A Metropol EN vonat hajnalban
pontosan gurult be velem Prága főpályaudvarára, így a 4:20-as csatlakozó
emeletes vonattal Karlstein/Karlstejn felé vehettem az irányt. A fővárost
átszelő Moldau/Moldva/Vltava folyójába torkolló Mies/Berounka völgyében
kanyarodott a vasútvonal. Hajnalodva az ablakon keresztül a tenyerem fedésében
igyekeztem az utastér erős világítását eltakarni és kifelé kémlelni. Festői szépségű sziklák magasodtak egyes
partszakaszon. Az utastájékoztató 40 perc után egy plusz „o” betűt becsempészve
„Károlstejn”-t mondott. Az állomáson körültekintve a láthatáron sehol nem
tornyosult IV. Károly német – római császár gótikus vára. A forgalmistától
kevés cseh tudásomat bevetve érdeklődtem, aki visszafelé a Mies/Berounka hídja
felé mutatott. A sárszínű folyón átmenve a tájékoztató táblát figyelve a
Budnansky patak egyutcás szurdokába kanyarodtam. A korai órában egyedüliként
jártam az apró házak előtt. A falucska közepén a sziklafal tövében a várcsárda
mellett kanyarodtam a cseh-német építészet remeke felé. Innentől macskaköves
gyalogút vezetett a bejárati kapuig. Bemenni ekkor még nem lehetett, így csak
külső szemlélője lehettem. A fal mellett húzódó kiépített ösvényen madárének
kíséretében a völgyig sétáltam, ahol a bitumenes úton a csobogó patak mellett
visszaértem a falucska centrumába.
Másfél óra után 6:31 órakor ismét
vonaton ültem a zászlaján medvét ábrázoló Beraun/Beroun kisváros felé tartva.
Kilenc perc után egy szocialista városi építészet nem szép jegyeit mutató
állomásra értem. Az autópályát tartó magas és csövestanya maradékától szemetes
oszlopai alatt egy romos kultúrház mellett és a Mies/Berounka gyaloghídján
jutottam a várfallal részben ölelt belvároskába. A kispolgári házak, a két kapubástya
és a várfalhoz szorosan épült szűk házak figyelemre méltóak. Beraun helyén álló
egykori első települést
1088-ból említik. Erődített városnak számít már 1295-től. Lakói között sok
német kereskedő élt. Komotau városának meghódítása után 15 nappal 1421. április
1-én Jan Žižka kegyetlen huszita serege Beraun városát is elfoglalta. Attól
fogva teljesen elcsehesedett. Miután a város árukészletét 1547-ben elkobozzák
hanyatlani kezd, majd jelentősége tovább csökken a harmincéves háború után.
Bő másfél órát időzve 8:22 órakor
Zdice-n átszállva 8:58 órakor jutottam Příbram/Pribram 35,5 ezer lakosú
városba. Az arany, vas, ólom, ezüst, cink, urán kaolin bányászata tette
gazdaggá. Városfalainak nyomát alig látni, de a múltromboló szoci építészet
néhol hivalkodó. Négyszögletes alaprajzú központi kastélya nem kirívó szépségű,
de a város felett emelkedő parkkal övezett gazdagon díszített Svata Hora
(Szenthegy) kolostor annál inkább. Az egyik tölgyfán mókusok kergették egymást
a törzset spirál alakban kerülgetve. Hangos nevetésem zavarta meg a
fogócskájukat. Pribram első említése 1216-ból való, mint a prágai egyházmegye
tulajdonáról írnak. Kis városnak számít 1289-tól. Királyi bányavárosi rangra
emeli II. Rudolf császár 1579-től. A nemesfémérc bányászata a harmincéves
háború után fejeződött be. Politikai foglyokkal 1949-től az egyik legnagyobb
munkaszolgálatos tábor lakóival uránércet bányásztattak.
![]() |
Pribram vasútállomás |
Az állomásra visszaérve literes
Kozel sörömet kortyolgattam, hogy csehországi kirándulásom más élvezettel is
bővüljön. Ezt folytattam 23 percig a 11:50 órakor a 3,5 ezres Bresnitz/Březnice
városka felé tartó vonaton, amelyet élénksárga repceföldek és vegyes lombozatú
erdős dombok panorámája kísért óriási napelem farmokkal. Egykoron Ferenc Jóska
által is kedvelt tetszetős kastélya és annak tavas parkja kellemes sétára
invitálja a kapun betérőket. A Kalitz/Skalice folyó túlpartján a négy szoborral
díszített kőhídon átmenve közelítettem meg a templomot övező belvárost, amit
éppen akkor térköveztek.
Negyed háromig maradtam, mert utána
egy kalauz nélküli motorvonaton 50 percet üldögélve a majd 30 ezres piszok szép
Pisek felé döcögtem. A monarchiabeli állomásépülettől kacifántosan
körforgalmon, alüljáron, hídon érhető el a centrum. A pazar szépségű házai közé
környezetidegen módon ide is beerőszakoltak ízléstelen szocialista építményeket,
mint a Budai Várnegyedbe. Az árkád sor egyik oszlopa mögül egy jópofa lópofa
meredt felém vesszőből fonott testével. A Moldau/Moldva/Vltava partjáig a
templomos főtéren és a várbástyák tövében kanyarodtam le. A kőhíd túlsó végénél
az ártérben homokszobrok sorakoztak. Az első településnél a folyónál
aranymosóhely működött. A helyén II. Přemysl Ottokár király alapította meg a
várost a XIII. század közepén, várral, templommal és kőhíddal. A város
különösen a harmincéves háború kezdetét szenvedte meg. Az osztrák örökösödési
háború során, Mária Terézia uralkodása kezdetén a franciák és a bajorok
foglalták el. A XIX. században ismételten gazdasági és kulturális virágzását
éli a város. A XX. században népszerű nyári pihenőhellyé és ismert kulturális és
oktatási központtá vált.
Látogatásra utolsóként 16:26 órakor
indulva Protivin faluban átszállva a 24 percre lévő Strakonitz/Strakonice 23
ezres városát választottam. Tekintélyt parancsoló várkastélyát körbejártam. A
vizesárok helyén kecskék, szamarak gyomtalanítottak. A Wolinka/Volynka folyó
másik oldalán terült el a történelmi belváros. Sétálóutcájában a mészárszék
épülete számított a legkülönösebbnek, a lakótelep közeli ártéren pedig egy
Stonehenge utánzat. A települést a XII. század második felében hozták létre.
Ekkoriban kezdődött el a vár építése. Városi rangot 1367-ben kapott. A
strakonicei várat a befolyásos Bavor család építtette a XIII. század elején. A
család lakhelye a várban volt. Később a vár egy részét a Szent János Rend
lovagjainak adományozták. A XV. század kezdetére az egész vár és az azt
körülvevő birtok a Szent János Rend lovagjainak tulajdonába került. A XVI.
században a várat teljesen felújították, ekkor a rend vezetőinek reprezentatív
lakhelye lett.
mészárszék Strakonitz/Strakonice |
A bolti bevásárlásom után 18:52
órakor Pilsenen keresztül robogtam Prága felé. Itt a 21:44 - 00:01 óra közötti
időben a Metropol EN vonat érkezéséig bementem a pazar éjszakai világítású belvárost
megcsodálni. A fényképezőgépem akkumulátorának lemerülése okán 3 kattintásra
jutott csak. Sajnos a falfirkák megjelentek sok helyen és egyre több nem
turista néger áll csoportosan a tereken. Régebben a főpályaudvaron be nem
engedték a csöves féléket, de most már ott is lő dörögnek. Ez enyhe hanyatlásnak
tűnik. (2013)
Végre valaki, aki vonattal járja a környező országokat, mint jómagam.
VálaszTörlés