2016. szeptember 3., szombat

Ausztriai kastélykereső túra

Sokféle okból mondhatom szerencsés térségben lakónak magam itt a Zala torkolatánál. Három ország határának közelségét kihasználva, időm és forintjaim mértékében a szomszéd országok műemlékeit megcsodálhatom. Szeretek világot járni a lehető legolcsóbb módon. Asszonykámtól engedélyt kaptam, hogy kollégámmal 3 szeptemberi napon Sógorországban kastélyokat fotózhassak. A fényképezőgépem akkumulátorának lemerülését elkerülve csak korlátozott számban használtam.
A hajnali indulásunk miatt már reggel a rábafüzesi határon átjutva a minőségi osztrák 57. számú úton gurultunk. Első kastélyként az erdők rejtette Bertholdsteint választottuk. A liánnal benőtt hatalmas falak poros ablakai az elhagyottságra utaltak. Kettőn mégis lógott függöny, ami egy szolgálati lakásé volt. Egykoron öregotthonként üzemelt.

Leitersdorfnál vettük észre a második úri lakot egy mocsaras részen. A reggeli nedves fű a zokninkat megnedvesítette, amint kellő távolságra csökkentve közeledtünk a fényképezéshez. A hatalmas szürke építmény rossz állapota miatt nem volt látogatható. A zárt kerítés és vizesárok akadályozta a belső udvarba jutást.

Néhány perc további autózás után az ötezres Rába-parti Feldbach főterén örökítettük meg a régi városházát és a modern mozaikdíszes tornyú templomot.

Egy mellékúton Kirchberg falucskába értünk, ahol a gótikus temploma szomszédságában a felújított, de üres élénksárga nemesi lakot pillantottuk meg.

A Rába-völgytől eltávolodva a dombok közti tanyaszerűen elszórt házak között Pirkwiesen rejtett villaszerű kis tornyú kastélya bukkant fel.

Majd a változatos dombvidéken Ragnitz felújítás alatt álló erődkastély kapujánál akartunk leparkolni, de mérges tulajdonosa éppen akkor hajtott ki méregdrága Audi R8 -asával és intett, hogy nem engedi meg a bámészkodást. Mi távozást színlelve a másik oldalról belestünk az udvarra, hogy miként zajlik a műemlék megőrzés.

A Mura és az autópálya feletti hídon elegánsan bekanyarodtunk a nyolcezres Leibnitz belvárosába. A leparkolást követően a régi házak füzérében, a déli harangjáték dallamával kísérve lépkedtünk a szépnevű Seggau kastély irányába, amely egykor erődként is vigyázta a lakosság nyugalmát. Néhány hazai szendvics elfogyasztása jelentette az ebédünket egy parki padon.

Negyed óra után újra gurultunk a veterán Mercivel a 74. számú úton egy apró falucska Ottersbach tuják rejtette kastélykája irányába.

A közeli Wies lakói sem szerénykedtek az útbaigazításkor, amikor a községük nevezetessége után érdeklődtünk.

A napot a 76. számú út melletti Schwanberg kettőezres városkájában nézelődve fejeztük be. A kálvária - dombra felmászva a piciny főtér festői képe és a környék hegyekkel szegélyezett panorámája tárult elénk.

Alvásunk helyszíneként Hollenegg parkjának szélén egy bokros részt választottunk, ahol némiképp az utcai fényből is jutott a Mercimre. Elővettem a csomagtartóból a régi ágybetétből itthon előre kiszabott kiegészítő elemeket és az ülések elé a fekvőfelület növelése céljából beraktam az utastérbe. Az egyszerűsített, flakonos mosakodás után kellemes vacokká alakítottam az első két ülést magamnak, a hátsókat pedig kollégámnak. Reggeli ébresztőnket az erdőben dübörgő traktorok zaja adta. Rövid nyújtózkodás, ágyazás s falatozás. Az egykori grófi lakba nem voltunk meghívva, de kívülről körbesétálva gyönyörködhettünk, ahogy a keleti falon az árnyékot terelve kúszott fel a napsugár.

Innen a nyolcezres festői Deutschlandsbergbe kanyarodtunk le, amely tragikus színhelye volt egy magyar buszos osztálykirándulásnak. Fura neve ellenére szintén Steiermarkban fekszik. A parányi óvárosa szélén a szőlőteraszok felett szürkén magaslik középkori kővára, amelyben szálloda is üzemel. Visszaútban a hátsó lépcsősoron egy árnyas bükkösben lépkedtünk le a csörgedező patak medréhez.

A városka határában Frauenthal négyzetalapú kastélya smaragdzöld pázsitján elegáns testtartással ütötték a golflabdát. Klubtagok nem lévén e drága szórakozást kihagytuk és Stainz kisvárosba folytattuk utunkat.

Stainz régi kétszintes házacskái fölött egykori kolostor és templom együttese uralta a dombot.

Innen északnyugatra a hegyek rejtett falvai felé vettük irányunkat. Ligist temploma köré épült tarka házak és romos vára vált célpontunkká. Természetismereti tudás növelésére az egyik bástya tövében időtálló anyagól készült automatán madárhangokat és madárképeket lehet párosítani.

A 7 km-re lévő Krems bei Voitsberg impozáns várromját már részben felújították. Fekete tornya és bástyái árnyékában fél órát sétáltunk.

A szomszédos Voitsbergben a névtáblához közel eső nagy áruház parkolójában hagytuk a Mercit. A szemközti oldalon égnek meredő repülő állt szoborként a benzinkút előtt. A szintén hangulatos városkát körbesétáltuk.

Nem hagytuk ki a társközség Barnbach különös Hundertwasser által tervezett szökőkútjának és templomának megörökítését sem.

A nap utolsó helyeként az ötpercnyire található Piberbe gurultunk. A kastély tövében óriási parkoló található, ahová éjszakára aludni álltunk le. Előbb még a lebukó Nap fényében az öreg falak és a román kori templom szépségét vettük szemügyre. Szerencsénkre mosdót is találtunk benne, ahol tisztálkodásunkat zavartalanul elvégezhettük.

Utolsó napunk első települése a szomszédos szénbányász múltú Köflach volt, ami megint egy tipikus rendezett osztrák városka. A házai nem bírnak szenzációs műemlékjelleggel, de a hangulata akkor is vonzó.
Délutáni hazatérést tervezve menetirányt váltottunk. A Graz alatt délre található Preding dombok rejtette kissé kopottas kastélya mellett tehenészet állt.

A Murához visszakanyarodva Lebring öregek otthonává alakított élénksárga kastélya előtt tartottunk 10 perc pihenőt.

A szomszédos Rohr község nem dísze a lehangoló állapotú nemesi építménye, de a másik település vöröskeresztes központként üzemelő Laubeggé igen.

Utolsóként az ezer lakosú Weinburg am Sassbach egykori templomához és kertjéhez mentünk fel a lépcsősoron.

Az elmúlt 3 nap során csupán egy kis részét láthattuk Ausztriának, amely elég volt ahhoz, hogy a tisztaság és rendezettség népének tekinthessük az osztrákokat bár a kastélyaik egy része felújításra szorul. (2009. szeptember)