2015. november 5., csütörtök

Bulgária - Belográdcsik (2. rész)

Vidini szállodámból hajnalban léptem ki, mivel a vasútállomásról 5:50 órakor indult Orásec felé a vonatom. Egy óra múlva érkeztem meg ide. Épphogy hajnalodott. A forgalmistától kérdeztem, hogy mikor lesz busz a hegyek közti kisvárosba Belográdcsikba. Az nincs, mert mindenki saját autójával vagy taxival megy oda. Arról lebeszélt, hogy 12 km-re gyalogosan induljak el. A szomszéd utcában lakó Vaszil a taxis 5 perc alatt ott termett kocka Ladájával és potom pénzért elvitt. Bolgár – orosz keveréknyelven igyekezett rögtönzött idegenvezetői szerepet is betölteni. A városka látványa festői, amint a hegyekből leereszkedünk a kanyargós utakon.


A taxi a főtéren állt meg. Innen gyalogosan a régi utcákon sétáltam.



A dzsámi és a minaret mellett lépcsősor vezetett a várkapuhoz.





Korán érkeztem, mert azt 9 órakor nyitják. Addig a várfalak menti erdőt jártam. Szomorúan tapasztaltam, hogy a tervszerű fakitermelés kultúrájától távol áll a bolgár. Régi szovjet teherautóroncsokkal szállították a rönköket.


Az erdei ösvény a sziklakilátóhoz vezetett, ami őrtorony maradványokat rejtett. A szemközti hegyekre és völgyekre a felkelő Nap sugarai vetődtek. Ez nagyjából 50 négyzetkilométer kiterjedésű természetvédelmi terület, ahol a földtörténeti óidőtől napjainkig lejátszódó természeti folyamatok következtében egy rendkívül látványos táj jött létre. Vörös homokkő konglomerátumból felépülő magaslatok emelkednek a hullámos, dimbes-dombos vidéket borító erdő fái fölé.






Utamat a török vár falai alatti sétával folytattam, ami számos bizarr formájú sziklatoronnyal volt szegélyezve. Néhol lovak legeltek. A főkapu elé a nyitásra értem oda.


















Az emléktárgyárus bódékkal szegélyezett parkolónál jutni a kiállítási tárgyaktól mentes várudvarra. A várfalak szervesen illeszkednek a tájba, mivel a sziklákat is beleépítették.









A fellegvár sziklakoszorúból áll. Csúcsáról Belográdcsik és környéke lélegzetelállító panorámáját egy kínai házaspárral együtt fotóztam.








A vár, annak ellenére, hogy története a római korig nyúlik vissza, hadászati szerepet csak a XIX. században játszott. Az erődítmény 1860-ban, Szerbia függetlenségének erősödésével egyidejűleg, a törökök legfontosabb nyugati határszéli erődjévé lépett elő. A török birodalmat 1878-ig őrizte. Az ágyúkkal, komoly fegyverarzenállal felszerelt vár védői ekkor az orosz csapatoknak ellenállás nélkül adták meg magukat. A városka főterére visszamentem, ahol nem ültem be taxiba, hanem gyalogosan vágtam neki a 12 km-es útnak. A tájba gyönyörködtem egy darabig, majd stoppoltam. Egy vasutas család vett fel. Az öreg 25 éves Alekoval a kanyargós úton meglepő bátorsággal száguldottak velem Orasec vasútállomására. Vonattal indultam tovább 11:45 órakor Vracába, de erről majd a következő részben írok.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése