Nemesvita a Balaton közelében, a 84-es számú főút
mellett a Tapolcai-medence nyugati határán, a Keszthelyi-fennsík keleti
szélénél egy erdőkkel határolt zárt völgyben fekszik. Vasúti megállóját 1973-ban felszámolták, így a balatonedericsi állomásnál kell leszállnia a vonattal érkezőnek.
A főúttal egyedülálló jegenyesor köti össze. Első fáinál dolomit kőből rakott buszmegálló épült.
![]() |
Nemesvita vasúti megálló 1973-ig, majd leontásra került |
A főúttal egyedülálló jegenyesor köti össze. Első fáinál dolomit kőből rakott buszmegálló épült.
A község fő vonzerejét a Balatonra és a
Tapolcai-medencére tekintő csodálatos panorámája, valamint borospincéi és
nyugalmat árasztó népi lakóházai adják.
A helybelieknek mindig sok gondot okozott az
esőzések nyomán a hegyoldalról lezúduló víz, amely könyörtelenül tört utat
magának, ott, ahol éppen tudott.
A vízmosások ellen támfalakkal védekeztek az
emberek, s így alakult ki a község ritka, festői képe, a kanyargós utcákkal, az
egymás fölé épített házakkal.
Az épen maradt kisnemesi kúriák és a
jellegzetes oromdíszítéses népi lakóházak őrzik a múltat.
a felújítása elkezdődött |
összeomlás és felújítás előtt |
Felújítás után 2018-ban a nemesvitai ház |
a csodálatos felújítás után 2018-ban ilyen lett a ház |
2015-ben még építés alatt |
2017-ben befejezve |
nemesvitai buszmegálló |
A lakosság demográfiai csúcsa 1890 körül volt
1166 fővel, azóta 317 lélekszámúra zsugorodott. Először 1209-ben kelt oklevelek
említik. Nemesvita legfőbb jövedelemforrása kezdettől fogva a szőlőtermesztés –
borkészítés volt. Szőlőit egy adás-vétel kapcsán 1216-ban oklevél említi. Ekkor már jó bortermelő településként, valamint a
környék első hegyközségeként jellemzik. A tatárjárás előtti római katolikus
templomára az első említés 1333-ból való. Késő barokk formáját 1788-ban nyerte
el.
A falu neve a magyar hangzás
ellenére cseh eredetre utalhat, ami valószínű még a templomosok
idejéből a XII. századból és nem a honfoglaláskor a környéken élő szlávoktól való. A „vita” eredete a győztes jelentésre utal.
A XIII. század elején Nemesvita a Tornai
nembeli Tiba birtokában állt. A település régi zalai egyházas hely volt.
Egymással versengő kisnemesi családok lakták.
Nemesvita a tatárdúlás (1241) előtt a völgyön
kívül is terjeszkedett, egészen a törekpusztai határig. A település földesura
után nevezték Töreknek, a XIII. század végén ott is épül templom, ezért a
puszta másik neve még 1514-ben is Egyházastörek.
A tatárok elvonulása után a falu
elhelyezkedésére nézve bizonyos, hogy lakói egy része a síkon maradt, mások
felköltöztek a szurdokba – vagy elhagyott régi házaikba vagy az új, védhetőbb
helyekre. Törek először 1260-ban egy birtokperben, majd 1262-ben annak kapcsán
szerepel, hogy lakói a tatárok elől más vidékre menekültek. A falu ősiségének
legfőbb bizonyítéka az eredetileg román stílusú templom, ami jóval a tatárjárás
előtt épült. Alatta és körülötte település kellett legyen, tehát Vita mai helye
legkésőbb a templomépítést megelőző évtizedekre, a XII. század elejére,
közepére datálható.
Egy kutató, Petneházyné Mály
Bice szerint a vitai templomot a Templomos Lovagrend emelte, feltehetően az
1100-as évek végén. A templom a keletkezéséről szinte mesél: vagyis Árpád-kori
eredetéről és a templomosok építészetéről. Vita a templomosok betelepülésekor
virágzó falu lehetett. Nem kevés lovag érkezhetett ide, ha 1333-ban pápai tized
fejében már 30 „széles dénárral” adóztak. A vitai templom magaslatra épült, de
nem a csúcsra, ahogy az a Rendnél szokásos volt. A Templomosok 1203 előtt
emelték a templomot, úgy ahogy a felette kőfallal övezett lovagházat (a mai
plébánia helyén). A templom északkeleti tájolású, szent István tiszteletére
szentelték, mert mind a templomosok, mind a johanniták ha nem Jézus életével
összefüggően, akkor magyar szent nevére keresztelték templomaikat. Az épület
egyhajós, a szentély egyenes záródású, mennyezete cseh boltozatú. A hajó a toronyhoz lett csatolva, amely megoldást
faluhelyen kizárólag a templomosok alkalmazták a XII. században. A vitai
templom kezdettől fogva karzattal is rendelkezik, mert a templomosok a néptől
elkülönülten imádkoztak. A hajó és a szentély szélessége megegyezik, ami a kora
gótikára vall., ugyanis a templomosok, sorsukat nem sejtve, mindenkor a jövőért
munkálkodtak. A szentély egyenes záródása – mint említve volt - ugyancsak az
egyházi lovagrendekre jellemző. A fal síkjából csak a pillérek ugranak ki, amelyekben
a mennyezet hevederei futnak. Érdekes, hogy a hajó második, kisebb hevedere
után a szentély íve következik, mintha a szentélynek kettős diadalíve volna.
Maga az apszis a hajó padlószintjénél mindenkor egy lépcsővel magasabban van,
itt is így volt, míg át nem alakították. A szentélyből nyílik a sekrestye.
Régen innen lehetett a vastag pillérkötegen át a falba vágott lépcsőn feljutni
a szószékre, amelyet elbontottak. A templom bejáratával szemben az ajtó fölött
látható az építtető lovag címere: Rózsa alakú keretbe foglalt csúcsos pajzsban
haránt úgynevezett címergerendával elválasztva két medve, vagy vadkanfő. A
címer fölött szembeötlő a torony két eredeti késő román, illetve kora gótikus
tölcsérablaka. Szinte kiáltanak a XII. század végi stílusjegyek. Bár az ablakok
mérete az akkoriban épült hazaiakénál nagyobb, jóval nagyobb a templom is.
A templom védőszentjeinek neve
(Szent András és Benedek) csak 1725 óta ismert. Szentté avatásukra Gellértet
megelőzve 1083-ban került sor. Az 1778-as átépítés után Szent István nevére
szentelték fel.
Mivel Vita nem (teljesen)
pusztult el a török időkben, a templom is ép maradhatott. Erre utal, hogy
1748-tól pár évig a környező települések Vita fíliái (leányegyházai) s Vita az
egyetlen, amelynek működő plébániája van. A mai plébánia épület volt a
lovagház. Fekvése, tájolása egyértelműen a templomosokra vall. A templomnál
magasabban helyezkedik el, s a szurdokra és a templom épültére néz. Földszintes
volt, erős kőfallal körülvéve, amelynek ma már csak egy kis darabja áll. Az
eredeti lovagház L. alakú lehetett. Kútja, illetve ciszternája ma is megvan. A
ház mögött állt a méretes istálló, amelyre szükség is volt, mert minden lovag
három emberrel, ugyanannyi lóval rendelkezett, s a csatlósoknak is volt lovuk.
Az istállófal azért ép részben ma is, mert a köveket hidegoltású mésszel
kötötték meg, ami nem porlik és nem reped, így a nép az idők során nem igen
tudta elhordani. Ezért állnak Európa szerte és a szentföldön a templomosok 800
éves várai és rendházai, amelyeken alig fogott az idő. Itt Vitán is kevesen
tartózkodhattak, állandóan úton lévén, egyházi vagy királyi küldetésben. A Rend
nem csak a keresztes hadjáratok leghatékonyabb alakulata volt, tagjait a
királyok és fejedelmek belviszályaikba és nyelvtudásuk miatt diplomáciai
alkuikba is bevonták. Ahol megtelepedtek, helytálltak, így Magyarországon is,
ezért jutalmazták őket az Árpád-háziak bőségesen, s ezért nem engedték a
Kárpát-medencében a Jeruzsálemi Templomos Lovagrendet szétverni.
A XIII. század közepén a vitaiak és a törekiek
határaik miatt perbe keveredtek, ami azt jelenti, hogy a tatárjárás idején a
két község önálló volt. 1260-ben végül a két település a birtokvitában
egyezségre jutott. Ebben szerepet játszhatott a tatárdúlás keserves emléke,
valamint feltehetően az is, hogy a vitaiak az országút mellől a szurdokba
költöztek. A dúlást mindkét falu súlyosan megszenvedte. 1262-ben vitáról ismét
okleveles említések történnek, hol villaként – falu, hol földként – terra,
jegyezve, majd jó időre eltűnik a forrásokból, vagy megsemmisülnek a települést
említő iratok. Legközelebbi írásos emlék Vitáról 1333-ra datálódik, amikor
papja, Pál révén, aki abban az évben pápai tizedként 35, a következőben 30
széles dénárt fizetett. Tudott az is, hogy a tapolcai medence települései
között Vita akkoriban a második adófizető volt, tehát igencsak jómódú lehetett.
Vezető szerepére utal, hogy Györöktől a Lesencékig és Vállusig a falvak a vitai
plébánia fennhatósága alá tartoztak, ami minden bizonnyal az ide települt
templomos lovagoknak köszönhető.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése