A vonat ablakán kinéző utas Fenékpuszta megálló
nevét látva elmosolyodik.
![]() |
1959 |
Fenékpuszta vasúti megálló 2018-ban |
Fenékpuszta vasúti megálló 2018-ban |
Fenékpuszta vasúti megálló 2018-ban |
Fenékpuszta vasúti megálló 2018-ban |
Fenékpuszta vasúti megálló 2018-ban |
A Balaton sekélyebb erre. A Zala hordalékától így a tó
feneke (alja) kilátszott szárazabb időszakokban, amikor még a Sió vízszabályzó
csatornája nem épült meg. Az erre autózó a vasúttal párhuzamos főúton évekig nem
a Balaton aljáról való elnevezésként értelmezte, hanem hogy a puszta fenekük is
majdnem kilátszott a pasikra itt váró utcalányoknak. A megálló épület mellett
és annak kopott részében található a madárklinika vagyis hivatalos nevén a
Fenékpusztai Madárgyűrűző és Repatriáló Állomás.
![]() |
ő csak egy poénkodó |
![]() |
mára már csak egy 34 éves szürke maradt |
A csónakkikötő pár méterre található a fűzfás
partnál. A Zala hídja alatt is megbújik néhány ladik.
![]() |
tavaszi virágok a bicikliút mellett |
pipacsok a kerékpárút mellett |
biciklis pihenő, a másik oldalán buszmegálló |
Ez a néhány tíz ember lakhelyéül szolgáló
településrész Keszthely mellett már a középső neolitikum óta hétezerötszáz éve
lakott. Eredetileg félsziget volt, s balatoni átkelőhelyének köszönhetően
fontos stratégiai ponttá vált. A rómaiak a IV. században egy erődöt (Valcum
Castrum) építettek.
A római korban a provinciát átszelő, az adriai Aquileiaból
Aquincumba (Óbuda) és a Sopianae (Pécs) irányából Savaria (Szombathely) felé
haladó utak a fenékpusztai átkelőnél keresztezték egymást.
A Dunántúl 433-tól a hunok fennhatósága alá került, majd a
keleti gótok lettek e terület urai. Thiudimer nevű királyuk a fenékpusztai
erődöt választotta székhelyéül. Később a Dunántúl az avar birodalom része lett.
Az avarok segédnépként keresztény vallású lakosságot telepítettek a környékre,
akiknek sajátos anyagműveltségét Keszthely-kultúrának nevezi a régészeti
kutatás.
Ellentétben a többi pannóniai erőddel, a fenékpusztai a
népvándorlás korában is használatban volt. Feltehetően a honfoglaló magyarok
pusztították el. A XVII. században még néhány bástyája látszott.
A kapu, a háromhajós bazilika és az állami raktár szerény
maradványai látszanak már csak.
Jelenleg méltatlan állapotban vannak, mert nyáron a romok alig vehetők észre a föléjük magasodó növényzettől. Új információs táblákat kellene készíteni, és feltüntetni rajtuk a friss adatokat. A régi táblákat ugyanis megrongálták, a rajtuk olvasható adatok pedig már elavultak. Az is sokat javítana a helyzeten, ha kaszálnának. Az erőd kiterjedését sem lehet észlelni. Első lépésként például az erődfalak vonalában sövényeket lehetne ültetni. Egy zöldterületi rendezés segítségével láthatóvá válnának a falak vonalai.
Nyaranta német-magyar régészek táboroznak és kutatnak.
A Festetics grófok a római erőd mellett kiskastélyt és méneseiknek
lovardát építettek. Jelenleg (2015) nagyon rossz állapotban vannak, amiket szociális
lakótelepként hasznosítják. A szocialista korban
iskola is működött itt, a hatvanas–nyolcvanas években pedig egy lengyár is. Mivel textilipari szakközépiskolában tanultam ezért itt is dolgoztam nyári gyakorlaton. A 2023 februárjában visszatértem és utólag feltöltöttem 3 képet, amelyeken látszik, hogy csodálatos munkát végeztek hozzáértő kezek a felújításkor.
![]() |
festmény a herceg lovairól |
Fenékpuszta 2023
Fenékpuszta 2023
A főút mellett a 400 évesnek mondott korcsma
áll, amely egyben helytörténeti múzeum is. A legkisebb fogyasztás mellett is
szakszerű helytörténeti ismeretet nyújt a korcsmáros.
Az épület korára, csak az épület megkutatása adhat választ. Az
viszont biztos, hogy ezen a területen már századokkal ezelőtt is épületek
álltak, hiszen egy 1648 évi tanúvallomás az átkelőhelyet révként említi. Nagy a
valószínűsége, hogy azok az itteni római romokból épültek. Ha pedig rév (átkelő
hely) volt, akkor mindkét oldalon "beszálló" fogadónak kellett lenni. Itt
helyezkedtek el a révészek és a halászok házai. Ha viharos volt az idő és
sötétedés után amikor a kompok nem közlekedtek az akkor érkező utazóknak és
állataiknak szállás kellett. Pl. a szemben lévő Bottyánban vendégfogadó
működött 1771-ben, amely ivóból, konyhából, szobából, istállóból állt. Bérleti
díja 1 évre 6 Rhénes Forint. Mivel ebben az időben a bottyáni részen révészeket nem említ a krónika
csak fogadóst és halászokat. Révészeknek Fenéken volt a lakóhelyük. Ekkor már
bizonyítottan kompok jártak az átkelőhelyen.
1757-ben Festetics Kristóf két hajót állít be, amelyeken
"káromkodás és pipázás" tilos volt.
A Balatoni Múzeumban lévő első 1769-ben Keszthelyről készült térképen már vámházként jelölik. A helyi jelentőségét emelhette az a tény is, hogy 1783-ban fácánkert is található itt. A Balaton első nagy vitorlását a "Kristoph" nevű sószállító hajót gróf Festetics Pál építette 1753-ban. Halála után fia, György, aki a hatalmas hitbizony ura és a híres "Georgikon" alapítója volt. Ő építtetett egy sor komp- és vitorláshajót. A hajóépítőműhely a fenéki kikötő mellett a vámház udvarán volt. A hajó "arsenal" tervezője és építője az olasz Antonio Bori hajósmester, aki kormányos is volt.
A Balatoni Múzeumban lévő első 1769-ben Keszthelyről készült térképen már vámházként jelölik. A helyi jelentőségét emelhette az a tény is, hogy 1783-ban fácánkert is található itt. A Balaton első nagy vitorlását a "Kristoph" nevű sószállító hajót gróf Festetics Pál építette 1753-ban. Halála után fia, György, aki a hatalmas hitbizony ura és a híres "Georgikon" alapítója volt. Ő építtetett egy sor komp- és vitorláshajót. A hajóépítőműhely a fenéki kikötő mellett a vámház udvarán volt. A hajó "arsenal" tervezője és építője az olasz Antonio Bori hajósmester, aki kormányos is volt.
1798: Juditha révészhajó
1801: László révészhajó
Sidonia révészhajó
Pali evezős komphajó
Fecske evezős komphajó
1824-ben a fenéki kompokra árbócfát és vitorlát készítenek.
(A kompok viteldíját ezüstben kellett fizetni.)
1837-ben a kompok viteldíja:
Egy
személy 1 krajcár
Egy marha ha nincs
befogva 4 krajcár
Egy rövid szekér üresen, vagy terhelt 2
lóval 7 krajcár
Egy hosszú szekér üresen, vagy terhelt 2
lóval 10 krajcár
Egy gabonával rakott
szekér 20 krajcár
Egy sertés,
stb. 2 krajcár
Egy hintó üres vagy
terhelt 30 krajcár
Egy zsák
gabona 2 krajcár
Mivel
Fenékpuszta nem csak átkelőhelyként, hanem kikötőként is működött, jelentős
volt a bevétele. A szállítások és az átkelés díjait a vámházban kellett
befizetni.
Az
1839-ben Festeticsek által megépített 87 méter hosszú fahídon való átkelésért
hídpénzt kellett fizetni, egészen az első világháborúig. Később az épületet
présházként majd lakásként és az '50-es évektől bolt- és kocsmaként
funkcionált. Jelenleg is kocsma, és joggal feltételezhetjük, hogy a vámház
jóval előbb épült, mint majori cselédházak, a kastély és az
istállók.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése