Ha Szentgotthárd felől érkezünk Ausztriába, akkor a Rába
menti Fehring az első kisváros Steiermark tartományban. Az Alpokba vagy azon túl
más országokba az innen induló vonatokkal érdemes Graz-ot érintve utazni. A
vasútállomás mögötti P+R parkolóban több napig is nyugodtan ott mertem hagyni
az autómat. Ha már annyiszor erre jártam, akkor egyik alkalommal illőnek
gondoltam megismerni a központját. Az 1660 lakosú település (csatolt 17 faluval
együtt 7332) valódi városias formával rendelkezik, nem úgy, mint hazánkban a
Dunántúlon pl. Pacsa, Jánosháza, Polgárdi, Lengyeltóti stb.. Annak ellenére van
így, hogy a második világháborúban 36 háza megsemmisült.
A vonat 1873 óta jár erre. A régi nagy vasútállomása
1910-ben épült, de azt 1960-ban le kellett bontani. Helyébe posztmodern épült,
amit buszállomásként is használnak.
![]() |
Fehring egykori 1910-ben épült vasútállomása |
Központját a Szent József plébániatemplom uralja. Egy
régi késő gótikus hajóból és egy 1723-ban épített új részből áll.
![]() |
Fehring a háború után |
Köréje a XV.
században falat húztak, majd a későbbiekben 1615-ben bástyákkal, csapóhidas
kapuval megerősítették, hogy a város lakóinak menedékül szolgáljon a háborús
időkben.
Fehring templomerőd kapuja |
A templom előtti Főtéren (Hauptplatz) áll az 1697-ben
emelt Mária-oszlop és a világháborúk során elesettek emlékműve.
Erkélyes városházája olaszos jelleget visel. Első ismert
tulajdonosa 1747-ben egy vaskereskedő volt. A város szolgálatában a megvételét
követően 1888-tól áll. Második emeletét 1921-ben építik rá.
Egy kört tettem a Fehringgel egybeépült Petzelsdorfban. A
kéttornyos Stein-kastély most mezőgazdasági iskola. Keveset lehet tudni róla. Elsőként Maierhofként említik 1776-ban. Clementine Auersperg hercegnő veszi meg 1933-ban. A világháború alatt részben megsérül, a Vörös Hadsereg hadikórházként használja, majd 1947-ig kényszerűségből Fehring elemi iskolájaként működik. Utána egyházi alapítványi gazdaképző iskolaként kezd működni, amiből később mezőgazdasági iskolává válik.
Vele szemben áll a Szentháromság kápolna. A Pichelmayer
család kezdte építtetni 1875-ben.
A vasútállomáson túl a Fehringgel egybeépült Brunn
található, amely táblán is büszke a leghosszabb kolbászkészítésében elért
világrekordjára.
Fehring első említése II. Ottokár 1265-ös urbáriumában
történt. Ekkor mintegy 40 ház tartozott a településhez. Először IV. Rudolf
főherceg 1362-ben adományoz mezővárosi jogokat neki, amit 600 évvel később
1962-ben nyeri vissza.
Az osztrák-magyar határon elhelyezkedő település sokat
szenvedett a háborúktól. A törökök után a Bocskai-felkelés hajdúi 1605-ben,
majd a Rákóczi-szabadságharc során a kurucok dúlták fel a várost és környékét.
Házait 1571-ben, 1605-ben, 1621-ben és 1735-ben pusztították tűzvészek. A
napóleoni háborúk során 1806-ban szállták meg a francia katonák Fehringet. A
második világháború végén bánáti menekülteket fogadtak be. A szovjet
hadsereggel 1945. április 1-én vívott harcokban súlyos károkat szenved. A
megszállásuk Ausztriában „csupán” 1955-ig tartott, így utána felvirágozhatott
az ország. Az 1956-os magyar forradalom csak pár napra tette szabaddá a magyar
népet, mert a szovjet katonasággal támogatott diktatúra még 43 évig tartott. Az
előlük menekülőkből 3600 embert láttak el Fehringben. Ők a legkevésbé sem hasonlíthatók
össze a mostani agresszív gazdasági migránshordákhoz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése