán található a Szent Egyed templom,
amely 1179 óta áll, mint a város legrégebbi temploma. Több
átalakítást követően 1643-ban tornyot toldottak hozzá.
 |
Szent Egyed templom Quedlinburg |
A világörökségnek nyilvánított
szép városban csupán néhány házat látni, amelyet még egyelőre nem újítottak
fel. Ezek sem fognak kimaradni.
Egy másik térre értem ki, ahol egykoron a
fallal és temetővel körülvett Szent Benedek templom áll. Eredetileg román
stílusban szentelték fel 1173-ban, majd 1233-ra már erősen gótikus vonásokat
mutatott. Két különálló tornyát egy tömbbé építették össze, ami számomra inkább
különös, mint szép.
 |
Szent Benedek templom Quedlinburg |
A templomkertet 1811 –ben közegészségügyi okokból felszámolták,
csupán az 1726-ban a Gephard családnak emelt mauzóleumát hagyták meg, amely jól beleilleszkedik
a házak sorába.
Pár
lépésre van innen a Marktplatz a város főtere. Az 1310-re visszanyúló eredetű városháza reneszánsz
homlokzatát vadszőlő levelek rejtik. Nem favázas, hanem téglából épített. A
csúcsos gótikus ablakait 1616-ban cserélik ki a mostaniakra, majd a bejáratát áthelyezik
a déli oldalra.
A cukrászdák, kávézók színes napernyői a fotósok bosszúságára mindig valamilyen mértékben belezavarnak a jó képek készítésébe.










Az órák óta tartó sétámba egyáltalán
nem fáradtam bele, mert annyira gyönyörű minden utcája és háza, hogy nem lehet
betelni Quedlinburggal. A nem középkori épületei is remekül illeszkednek a
történelmi hangulatba.
A fák lombjaitól takarva alig
látszik a külsejével nem kirívó Szent Balázs templom. Első írásos említése
1222-ből származik. Egy a X. századból származó építmény maradványai is
megtalálhatók benne. A barokk átalakítás - a tornyot kivéve - 1711-től kezdődött. Bejutni
nem sikerült, mert nem jó időpontban voltam ott. Megszomjazva kapóra jött a
torony tövében vizét csurgató ivókút.
Újabb
fordulóval a vár felé vettem ismét az utamat, de előbb egy a várost védő fal
menti nemesi udvarra (Adelshof) néztem be. A felújítás még nem ért körbe, így
az NDK –s idő lepusztultságának öröksége is megmaradt.
 |
Adelshof Quedlinburg |
 |
Adelshof Quedlinburg |
A vár déli oldalát a
malomcsatorna felől a bezárt felgazosodott palotaszerű épület felől kerültem
meg. Ez a múltszázad elején 1906 –ban épült majorsági központnak. Kertészeti
iskola lett a falai között 1947-ben, majd 1968-tól középiskola. Illegális
migránsokat helyeztek el benne 2015-ben ideiglenesen, hogy mentesítsék a
halberstadti bevándorlási központ zsúfoltságát. A magyar határon felhúzott
kerítés hatására csökkent az invázió, így ezzel Németország elhelyezési gondjai
is enyhültek ami miatt 2016 szeptember 30-án bezárták.
 |
a quedlingburgi vár déli oldala |
Az elhagyott épület
mögött ősi temető terül el. Végében ezer évnél is régebben áll a St. Wiperti
templom és kripta. A német történelem egyik igen fontos emléke ez I. (Nagy) Ottó
király (később a Német – római Birodalom megszervezőjének) korából a X. század
elejéből. Román és gótikus stílusjegyek is kivehető rajta.
 |
St. Wiperti templom és temető Quedlinburg |
A temető kapuján kilépve
a házaktól mentes szakaszon a vár nyugati oldala felé igyekeztem. A
körforgalomnál lépcsősoron a védőbástyákkal kerített Münzenberg kerületbe értem
fel. Nevéből adódóan királyi, császári pénzverde működhetett itt, bár erre vonatkozóan
nem találtak más bizonyítékot, viszont arra igen, hogy ötezer éve is lakott volt ez a dombhát.
Szűk utcácskáiból színes házaitól csodálatos panoráma nyílik a vár nyugati
oldalára.
 |
a quedlinburgi vár a Mürzenbergről nézve |
Estig a vonat indulásáig
volt még időm és látnivaló is bőven. Egy másik lépcsősoron a történelmi központ
felé vettem ismét az irányt, hogy a St. Nikolai (Szent Miklós) templom és
környéke se maradjon ki. Építésének idején úgy 1222 körül új városnak számított
ez a terület. Innentől van a Neustadt elnevezése. Réz borítású tornyai
faszerkezetes házak piros tetőcserepei fölé csúcsosodnak. A Pölken utca térré
kiszélesedett szakaszán, a Mathild szökőkút kávájától fényképezhető a
legjobban.
 |
Pölkenstrasse Quedlinburg |
 |
Mathild szökőkút Quedlinburg |
 |
St. Nikolei templom Quedlinburg |
 |
Szent Miklós templom Quedlinburg |
A St. Nikolai templomot is mesébe illő házak vették körül, amik a
szürkületben még fotózhatók voltak.
 |
Quedlinburg favázas műemlék ház |
Ezek után betértem a sarki sörözőbe. Már szinte porzott a vesém egy igazi német sörre. Eddig a szomjamat csak üdítővel mertem enyhíteni, nehogy a fényképeim ferdék legyenek. A csapos a drágábbik habosat rakta elém. Jól tette, mert nem akartam spórolni a
németek nemzeti italán. Négy jókedvű melós is csúsztatta a vesemosót, miközben
a vasútállomásra vezető út iránt érdeklődtem. Magyarságomat el kellett árulnom,
ami nagyon pozitívan hatott rájuk. Irigykedtek, hogy milyen remek ország
vagyunk, amiért kerítést építettünk a migránsok ellen. Bezzeg Németország …. –
mondták panaszaikat ezerrel. A következő sört már fizették nekem a kulturált
tiltakozásom ellenére.
A teljes sötétedés
júniusban már 22 óra körül volt hazánktól északabbra. A főtér lámpás kivilágítását megnézni és ahhoz
visszamenni már fáradt voltam. Inkább lebattyogtam a vasútállomáshoz és 22:41
órakor elkezdtem hosszú utazásomat haza.
Két átszállást követően Lipcsében a
hatalmas főpályaudvar csarnokában töltöttem éjjel bő két órát. Az egyik
vágányon régi korok mozdonyai és motorvonatai álltak. A padon való bóbiskolás
helyett ezeket jártam körbe.
 |
Lipcse főpályaudvar |
 |
Lipcse főpályaudvar |
 |
Lipcse főpályaudvar |
A pénzbedobós terepasztal szerelvényeit nem mozgattam meg.
A hajnali indulást követően az ablakon érdemes volt kinézni,
mert már pirkadt. Drezda vágányait akkora csarnok nem fedi, mint a másik szász
városban, de így is jelentős.
 |
Drezda főpályaudvar oldalról |
 |
Drezda főpályaudvar |
Az Érchegység szászországi oldalán Bad Schandauban
a túlfelén pedig a cseh határvárosban Děčínben (németül: Tetschen) kellett
vonatot váltanom.
 |
Bad Schandau |
 |
Děčínben / Tetschen |
Prága főpályaudvarát is látványos boltívek fedik. A Budapestre
tartó Metropol nemzetközi vonatra tolongtak az utasok, de szerencsére két
nappal előbb meg tudtam venni rá a helyjegyet.
 |
Prága főpályaudvar |
 |
Prága főpályaudvar |
 |
Prága főpályaudvar |
A folyóparti
területek mindenkor kedvelt helynek számítottak az emberek letelepedésére. Quedlinbugot nem az őskortól mutatom be, hanem csupán a német történelemben betöltött
szerepét emelem ki. A várhegy lábánál koronázták meg 919-ben Madarász I. Henriket. Ő és
utódai tették Quedlinburgot a Német Királyság politikai központjává. Itt is temették
el, majd özvegye, Mathilde királynő kollégiumot alapított az egyházi pályára
lépő nők számára, amely fenn is maradt közel 900 évig. A város történelmének jeles pillanata, amikor a 973-as quedlinburgi birodalmi gyűlésen
minden jelentősebb európai állam uralkodójának küldötte kifejezte hódolatát a
Német-római Birodalom megszervezője, I. (Nagy) Ottó előtt. Magyar szempontból
pedig különösen érdekes, hogy a folytonos kalandozásoknak mondott rablások
után, a Nyugat felé nyitó Géza fejedelem követei is ekkor, itt tárgyaltak
először I. Ottó császárral.
A Liudolf-ház uralkodása
alatt pompázott a város, ennek pedig ma is meglátszik a nyoma az egyházi
örökségekben. Nem lehet kiemelni legnagyobb vonzerejét, az egész város képe
együttesen alkotja azt a szépséget. A favázas épületek összesen több mint 80
hektáros területet tesznek ki a város alapterületéből. Szépségét az UNESCO is
elismerte, ugyanis a világörökség részévé nyilvánította.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése