2014. augusztus 14., csütörtök

Bad Schandau, Königstein, Rathen, Pirna / Németország (Szász-Svájc)


A Balaton déli oldalán a Budapestre tartó vasárnap délutáni gyors a nyaralásukból hazajövőkkel már Balatonlellén megtelt. Az utánuk fellépőknek a folyosókon kellett elhelyezkedniük. A Keletiből 20:05 órakor induló Metropol nemzetközi gyors meglepetésemre nem volt zsúfolásig. Vácott biztosítóberendezési gondok miatt egy óránál is többet álltunk. A fülkében ülő másik utasról kiderült, hogy ő is a cégnél dolgozik és hozzám hasonlóan szeret külföldre utazni. Ő Dániába tartott, de én „csupán” Bad Schandauba. Itt menetrendszerint áthalad a Metropol, így Decinben (Tetschen) kellett volna átszállnom egy személyvonatra. A késés miatt erről a lehetőségről lemaradtam, így abban reménykedve ültem tovább a fülkében, hogy forgalmi vagy más ok miatt mégiscsak megáll. A számításom bejött. Az állomás peronjáról a gyorsuló vonat felé boldogan integettem kollégámnak. A mosoly hamar lefagyott a számról, amikor ő ezt a kezében lévő személyi és más igazolványommal viszonozta. Sajnos nagy hirtelenjében az ülésen maradtak az okmányaim. Abban reménykedtem, hogy Dániában vagy hazaérve postára adja majd. A kirándulási tervemen nem változtattam, hisz a németországi utazáshoz a szabadjegyem nálam volt. Az Elba (Elbe) hídján átsétáltam, majd a szerény városközpont szépen felújított házait fotóztam. Nevéből (Bad) utalóan fürdőhelynek számít, amit a fürdőházának köszönheti, mivel folyópartján nincs fürdőzési lehetőség. 

Bad Schandau vasútállomás oldalról
az Elba és a vasúti híd Bad Schandauban

Bad Schandau
Bad Schandau

Bad Schandau
Bad Schandau
Bad Schandau
Bad Schandau
Bad Schandau
Bad Schandau
Innen a szomszédos Königsteinbe folytattam a nézelődést. Az emeletes vonat 4 perc alatt vitt át. A megálló épületéből lépcsőkön lefelé lehet a vágányokat tartó boltívek alatt eljutni a városka központjába. Tetszetős házai mellett elhaladva egy erdei úton értem fel az erődbe. A hegy szikláit, kőoszlopait mesterien magában foglalva emelték falait. Az Elba kanyarában remek rálátással bír. A palota rész felújítás alatt van. A 8 euros belépőjegy mellett 1 euroért magyarnyelvű tájékoztató füzetet is kapni. Ebből megtudtam, hogy a XV. század elejéig a cseh királysághoz tartozott a vár, utána a szász uralkodó családhoz került. A várat 1589-től tartományi erődítménnyé kezdik építeni. Attól kezdve a kornak megfelelő szinten újra megújítják a védelmi létesítményeit, így nincs ellenség, amely meg merné támadni. Mivel katonailag bevehetetlen, ezért a nyugtalan időkben a szász fejedelmek a vastag falak mögött keresnek menedéket és itt őrzik a műkincseket és az állami kincseket is. Később többször is hadifogolytáborként működik. Átnevelő ifjúsági munkatábor lesz 1949-1955 között, ahol a politikailag kényelmetlen és a háború utáni zavaros helyzetben bűnözővé vált fiatalokat tartják.
Meredek, kövezett feljárókon érni az erőd udvarára, ahol több épület különböző funkcióval rendelkezett. Most mindegyikben szerény berendezésű múzeumtermek találhatóak.
A bányászok által 1563-ban 152,5 méter mélyre ásott kútja fölé 1735-ben vastag lövésbiztos épületet emeltek. Először kötéllel majd taposókerékkel húzták fel a vizet, később gőzgéppel, végül villanyerővel szivattyúzták fel.
Pincéjében állt 1819-ig az 1725-ben készült 238600 literes óriás boroshordó, amit rajzának fényképéről szemléltetnek.
A festménykiállításra üres kézzel lehet bemenni. A holmikat a kulcsos csomagmegőrzőszekrényben kell hagyni.
A várkápolna festett kazettás mennyezetével, modern orgonájával egyházi zene kíséretében fogadta a betérőket.
Tíz órától délig a turisták száma megsokszorozódott köztük csehekkel és oroszokkal. Gyakran már a fényképezést is zavarták.
A 12:15 órakor Rathenbe induló vonatomhoz úgy véltem, hogy 19 perc alatt le tudok szaladni. Verejtékes homlokkal jöttem rá, hogy 20 perc kellett volna. A következő vonatra egy órát kellett várnom. Érdeklődésre megtudtam, hogy az Elba mentén a bicikliúton is elgyalogolhatnék a 6 km-re lévő ratheni komphoz, de úgy döntöttem az energiámat a többi sétákra tartalékolom.

Königstein
Königstein: vasúti megálló alulról
Königstein: vasúti boltívek
Königstein: város felőli vasúti boltívek
Königstein: kikötő az Elbán
Königstein:  a sekély vizű Elba
Königstein
Königstein: belvárosi híd a Biela patakon
Königstein
Königstein
Königstein: evangélikus templom
Königstein: evangélikus templom
Königstein: evangélikus templom
Königstein
königsteini erőd
königsteini erőd kapuja
königsteini erőd kútháza
königsteini erőd makettje
Königstein: panoráma az erődből
Königstein: az erőd kápolnája
Königstein : erőd bástyája
Königstein: az erőd ágyúinak egyike
Königstein: panoráma az erődből
Königstein: panoráma az erődből
Königstein: panoráma az erődből
Königstein: viaszkatona
Az emeletes vonattal Kurort Rathenig utaztam. A háromszáz méternyire lévő kompot nem lehet lekésni, mert az folyamatosan közlekedik. A másfél euros tarifában a visszaút is fizetve van. Az Elba jobb partján a hidakkal összekötött kőbástyák között vezet 1851-től egy panoráma sétány. A természet eme szépsége szintén sok turistát vonz. A szírtekről a kanyargó Elba tárulkozó látványa felejthetetlen. Egy szakasz fizetős, ahol még több és szebb látnivalóban részesül a másfél eurot leperkáló. Itt régenlakott emberek nyomaira bukkantak, akik menedékül építették ide házaikat. Cserépedényeik megmaradt törött darabjait vitrinben szemléltetik.
A nézelődést mentőhelikopter zaja zavarta meg. Az egyik szikláról egy sérültet és vele két hegyi mentőt húzott fel a gép kötele. Remélem, csak gyakorlat volt és nem éles helyzet.
A sétány végén étterem és szálloda áll. Egy kis pihenőt tartva visszaindultam a komp és a vasúti megálló felé, hogy Pirnába jussak.

Rathen vasúti megállója Kurort Rathen
Rathen házai az Elba partján
Rathen házai az Elba partján
Rathenben Bastei sziklái az Elbánál

Rathen

Rathenből a Bastei felé
Rathen: Bastei sziklái
Rathen: Bastei sziklái
Rathen: Bastei sziklái
Rathen: Bastei sziklái
Rathen: kőhíd Bastei sziklái között
Rathen: Bastei sziklái 
Rathen: Bastei sziklái
Rathen: épület maradványok Bastei sziklái között
Rathen: Bastei kőoszlop
Rathen: Bastei sziklái
Rathen: Bastei sziklái
Rathen: panoráma az Elbára Bastei szikláiról
Rathen: pénzbedobó üreg Bastei sziklájában
Rathen: Bastei sziklaüreg
Rathen
Ez a Drezda (Dresden) közeli 37 ezres város a magyarországi svábok egy részének fájdalmas helyszíne. A második világháború után a nyugati német területekre Lengyelországból, Csehszlovákiából és Magyarországról sok millió kitelepített svábot vittek. Amikor már több szerencsétlen sorsút nem tudtak ott fogadni, akkor a keleti német területen Pirnába szállították őket.
A német egyesítés óta a lehangolt állapotú városból ügyes kezek munkája révén egy szépséges ékszerdoboz vált. Az egykori NDK-s időkre csupán az a pár felújított Trabant utal, amely a nosztalgiázók örömét szolgálja. Az óváros csipkés házai között bolyongva értem el a napórás városháza közelében lévő evangélikus templomhoz. Kapuit 17 órakor csukják be. Késői látogatóként érkezve a belső rácsozat keskeny résein maradt csak lehetőségem bepillantani a templombelső építészeti remekére. Azon mérgelődtem, hogy egy optikának megfelelő nagyságú rést sem hagytak, amin megörökíthettem volna a látottakat.
A városfalból csak részletek maradtak fenn, amit ha teljesen meghagytak volna, akkor az árvizektől most védetebb lenne.
Az Elba (Elbe) ezen Szász-Svájcnak nevezett sziklás partok kézé szűkült része gyakrabban van árvízveszélyben így 1845-ben, 2002-ben, 2006-ban és 2013-ban az általam bejárt helyek Bad Schandau, Königstein, Rathen és Pirna is szenvedett ettől. Az emberi tevékenység, az éghajlatváltozás mind gyakoribbá teszi ezt a katasztrófát.
A belvárosi pizzériában egy kebab és egy üveg sör elfogyasztására tértem be, amit egy vietnámi férfi szolgált fel. A szomszédos asztalnál ülő szabadnapos civil katona beszélgetésbe elegyedett velem. Elmondtam mit láttam és ki vagyok. Ő, mint egy történelem tanár tudta népünk múltját és a jelenlegi politikai eseményekkel is tisztában volt. Vacsorám után a vasútállomás felé kanyarodtam. A várótermet Bernardo Belotto által 1753-ban festett 2 pirnai festmény fényképmásolata díszítette. A vonattal újra Bad Schandauba majd átszállva a cseh személyvonattal Decinbe (Tetschen) tartottam. Innen a Metropol nemzetközi gyorssal folytattam Budapestig. Elhagyott okmányaim hiánya nem okozott problémát, mert a vonaton nem kérték. Prágától már állni is alig lehetett, mert különböző nemzetek ifjai jöttek a Sziget Fesztiválra. Megérkezésemet követően félórára megcsörrent a maroktelefonom. Ismeretlen számon hívott egy kedves hangú hölgy, aki közölte velem az okmányaim megérkezésének boldogító hírét. Egyből visszafordultam és átvettem azokat. Kiderült az utastársam emlékezett arra, hogy én már este visszajövök. A magyar hálókocsi kalauznak odaadta, hogy majd visszaútban keressen meg és adja át nekem. Ez azért nem sikerült, mivel én Csehországban léptem fel a vonatra, így úgy tűnt neki, hogy nem ezzel a járattal fogok jönni. A Keletiben leadta irataimat az irodában, ahol a hölgy kiderítette a telefonszámomat és nyomban értesített. Köszönet mindegyikőjük becsületességéért.

Pirna vasútállomás
Pirna
Pirna
Pirna
Pirna
Pirna
Pirna
Pirna városháza
Pirna: napóra a városházán
Pirna
Pirna
Pirna
Pirna
Pirna
Pirna
Pirna
Pirna
Pirna
Pirma: ívókút
Pirna
Pirna


Pirna: ablakrács
Pirna: kastély


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése