2015. július 20., hétfő

Bózsvai nyaralás 8. rész: Pálháza


Szállásunkon a motoros baráti társasághoz képest hamarabb elfogyasztottuk a pénteki szerény reggelit, mert nejemmel a pálházi kis vonat 8:30-as indulására igyekeztünk. Az állomáska előtt fizetni kell a parkolásért. Parkolójegyet (300 Ft) váltani a szomszédos önkormányzati épület trófeákkal díszített termében kell. Cseh és szlovák turisták autói közé álltam. A kockaformájú zöld dízelmotoros mozdonyka két félig nyitott kocsit húzott 25 százalékos kihasználtsággal a zempléni hegyek felé. A menetjegyet a kalauztól kell kérni. Nekünk a személyzeti napijegy fejenként 300 forintba került. Első állomás Pálháza-ipartelepek, amelynél húsz perc tartózkodást iktattak a menetrendbe, hogy az erdészeti kiállítást (200 Ft) megnézhessük. Innen a 15 km/h-s száguldásból eredő csattogó zaj kíséretében kis erdei irtáson épült tót falvacskán – Kishután - át, az árnyékos erdő alatt és sziklák, patakok mellett értünk Kőkapu megállóig a vadászkastély alagútjából kibújva.







Az erdei környezetben a sziklaoromra a Károlyiak több mint száz éve építtették romantikus vadászkastélyukat.  Felkapott vadászhely volt. Megfordult itt több állami vezető is. Trófeás termeit megcsodálhattuk a recepciós kedvességének köszönhetően, aki a pávakert melletti lépcsősoron felsétált velünk és kinyitotta az ajtót.  







Napjainkban nemcsak a vadászok kedvenc helye ez a térség, hanem azoké is, akik a csendet, a tiszta, békés természetet, az erdei sétákat szeretik. Zemplén hegyvonulatai és a vadászkastély lábánál elterülő csónakázó tó látványa mesés panorámát nyújt. Ezt negyven percig élvezhettük a kis vonat érkezéséig.









A Pálházi Állami Erdei Vasút Magyarország legrégibb erdei kisvasútja. Eredetileg lóüzemű görpálya volt. Építését Károlyi István gróf kezdeményezte 1888-ban. A 7 kilométeres sínpárt 700 mm nyomtávval, 5 kg/folyóméter tömegű sínekkel fektették le a pálházi fűrészüzem és Kőkapu között. Mivel a pálya Kőkaputól 5–20‰-kel lejtett a fűrészüzem felé, az üres kocsikat felfelé lóval vontatták, a rakottakat pedig gravitációsan juttatták le a fűrészüzemig. A kocsikat csak fékezni kellett.
A vonalat 1901-ben úgy hosszabbították meg, hogy alagutat ástak a kőkapui vadászkastély alatt. A megtoldott, 11 km-es fővonal új végállomása „Susulya” lett. Az első gőzmozdonyt 1902-ben helyezték üzembe. Mindössze négy éves használat és több erdőtűz után 1906-ban visszaálltak a lóvontatásra. A Sátoraljaújhely–Pálháza–Füzérkomlós útvonalon közlekedő Hegyközi Kisvasutat 1924-ben adták át. Ennek a vonalnak a megnyitása sokat lendített a pálházi vasúton is: bár a 760 mm-es nyomtáv miatt az árukat át kellett rakni, de így sokkal messzebbre lejuthattak. Állami tulajdonba 1947-ben került, és üzemeltetését az Állami Erdőgazdaság vette át. A pályát 760 mm nyomtávolságúra átépítették. Gőzvontatásra 1948-ban tértek át ismét. A személyforgalom megindítására 1956-ban gondoltak először, és ehhez korszerűsítették a hálózatot. A síneket 13 kg/folyóméteresekre cserélték, és beszerezték az első C-50-es mozdonyt. A menetrendszerű személyforgalmat 1958-ban indították meg. A tiltakozás ellenére 1980-ban megszüntették a Hegyközi Kisvasutat, így ennek a vonalnak a forgalma is visszaesett, és az erdőgazdaság „üzemszünetet” rendelt el: ez 9 évig tartott. Társadalmi összefogással 1989 augusztus 15-én újraindították a vasutat. A pályát és az alagutat 1990-ben újították fel, így a vasút újabb 1 km-rel hosszabb szakaszon járhatott a Kőkaputól a rostallói turistaházig. A vonal másik végét 1996-ban hosszabbították meg 1,3 km-rel az Iparteleptől Pálházáig. Ehhez a lebontott Hegyközi Kisvasút egy rövid szakaszát élesztették újjá.
Ma a vasút csak turisztikai céllal üzemel, éves forgalma 40–50 ezer utas, ennek egy jelentős része általános iskolások, mivel több iskola rendszeresen szervez a környéken többnapos osztálykirándulásokat.

Pálháza szlovák kisebbségű kisváros Borsod-Abaúj-Zemplén megye Sátoraljaújhelyi járásában, a Hegyközben. Miskolctól 87 kilométerre keletre található. Magyarország legkisebb ezer lakosú városa, de semmilyen városias küllemmel, műemlékkel nem rendelkezik.
A terület az őskor óta lakott. A település az 1320-as években jött létre a füzéri uradalom részeként. Először egy 1389-es adománylevélben említik.
A husziták, majd a törökök is feldúlták, többször elpusztult. Pestisjárványban halt ki a lakosság 1711-ben. Legközelebb 1786-ban említik. Fűrészmalom épül 1875-ben, a mai fűrészüzem elődje, majd a kisvasút (Magyarország első erdei vasútja.)
A trianoni békeszerződés után a település az országhatár közelébe került. A nagy gazdasági világválság és a második világháború után újra fejlődésnek indult a község. A porcelán előállításának alapanyagául szolgáló kaolin kitermelésére bányát nyitottak 1958-ban, amellyel a közelmúltig ellátták a Hollóháza községben működő porcelángyárat. Ezekben az évtizedekben sokat fejlődött a település és az infrastruktúra.
Városi rangra emelték 2005-ben, ezzel az ország legkisebb népességű, és legészakibb fekvésű városa lett.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése