A hideg tél után a langyos
tavasz a virágba öltözött fáival és azok illatával szebbé teszi a
kirándulásokat. Már sok szép várost láttam Csehországban, amelyek építészete
csodálattal volt irántam. Az idén április első harmadában két Közép-csehországi
várost választottam úti célul, amelyek mindegyike, de más irányban 60 km-re
találhatóak Prágától. Csehország és a
Škoda összeforrt fogalom. Mladá Boleslavban az egykori német nevén Jungbunzlauban
van a Škoda fellegvára. A Metropol nemzetközi gyorssal indultam este Bp.
Keletiből. Már előre figyelmeztettek, hogy legyek résen, mert szlovákiai és
csehországi cigánybandák szokták járni a vonatot és az alvókat kizsebelik.
Érsekújvárnál meg is érkeztek. A négyfős társaság nem tudta kifejteni
tevékenységét, mert a szomszédos cseh hálókocsi kalauza mindenki figyelmét
felhívta az óvatosságra. Pozsonynál távoztak. A másik banda meg szabadságon
lehetett, mert azok nem jöttek Csehországban. Hajnal 3:45 órakor értem Prágába,
ahol a kulturált főpályaudvaron két órát vártam a csatlakozásra. A 44 ezer lakosú Mladá
Boleslavba 7:18-ra értem. Az ipari fellegvárnak számító város vasútállomása
kopott szürke régi épület. Itt inkább a vonatokat fotóztam.
a jegyvásárlás mellett ezeket is meg lehet venni |
A Jizera folyó jobb partjáról hídon keresztül jutni
a bal parti kb. 400 méterre lévő óvároshoz.
Sarokbástyája és a várkastélya
magasodik az utca házai fölé. A régi gótikus várat 1648-ban rombolták le. A
XVIII. században I. Palliardi építette újjá kaszárnyákká, amelyeket a XIX.
században hoztak rendbe.
Az autómúzeumot már 9 órától kinyitják, de még volt annyi
időm előtte, hogy az óváros nyugati külső oldalán a folyó mellett hétvégi
házacskák előtt elgyalogoljak a már közigazgatásilag Michalovicében található nem
különösebben látványos várromhoz. Csak külsőleg szemlélhettem, mert a kapuját
10 órától nyitják csak ki.
Škoda üzem vagy irodák a Jizera folyó partján |
a Jizera folyó reggeli párájában Mladá Boleslev óvárosa |
zakatol a tehervonat a Škoda gyárba |
az egész város tele van Škoda üzemegységekkel |
hétvégi házikó Jizera partján |
ferde vártorony Michalovicében a fénysorompótól nézve |
Mladá Boleslav északi határánál az idén még nem érdemes a Kosmonosy kastélyhoz elmenni, mert az felújítás alatt áll. Mellette még más építészeti szépség is kínálkozik, mint a „Loretta a Camppanilla”, de ezt most kihagytam. Az óriás Škoda plakátokkal fedett tömbházak között cikázva értem ki az autómúzeumhoz, amely a hatalmas gyár mellett áll.
a Škoda gyár egyik, régebbi iroda épülete |
Škoda Autómúzeum |
A jegyet adó németül kiválóan
beszélő férfi kérdésemre elmondta, hogy neki nem Škodája, hanem VW-je van. A
kiállítás anyagának egy részét egymás feletti szinteken helyezték el. A Škoda Auto ma a Volkswagen cégcsoport tagja. A céget 1859-ben alapította Ernst Graf von Waldstein-Wartenberg. Nála kezdett 1866-ban dolgozni Emil Škoda, aki 1869-ben megvásárolta a céget. Az 1920-as évekre Csehország legnagyobb ipari vállalatává vált. Gyártottak személy- és tehergépkocsit, illetve tömegközlekedési járműveket, mozdonyt, hidat, fegyvert, traktort. A Škoda 1911-ben olvadt egybe a Václav Laurin és Václav Klement által alapított, először kerékpár- és motor-, majd személygépkocsi-gyártó cégével, a Laurin & Klementtel, innentől kezdve beszélünk Škoda gépjárművekről.
Fél óra
múlva már a belváros felé tartottam. Gimnázium, színház és más közintézmények
mellet értem az óvároshoz.
gimnázium |
gimnázium szemből a főbejárattal |
bank |
színház |
A városfal megmaradt északnyugati sarkában áll a
piarista Szent Boneventura kolostor. Egyen halványsárga színben felújítva
uralja a teret. Zárt kapuja miatt csak a kulcslyukon leshettem be, de nem volt
látványos a belseje.
piarista Szent Boneventura kolostor |
Az újnak mondott óratornyos városháza is viszonylag régi.
Előtte díszfák virágoztak, amelyek szebbé tették a teret.
A Mária mennybemenetele
templomban éppen mise volt, így zavartalanul nem fényképezhettem volna benne.
Szerencsémre az orgonához felvezető lépcső ajtaja nyitva volt, így fellopakodva
fentről örökíthettem meg a szép belsőt.
A szomszédos középkori eredetű régebbi
városháza is óratornyos, mint az újabb.
Innen kezdődik az Óváros tér (Staroméstské
námésti), amelybe a szocialista építészet is beerőszakolta magát csúfságaival a
múlt házai közé.
balra a szocialista építészet csúfsága az óvárosban |
A várfalra épült gótikus helytörténeti múzeumba is volt időm
belépni, amely szerény kiállítási anyaggal rendelkezik.
A kastélyhoz délben
értem, amely 13 óráig zárva tartott. Az udvarán körbenéztem.
Nem vártam addig, hanem betértem a közeli
hangulatos Jihočeská Hostěnice nevű étterembe ebédelni.
Jihočeská Hostěnice |
Majd a városfal keleti oldalán át learaszoltam a
vasútállomásra és 13:22-kor Kolinon át Kutná Hora irányába utaztam, hogy a nap
másik felét ott töltsem.
az óváros DK-i oldalán a Klenice patak hídja |
Mladá Boleslav rövid története:
A X. század végén II. Boleslav király várat alapított a
Jizera folyó partján álló sziklafennsíkra. Mivel Prágában ekkorra már állt egy
vár, amelyet Boleslavként emlegettek, az új építmény a Mladá (vagyis fiatal)
nevet kapta, hogy megkülönböztessék az idősebb Boleslavtól, amely a XV.
században Stará Boleslav (Öreg Boleslav) néven vált ismertté. A johanniták
1255-ben kolostort alapítanak. Városi rangra először 1334-ben, majd 1436-ban
emelték, amikor is a Prágából Észak-Bohémia és Brandenburg felé vezető utak
fontos pontjává vált. A XVI. században a város a Cseh Testvérek egyházi
irányzat központja volt, akik Ján Hus tanait követték. Ekkor hozzák létre a
püspökséget és építenek egy reneszánsz katedrálist. A XVII. század
vallásháborúi népességcsökkenést eredményeznek miközben rekatolizálták a
lakosságot. A XVII.-XVIII. század fordulóján fontos zsidó központ volt. Ebben az időszakban a lakosság harmadát
a zsidók adták ki. „Jizerai Jeruzsálemnek” is nevezték. Németek a Szudéta vidékhez képest alig lakták. A város virágzása a XIX.
század iparosításával következett be. Mladá Boleslav új iskoláival, színházaival és autógyárával a
térség központjává nőtte ki magát. A felvidéki Gútáról 1947. februárban
telepítenek ki 2396 magyart, akikből Mladá Boleslav térségébe is jutott.
![]() |
kitelepített idős gútai magyarok Mladá Boleslavban 1947. februárban |
A
deportáltak csehországi fogadtatása és szétosztása a visszaemlékezők tanúsága
szerint a hajdani rabszolgavásárokra emlékeztetett. A deportáltaknak addig
kellett a fűtetlen vagonokban, a vasútállomáson vagy valamely közeli épületben
várakozniuk, amíg a magyar munkaerő iránt érdeklődő valamelyik cseh gazda ki
nem választotta őket. Leghamarább a jó erőben lévő, minél több munkaképes
családtaggal rendelkező családok keltek el, a kisgyermekes, esetleg öreg,
beteges szülőkkel érkező családoknak gyakran napokig kellett várakozniuk. A
deportáltak kivétel nélkül cselédként kerülnek egy-egy nagybirtokra, majorba,
vagy falusi gazdához. Jogi helyzetüknél fogva azonban, tulajdonképpen cselédnek
sem lennének nevezhetők, mert szabad költözködési joguk, munkavállalási
szabadságuk, sőt személyes ingóságaikon túl tulajdonjoguk és tulajdonszerzési
lehetőségük sem lévén, jogi helyzetük a jobbágyokénak felel meg, azok
legjogfosztottabb korában. Az 1948-as kommunista fordulat után a város
fejlődése jelentősen visszaesett, azonban ez 1990 óta ismét visszájára fordult,
köszönhetően a gyáraknak, amelyek Mladá Boleslavot az egyik leggazdagabb cseh
várossá tették. Az óváros felújításának teljességének hiányában ez nem
tükröződik még eléggé.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése