Egynapos kirándulásra Olaszország
északi részére is érdemes elindulni. Így tettem október elején, mert az idő
kegyes volt hozzám. Családtagjaim a hajnal 2 órás keléstől megkímélve inkább otthon maradtak. Autóval a legcélszerűbb a Szentgotthárd közeli osztrák
Fehring vasútállomása mögött hagyni az autót. Innen Grácba (Graz) a második
vonattal (5:11), majd az ÖBB IC buszával (6:30 – 8:30) Klagenfurtig az
autópályán kell utazni, ahol ismét vonatra (8:42) lépve Villachban átszállva (9:45)
jutni az Alpok lábánál lévő Venzone városkába (11:02). Múltkori udinei utam
során a vonat ablakából kitekintve találtam alkalmasnak egy következő úti
célként ide eljönni.
A hajnali szentgotthárdi
határátkelésemnél álmos osztrák katonák zseblámpájukkal egy pillantásnyira
megállítva kíváncsiskodtak, hogy viszek-e migránsokat utasokként az autómban. Persze, hogy nem. Egyébként, ha vinnék, akkor
csak Szerbia felé és ingyenesen, hogy minél kevesebb legyen belőlük felénk. J Fehring állomási parkolójában
rajtam kívül más magyar és szlovén rendszámú autó is érkezett, de azok vezetői
munkába jöttek, nem úgy, mint én. Grácig (Graz) megtellett az elővárosi vonat,
de utasai közül senki sem tartott velem a klagenfurti ÖBB IC buszra.
Virradatkor indulva a várost és fényeit elhagyva már az autópályán az Alpok
szépségeiben gyönyörködhettem. Alagutak, völgyhidak és néhol ködfoltok
váltakoztak.
osztrák A2-es autópálya |
A Wörthi-tó mellett Villachig
vonattal jutottam tovább, ahol (9:13 – 9:45) félórányi időm volt az újabb
átszállásig.
Wörthersee/Wörthi-tó a vonat ablakából |
Az Alpokon keresztül átvezető itteni
kereskedelmi út mindig fontosnak számított. A legrégebbi emberi nyomok az i.e.
3500-ig nyúlnak vissza. Oklevél említi már 878-ban a Dráva és a Gail folyók
összefolyásánál álló hidat. Mezővárosi státuszáról 1060-ból van említés. Házainak többségét 1348. január 25-én egy
földrengés megsemmisítette, amit 1690-ben követett egy másik. Ekkor több
tűzeset is pusztította épületeit. Várost ölelő védőfalaiból mára elenyésző
szakasz maradt csak fenn.
Villach jelentőségét tovább növelte
a Südbahn vasút 1864-es megépülése. A belváros a vasútállomás közvetlen közelében
található, így rövid időm alatt villámtempóban sikerült néhány jellegzetességét
lefotóznom. Először az 1893-ban épült St. Nikolai neogótikus templomba néztem be,
majd a Dráva hídján mentem át.
Az óváros a túlpartról kezdődik.
Sétálóutcán lehet tovább lépkedni a gótikus Szent Jakab templom irányába. A
helyén álló első templom 1136-ban épül, de azt az 1348-as földrengés dönti le,
majd közel száz évig építik a másodikat, de azt meg az 1690-es földrengés és
tűzvész rongálja meg. A mellette álló városháza modern, jellegtelen. Ennek oka,
hogy a második világháború során a várost 37-szer bombázták le, ami által 300 ember halt meg és az
épületek 85%-a elpusztult. Újjáépítését gyorsan elkezdték.
![]() |
Szent Jakab templom |
Főpályaudvara a háború utáni
építészeti stílust viseli magán. Csarnokának falait freskók díszítik.
Udinebe tartó vonatomat épphogy elértem, amelyen Tarvisioig tucatnyi olasz és osztrák rendőr pásztázta az utasokat. A Dráván átívelő közúti és kétvágányú vasúti hídjai egymás mellett biztosítják a közlekedést Itália felé. Villach fürdőjének faszerkezetes vasúti megállóját és a határon álló Thörl – Maglern szép épületét a vonat ablakán keresztül állandó digitális kísérőmmel megörökíthettem. Én Venzonaban szálltam le, amelyről majd egy másik részben írok.
Thörl - Maglern vasúti megálló Ausztriában a vonat ablakából |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése