2021. augusztus 4., szerda

Lesce, Radovljica, Száva forrás, Tržič, Loibl-hágó

 

A sátrunkat 7 óra körül hajtottuk össze a Száva parti kempingben. A folyó szárazabb medrében szép tarka köveket fedeztünk fel. Nekem egy kb. tízkilós szeplős mintájú tetszett meg. A Suzukimban elfért a hátsó ülés előtt éppúgy, mint a kollégám kisebbike. A portán leadtuk búcsúzáskor a speciális konnektort, ami nélkül nem tudtuk volna feltölteni a fényképezőgépem akkumulátorait. A második napon is szép helyekre mentünk, ahová kellett a masinámba az energia. A Száva közelében haladtunk pár száz métert amikor Lesce (Lees) falu monarchia stílusú vasútállomása elé befordultunk. A reggeli kávét a fedett terasz kávézójában jóval olcsóbban, harmad áron szolgálták fel, mint Bledben (Veldes). Amíg kollégám feketézett, addig én az épületet jártam körbe. 

Lesce (Lees) vasútállomás

Lesce (Lees) vasútállomás

A háromezer lakosú falusias városka már 1004-ben is említett település volt. A XIV. században épült Szűz Mária Mennybemenetele temploma körül őriz néhány alpesi stílusú régi házat. A muskátli a kőpárkányon nagyon mutatós. A szekér az erkélyen pedig nagyon bizarr. 

Lesce (Lees)

Lesce (Lees)

Lesce (Lees)

Lesce (Lees)

Lesce (Lees)

Lesce (Lees)

Lesce (Lees)

Lesce (Lees)

A szomszéd település Radovljica (Radmannsdorf) is kisváros, de kétszer annyi népességgel. Először 1296 -ban említik. A középkor gazdasági fellendülése után a hanyatlás a XVIII. században kezdődött. Ez megakadályozta a további korszerűsítést, így sok történelmi épület megmaradt. Az óváros tulajdonképpen a hosszúkás, utcaszerű főtér, amelyet a XV – XVI. századból származó polgári házak szegélyezik. A kapualjakba is érdemes benézni.

Radovljica (Radmannsdorf)

Radovljica (Radmannsdorf)



Radovljica (Radmannsdorf)

Radovljica (Radmannsdorf)

Radovljica (Radmannsdorf)



Radovljica (Radmannsdorf)

Radovljica (Radmannsdorf)

Radovljica (Radmannsdorf)

Radovljica (Radmannsdorf)

A tér legnagyobb épülete, a Thurn-Valsassina palota. Helyén már a XIII. században az Ortenburg hercegek erődje állt, majd a Dietrichstein hercegi család tulajdonába került, akik a XVI. század közepén átépíttették és bővíttették. Az 1600-as években jutott a Thurn-Valsassina család birtokába, akik a ma is látható formáját adták a palotának, a barokk homlokzat a XVIII. századból való. A család egészen 1945-ig élt itt.

Radovljica (Radmannsdorf) Thurn-Valsassina palota

Radovljica (Radmannsdorf) Thurn-Valsassina palota

Radovljica (Radmannsdorf) Thurn-Valsassina palota


A lépcsőházba bejutottunk, de a múzeum még zárva volt. A méhészettel és mézeskalács készítéssel kapcsolatosak a főbb témák. 

Az óváros végén a gótikus Szent Péter templom áll. Úgy tartják, hogy a mai templom helyén már a X. században egy magán kápolna volt. A templom a város terjeszkedésével és vagyonosodásával arányosan növekedet. A háromhajós, román stílusú bazilika helyén 1500 körül ezt a gótikusat emelték, amely tipikus példája a XV. században épített dél - németországiaknak. A külsőkapun tudtunk csak bemenni és a zárt üvegajtón volt módunk fotózni. 

Radovljica (Radmannsdorf) Szent Péter templom

Radovljica (Radmannsdorf) Szent Péter templom

Radovljica (Radmannsdorf) Szent Péter templom

Radovljica (Radmannsdorf) Szent Péter templom

Radovljica (Radmannsdorf) Szent Péter templom

Radovljica (Radmannsdorf) 


Radovljica (Radmannsdorf) 


A városfalból néhány szakasz megmaradt, de azok nem túl látványosak. 

Innen egy nagy fordulattal Bled (Veldes) felé mentünk, de ma csupán áthaladtunk rajta, hogy a Bohinji-tóhoz (Bohinjsko jezero / Wocheiner See) jussunk, hisz tegnap már voltunk itt. A Bohinyi-Száva (Sava Bohinjka / Wocheiner Save) kanyargó völgyét követte az út és a vasút is. A már csak lakásként szolgáló őrház, a bitnjei (Wittnach) templom és a savicai (Sawitz) buszmegálló az alpesi házzal kihagyhatatlan téma volt a fotózásomhoz. Miattuk hat perccel növekedett meg a menetidőnk, amit persze nem bántunk meg. 

egykor vasúti őrház, ma lakóház

bitnjei (Wittnach) templom

Savica (Sawitz)

Stara Fužina (Althammer) falunál értük el a Bohinyi tavat. Itt csordul ki belőle a Bohinyi-Száva a kőhíd alatt. 

Stara Fužina (Althammer)

Stara Fužina (Althammer)

Nem álltunk meg csónakázni, se horgászni. A forráshoz igyekeztünk. A fizetős, zsúfolt parkolóban megmutatták hova tudunk leállni. A turistaház után a sétány előtt bódé állta utunkat, hogy belépődíj nélkül ne mehessünk tovább. 

Száva forrás alatti turistaszálló


A járást megkönnyítve betonozott lépcsőkön kb. húsz perc alatt érni fel a népszerű látványossághoz, a Bohinyi Száva forrásához, amely vízesésként jelenik meg a sziklafalról. A kilátóteraszon szinte mozdulni sem lehet a sok turistától. Legfeljebb tíz percet nézelődtünk e zubogó természeti csodában. 

Bohinyi - Száva forrása

Bohinyi - Száva forrása

Bohinyi - Száva forrása

Bohinyi - Száva forrása

Bohinyi - Száva forrása

Bohinyi - Száva forrása

Újabb városnézéssel folytattuk a napunkat, amihez megint Bled (Veldes) felé kanyarodtunk. 

Stara Fužina (Althammer)

Stara Fužina (Althammer)

Stara Fužina (Althammer)

Stara Fužina (Althammer)

Stara Fužina (Althammer)

Stara Fužina (Althammer)

Igyekeztünk Stara Fužina (Althammer) után másik falvakat érintve az autópályára eljutni. 

Studot Bohimju (Studorf)

Srednja vas v Bohinju (Mitterdorf in der Wochein)

Azon délkeletre tartottunk és a 101-es főút leágazásánál fordultunk a tizenötezer lakosú Tržič (Neumarktl) felé. Az egyutcás óváros két hegyi patak (Tržič Bistrica és a Mošenik) összefolyásának szögében található. Még elég kopott, de szépsége így is élményt ad. A rómaiak idején az erre húzódó út mentén már volt itt település. A germán törzsek megjelenésével a térség még nem németesedett el, mert a szlávok is megtelepedtek. Az majd a XI. századtól történik meg fokozatosan. Egy földrengés okozta hólavina és földcsuszamlás elpusztította a települést, így a völgy alsóbb részébe költöztek lakói és új német falujukat Neumarktl néven építették fel. Habsburg Frigyes császár 1492-ben piaci jogot ad heti vásártartására, ami elősegítette a már város további fejlődését. Az 1811-es nagy tűzvész a város felét elpusztította több, mint 200 ház leégésével. Az épületek nagy részét klasszicista stílusban rekonstruálták. Az újjáépítés során külön szabályokat hoztak, amelyekben kötelezték a fémzsalugáterek és külső fémajtók felszerelését, a tűzfalak építését. Cipészműhelyeinek sokasága és a minőségi lábbeliek okán vált jó háromszáz éven át híressé a város. Pár évtizeddel ezelőtt ért véget a dicsőség, ami a város kopottságán tükröződik. Most kezd éledezni, mert a renoválások elkezdődtek. A Mošenik (Muschenik) patakparti parkolóból a hídon át a sétaövezetbe értünk. 

Tržič (Neumarktl)

Tržič (Neumarktl)

Meglepetésünkre az egyik kapualjból egy disznó lépegetett ki. A hámot rajta meglátva  tudtuk, hogy nem levágásra, hanem kedvencnek tartja az őt kísérő gazdája. Folyamatos halk röfögéssel indult Peppa a patakmederhez. Mi pedig nagyot kacagva, de röfögés nélkül a főutcán haladtunk tovább. 

Peppa sétája

A szebb szakasz a Szent András templomtól kezdődik. Mögötte a várdombon emelkedik az egyszerű kastélyformájú vár, amit a felújítási munkák miatt elkezdtek felállványozni. 

Tržič (Neumarktl) a kopott vár

Tržič (Neumarktl) kilátás a vártól

Néhol muskátlik tették szebbé a házakat, amelyek jellegzetessége a fémzsalugáter. A kétszáz méteres szakasz a kávézó teraszáról a frissítő fekete kortyolása során is jól belátható. Sok időt nem töltöttünk a különös nevezetesség hiánya okán a városban. 

Tržič (Neumarktl)

Tržič (Neumarktl)

Tržič (Neumarktl)

Tržič (Neumarktl)

Tržič (Neumarktl)

Tržič (Neumarktl)


Tržič (Neumarktl)

Tržič (Neumarktl)

Tržič (Neumarktl)

Tržič (Neumarktl)

A 101 számú főútra felkanyarodtunk és a Loibl-hágó határátkelőjéhez igyekeztünk a csodás Alpok egyre magasabb vonulatai mentén.  A pára a bércekre ült és még nappal is rajtuk maradt. 


Loibl-hágó

Loibl-hágó
A szerpentin egyik öblében inni, enni és gyönyörködni álltunk meg a 94 LE-s, légkondis, automata sebességváltós minikamionommal.


Loibl-hágó

A határ az autóalagút közepén van, ami jól ki van táblázva. Még a második világháborúban rabokkal építtették a nácik. A bemenetelénél a szlovénoknál nem volt határellenőrzés, de kijövet igen. 

Loibl-hágó határátkelő az alagútban

Az osztrák oldal sokkal meredekebb és szerpentinesebb, de látványában nem szebb. Tíz km-t gurultunk csak a sógoréknál aztán hazaindultunk. 

Loibl-hágó Ausztria

Loibl-hágó Ausztria

A nagy hírű, kihagyhatatlan fánkos helyen Trojaneban álltuk meg utoljára venni és enni a finomságból. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése